Human Resources Strategy for Researchers

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Svensk Förening för Radioekologi 10 år,
Nordisk slutkundsmarknad
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Dagordning föräldraråd 2/6
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Länsgemensam ledning i samverkan
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
4. Starta ett projekt Ni har fått beskedet Vad gör man sen?
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Ortsutveckling Skebokvarn
Handlingsplan VISION 2020 FORSKNING KOPPLAD TILL GLOBALA UTMANINGAR UTVECKLA MÖTESPLATSER FRAMGÅNGSRIKA CENTRA AKTIV EXTERN REKRYTERING.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Kartläggning av inköpsprocessen
Europeiska socialfonden - avstamp i Europa 2020-strategin Förslag till.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
CASE – LEDARUTVECKLING ÖVER GRÄNSERNA 9-11 maj 2016 Annelie Johansson, Maria Oscarsson & Caroline Anspach.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Process hyresavtal Reviderad AN.
Examensarbete 2017.
Samverkan.
Kort presentation av medarbetarundersökningen 2017 för arbetsgrupper
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Internationella frågor
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Fokus Yrkesutbildning VO
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Horisontella principer
Övervakningssystemet
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Var med och utveckla Umeå universitet
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Human Resources Strategy for Researchers Maria Wennerstrand heter jag och arbetar som HR-strateg på Örebro universitet. Under 2018 ledde jag arbetet med Örebro universitets ansökan om utmärkelsen HR Excellens in Research. Jag ska berätta för er om vår resa. HRS4R Human Resources Strategy for Researchers 2019-12-11

Först lite bakgrund: HR Excellence in Research är ett erkännande som lärosäten och forskningsinstitut kan tilldelas av EU-kommissionen. Utmärkelsen ges till institutioner som gör framsteg när det gäller att anpassa sin personalpolitik till de 40 principerna i The Charter & Code. Vad är då The Charter & Code, jo: The European Charter for Researchers and the Code of Conduct for the recruitment of researchers är en samling med generella principer (40 st) från EU-kommissionen samlade inom 4 områden (klick): # Etiska och professionella aspekter för forskning # Rekrytering och urval av forskare # Arbetsförhållanden för forskare # Utbildning och utveckling av forskare Denna skrift kallas ibland för EUs HR-stadga. 2005 utfärdades en rekommendation från dåvarande EG-kommissionen (numera EU-kommissionen) att alla institutioner i Europa som arbetar med forskning skulle ansluta sig till The Charter & Code. I oktober 2016 antog förbundsförsamlingen vid SUHF en rekommendation att alla svenska lärosäten ska ansluta sig till The Charter & Code. 2019-12-11

