Hållbar verksamhetsutveckling Marie Bergwall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

DemoskopPanelen 2013.
Kort om miljön och vår konsumtion
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Förmågor & Centralt innehåll
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Processkartläggning.
Ett arbete med att etablera
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Hållbar utveckling.
Samhällsekonomi Del 1.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Mattis Bergquist
Resmål och resvägar Hållbar turism.
5. Ekonomins grunder Vad är ekonomi ? Behoven är större än resurserna
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Hållbar Utveckling Brundtlandkommissionens ursprungliga definition av begreppet hållbar utveckling från 1987 lyder: ”En hållbar utveckling är en utveckling.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Uppdraget Myrorna ska genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle och generera ett stabilt överskott.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
AUTOMATION SMÅLAND GISLAVED, 4/ Cecilia Warrol Programchef Produktion2030.
”Hållbar affärsutveckling i ett helhetsperspektiv ” PurNet 24 maj 2011 Thomas Bergmark
Logistik vid husbyggnad
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Miljövän naturligtvis
BNP i fasta priser.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
KONSUMTIONSSAMHÄLLET. V AD ÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLET ? Vi handlar mer än vi behöver för att överleva – ökad konsumtion av mat, kläder, saker mm Massproduktion.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
SDG Lotta Hedström.
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Intressententmodellen.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Geografi / samhällskunskap
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Susanne Lindqvist SANdvik,
Hållbar utveckling.
Kommunikationsprocesser
Produktion, handel och transport
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Superkommun I en föränderlig värld
Presentationens avskrift:

Hållbar verksamhetsutveckling Marie Bergwall | | | LinkedIn:

Identifiera & Analysera värdekedjan Råvaror Tillverkning TransportFöretag Konsument Återvinning Råvaror till bärkassar, emballage och produkter Social & miljömässig påverkan Affärsetik Logistik Miljöpåverkande utsläpp Fyllnadsgrad Personal Mediaanvändning Affärsetik Säkra produkter Prisvärd kvalitet Vård av produkt Bärkassar Emballage Produkter Värdekedja Hållbarhetseffekter Koppla till de Globla Målen

Identifiera övriga intressenter Företaget Anställda Ägare Investerare Samhället Media Fackliga organisationer Konkurrenter Bransch organisationer

Definiera hållbarhetsarbetet Hållbar utveckling för oss innebär att det arbete vi gör idag ska bidra till en god verksamhet och ett bra samhälle idag såväl för vår nästa generation. Vi vill vara med och påverka samhället att agera mer hållbart. Vi vill vara ett företag som: minimerar föroreningar och användandet av kemikalier arbetar för en effektiv resursanvändning vid produktion kompenserar vårt ekologiska fotavtryck arbetar för mänskliga rättigheter har anständiga anställningsvillkor uppmuntrar våra kunder till hållbar konsumtion och hållbara livsstilar Brundtlandsrapporten En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.

Drivkrafter för förändring i organisationen P Politiska E Ekonomiska S Sociala T Teknologiska E Environment (Miljö) L Lagar & Regler Handelshinder (tex politiska sanktioner) som påverkar produktion och import från andra länder. Korruption Samarbete med samarbetspartner för att motverka falska rapporter. Falska rapporter kan leda till dålig publicitet och att man tappar förtroende hos kunderna. Valutaförändring kan påverka tillverknings- kostnader som i sin tur påverkar marginaler och vinster i företaget. Konsumenters köpkraft påverkas av konjunkturen, arbetslöshet, tillväxt. Vilket påverkar bl a försäljning, lagerhållning, lönsamhet. Kulturell attityd kring att jobba hemifrån. Påverkan på att man blir mer medveten om sin hemmiljö och hur man skapar en bra arbetsmiljö. Befolkningstillväxt och nya kulturer. Det finns en möjlighet att anpassa produktutbud till nya målgrupper Digitalisering: Konsumentens vilja att handla över webben påverkar distributionen, lager, service, order och admin, målgrupper. Planetära gränser: Konsumentens medvetenhet kring klimatförändringar påverkar köpbeteende som påverkar företagets affärsmodeller och verksamhetsutveckling. Klimat: Förändring av klimatet gör att årstiderna blir längre och kortare som påverkar produktsortimentet. Miljölagar Lagar som påverkar tillverkning, återvinning påverkar produktion och lönsamhet. Anställningsskydd & Arbetsmiljölagar Påverkar förhållningssätt i organisation och ledarskap som har en påverkan på medarbetarnas trygghet och motivation.

Ta fram en processkarta Input Behov av digitalisering Ledningsprocess: Leda förändring mot en digital försäljning av produkter Stödprocesser Inköp, Administration (order, ekonomi ), System/IT Externa resurser (urval från PESTEL) Klimatförändring, Digitalisering, Konsumentens köpkraft, Hemarbete Huvudprocesser Resurser 10 M checklista Mankraft – Kunskap kring digital försäljning Marknad – Kommunikation med kunder Maskin – IT system från webbsida till leverans Drivkraft Minska utsläpp & tillgodose kundens behov av att handla på distans Output Produkter säljs via webbsida Effekt Minskade utsläpp & Nöjda kunder Marknadsföring Intressenternas nöjdhet Kunder Samhälle Planeten Sälja produkter digitalt Process dimensioner Kvalitativa mått Kundnöjdhet Kvantitativa mått Omsättning Nya kunder Returer Digital säljorg- anisation Lager/Plock hantering Transport till kund Återvinning

Inspirationslista De globala målenhttps:// Business Swedenhttps://guider.business-sweden.com/guider/hallbarhetsguiden Brundtlandsrapportenhttps://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf