Välkomna till förskolan Akvarellen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till Förskolan Lodet
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
En förskola att förundras i!
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
verksamhetsförklaring
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Välkommen till Förskolan Ekorren
Reggio Emilia.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Ett barn har hundra språk
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Datorn som skrivredskap på förskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Föräldramöte Välkomna!.
Barnkonventionen i förskolan
Fritidshem på Knappekulla
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Presentationens avskrift:

Välkomna till förskolan Akvarellen Akvarellen är en förskola som bygger den pedagogiska verksamheten utifrån Lpfö 98 och Trollhättans stads mål. Vårt verktyg för detta har vi hämtat från filosofin Reggio Emilia som kommer från Italien.

Akvarellen är en förskola där vi från första början varit med och påverkat hur vi vill skapa miljöerna inne och ute.

Reggio Emilia filosofin startade i Italien på mitten av 1940 talet av en man som hette Loris Malaguzzi. Själva grundidén bygger på en genuin demokratisk fostran där man tillvaratar barnens intressen och förmågor i lärandet.

Loris Malaguzzis kända utryck var att: ”Ett barn har 100 språk men berövas 99.” Han tog avstånd ifrån att alla skulle lära på ett och samma sätt och menade att man måste ta tillvara allas olika sätt att lära, så att allas förmågor kommer till sin rätt.

Så här tänker vi omsätta denna filosofin på Akvarellen: Vi skapar miljöer inne och ute för lärandet. Vi bygger, konstruerar, skapar och leker matematik. Vi skapar miljöer för lek och samspel, där språket och problemlösning får stort utrymme.

Vi har en ateljé där barnen använder sin kreativa förmåga – genom att måla, skapa med lera och andra olika sorters material. Vi har ett upplevelserum där barnen kan undersöka hur olika ting fungerar och ser ut beroende ifrån vilket håll man tittar .

Vi skapar miljöer för sång, musik, rytmik och rörelse. Alla miljöer finns tillgängliga för barnen under dagen, de vuxna är medforskare och har ett förhållningssätt som leder barnen framåt i sitt lärande – utmanar, stöttar och visar på.

Vi använder mycket ofärdigt material, där barnen själva får skapa. Teknik i form av smartboard, iPads och fotoramar är andra verktyg vi använder för att främja lärandet. Vi har ett förhållningssätt som är respektfullt och utmanar barnens lärande. Vi tänker att allt man kan lära inomhus kan man också lära utomhus.

Barns inflytande och samspel arbetar vi mycket med, vilket gör att de praktiskt lär sig hur demokrati skapas. Vi lär av varandra hela tiden. Pedagogernas förhållningsätt och medvetenhet är A och O, det avgör verksamhetens kvalitet. Förhållningssättet bygger på att lyssna och ha barnets utveckling i fokus.

Vi vuxna är förebilderna! Barnen gör som vi gör!