HRS4R – from PROGRESS to QUALITY INITIAL PHASE IMPLEMENTATION PHASE AWARD RENEWAL PHASE Endorsement of the C&C Application for the HR Award: Gap Analysis OTM-R Checklist Initial Action Plan Design Implementation of the Action Plan Implementation of the Revised Action Plan Implementation of the Improved Action Plan Implementation of the Further Improved Action Plan INITIAL ASSESSMENT RENEWAL WITH SITE VISIT RENEWAL WITH SITE VISIT RENEWAL WITHOUT SITE VISIT Processen startar med att man skickar in ett Endorsement & Comittment letter till EU-kommissionen. När brevet tagits emot av EU-kommissionen har man 12 månader på sig att leverera en handlingsplan för implementeringen av Charter & Code. Handlingsplanen föregås av en GAP-analys som ska resultera i en handlingsplan. Det finns numera elektroniska mallar för processen och man skickar helt enkelt in GAP-analys, handlingsplan och en beskrivning av hur arbetet gått till till det Team som arbetar med frågan vid kommissionen, EURAXESS Rights team. Ansökan passerar först en administrativ granskning vars uppgift är att säkerställa att allt fyllts i korrekt. Denna process ta ca 4 veckor. Därefter utses tre externa (oberoende) granskare vars uppgift är att bedöma ansökan. Målsättningen är att man ska få tillbaka en bedömning av ansökan inom 3 månader (denna process har tagit längre tid för samtliga de lärosäten som genomgått ansökningsförfarandet. Har berott på brist på kompetenta granskare vilket ska ha åtgärdats genom nyligen genomförda utbildningar. När granskningen är utförd får man en consensus rapport med bedömningen, Accepted, Pending minor modifications, Declined pending (major) revisions. När man väl blivit Accepted är det fritt fram att använda logotypen och utmärkelsen HR Excellence in Research. Därefter går processen över i implementeringsfasen. Här får man nu 24 månader på sig att implementera och följa upp hur handlingsplanen efterlevs. En rapport (enligt given mall) skickas in och bedöms av externa granskare. Därefter får man ytterligar 36 månader på sig att implementera den “nya” reviderade handlingsplanen innan de externa granskarna kommer på ett platsbesök för att följa upp handlingsplanen och samband med platsbesöket görs en bedömning av hur arbetet fortlöpt och om verksamheten får behålla utmärkelsen. Sedan rullar det på med varannan gång självutvärdering och varannan gång platsbesök. Hela processen och de obligatoriska moment och mallar som finns tillgängliga kallas för HRS4R. Human resources strategy for researchers och förkortas ibland lite slavigt för HR-strategin (HR strategy). INTERIM ASSESSMENT 12 months 24 months 36 months HR AWARD GRANTING HR AWARD GRANTING 36 months 36 months HRS4R – from PROGRESS to QUALITY External Experts Institution European Commission

På EURAXESS hemsida kan man hitta följande information: Det är nu 1142 organisationer som skickat in ett endorsement letter om att ansluta sig till stadgan EURAXESS anger följande anledningar till att skriva under the Charter & Code. Och Följande anledningar för forskare att välja en organisation som signerat the Charter & Code. 488 organisationer har tilldelats utmärkelsen HR-excellence in Research I Sverige: förutom Örebro – Luleå Tekniska universitet, Jönköping University och Uppsala universitet. Skrivit under C&C – Halmstad, Karlstad, KI, SLU och Södertörn vilket indikierar att här pågår arbete med att ansöka om utmärkelsen. 2019-12-11

Varför? Ett sätt att arbeta systematiskt med att förbättra och kvalitetssäkra de processer som ger förbättrade arbets- och karriärvillkor för forskande personal vid Örebro universitet. Erhålla utmärkelsen ”HR Excellence in research” som kan hjälpa till att attrahera forskare från hela världen. Underlätta förfarande vid ansökan och ökade förutsättningar att erhålla EU-forskningsmedel. Från EU-kommissionens sida vill man genom the Charter & Code: • förbättra villkoren för den fria forskningen • främja den öppna arbetsmarknaden för forskare genom att öka mobiliteten • motverka diskriminering av alla former • främja tillgång och utbyte av kunskap • främja ett kontinuerligt kvalitetsarbete hos europeiska lärosäten Örebro universitet såg följande anledningar till VARFÖR: (Klick) Förbättra villkoren – inte bara för internationella medarbetare Erhålla utmärkelsen för att sticka ut i konkurrensen om internationella medarbetare Underlätta vid ansökan om EU-medel (ex. cofund-ansökan) Parentes - SUHF listar följande fördelar med en anslutning: Att bidra till en ökad grad av internationalisering Att visa att Sveriges lärosäten står bakom stadgan och stödjer utvecklingen av ett ökat kunskaps och erfarenhetsutbyte inom den fria forskningen Att ge en signal till omvärlden att svenska lärosäten är proaktiva, värnar om ett internationellt samarbete, bryr sig om sitt intellektuella kapital och är attraktiva arbetsgivare Att ge ett stärkt anseende Att underlätta ansökningsförfarande vid ansökan om forskningsmedel Att ge ökade förutsättningar att erhålla finansiella anslag från kommissionen i en hårdnande konkurrens. 2019-12-11

Uppstart av projektet i maj 2017 Så gick det till: Uppstart av projektet i maj 2017 En projektgrupp utsågs med medlemmar från Visa nästa bild! 2019-12-11

HRS4R i projektform Styrgrupp = Internationaliseringsråd + HR-chef Projektledning = HR (HR konsult) Projektgrupp = GO (tidigare chef) Doktorand (DokSek representant) FoAss (Junior Faculty rep.) Lektor/forskare Utredare Forskningskommunikatör Internationell koordinator Processen drevs i projektform. Universitetets internationaliseringsråd som leds av vicerektor för internationalisering har utgjort styrgrupp. Projektet har letts av mig från HR och projektgruppen har varit relativt operativa även om det mesta skrivarbetet har gjorts av mig och den tidigare chefen för GO (Miles Davies) (fungerat som delprojektledare). Vi har försökt ha en bra spridning bland medlemmarna i projektgruppen där 3 har internationell bakgrund. 2019-12-11

Projektgruppen djupdök i the C&C Arbetade under hösten 2017 fram förslag på identifierade GAP vid ÖrU. Producerade en enkät för att förankra identifierade GAP i verksamheten. Massivt informationsarbete och inhämtande av synpunkter inför enkätens utskick. Pågick under nov-dec 2017. Enkäten skickades ut i december och sammanställdes i januari. Fritextsvaren och diskussionerna i de olika forumen ledde fram till förslag på actions till Action Plan. Sammanställning av GAP-analys och Action Plan gjordes av Miles och Maria. 8 av de 40 principerna är med i handlingsplanen. 2019-12-11

Här är en bild på en sammanställning av alla möten och informationsträffar som hölls i arbetet inför inskickandet av ansökan. Jag vill säga att arbetet egentligen inte är särskilt svårt men det kräver viss uthållighet och hängivenhet. 2019-12-11

Sammanställning av GAP-analys och Action Plan gjordes av Miles och Maria. 8 av de 40 principerna är med i vår handlingsplan. Och ansökan med fullständig GAP-analys och Action plan skickades in i slutet på mars 2018. Som ni ser tog det sedan ett tag innan återkopplingen från granskarna kom den 21/8 2018 – ny bild! 2019-12-11

Återkopplingen från granskarna kom den 21/8 2018 + Grundlig process som involverar viktiga intressenter. Få synpunkter. Resultat: ACCEPTED pending 'minor’ alteration. - Mål och indikatorer behöver tydliggöras så att det blir tydligare vad våra ”actions” ska leda till. Ambitionen i handlingsplanen rimmar inte med ORUs sammanhang. En del actions är för vaga och visar inte tillräckligt tydligt målbilden. Några korshänvisningar mellan GAP-analys och Action Plan behövde tydliggöras. 2019-12-11

Projektgruppen hade upplösts i och med inskickandet av ansökan så därför var det jag och Miles som reviderade GAP-analys och handlingsplan utefter de synpunkter som inkom. En reviderad ansökan skickades in i november 2018 och straxt innan jul förra året fick vi beskedet att vi tilldelats utmärkelsen. Örebro universitet befinner sig just nu i implementeringsfasen av den handlingsplan som skickats in till kommissionen och även detta arbete drivs i projektform. 2019-12-11

Framgångsfaktorer Förankring hos ledningen Samarbete mellan olika funktioner Visa på hur arbetet förankrats Redan pågående eller planerade utvecklingsprojekt vid lärosätet Tålamod  Sammanfattningsvis innan jag låter er komma med frågor. De framgångsfaktorer som jag identifierat är dessa: Förankring – var noga med att dokumentera arbetet under vägen! Se till att handlingsplanen består av actions som redan är pågående eller planerade – kommer inte att funka om HRS4R ska vara ett separat arbete från andra utvecklingsområden. Nu vill jag gärna ha frågor! 2019-12-11