Skolverkets insamlingar av uppgifter om komvux

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Sista anmälningsdag är 16 april
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Välkommen till Vikenskolan
 För att få kunskaper om arbetslivet  Förstå vad det betyder för människan och samhället att arbeta.  Lära sig om att få vara med och bestämma och.
Att studera hos Liber Hermods.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Tillsammans gör vi studier möjligt
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
Cirkelledarutbildning
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Så arbetar du på Mina sidor - välkommen
Möte om betygsrätt mm. Program Utgångspunkt -Krav i auktorisationsvillkor att alla anordnare har betygsrätt -Anordnarna utfärdar betyg (utdrag.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Senast 10 februari. Regiondalarnas hemsida, klicka på Elevantagningen.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Sv Tillämpning av tillträdesreglerna Bra exempel och knepiga fall Amer Chuhan.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Grunddata i nya Ladok Webbutbildning
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Registrering av valorganisation
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Referensgrupp
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
Supportstuga: nya standardtexter för ds
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
FSO dagar 2019.
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
Handledarutbildning Steg 2.
Programtillfällesstruktur! Anta studenter till kurser inom program
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Attestera resultat på aktivitetstillfälle
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Så här anmäler du dig till högskolan HT19
Nyheter Melior 219 SP 1 patch 200
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
DIGITALA KUNSKAPSTEST
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Skolverkets insamlingar av uppgifter om komvux Arne Holmqvist, SCB Tom Berglind, SCB Karin Darin, Skolverket Vi kommer idag att i följande ordning prata om Kommande förändringar i insamlingarna, Nyheter i rapporteringen av uppgifter, Saker att tänka på vid rapporteringen, Frågor och svar om insamlingen.

Kommande förändringar i insamlingarna

Uppgifter som tas bort ur insamlingarna Uppgift om modersmål har tagits bort ur insamlingen av elever och kursdeltagare i sfi med start nu, hösten 2019. Uppgift om kön och hemkommun tas bort ur insamlingen av elever och kursdeltagare i sfi med start våren 2020 (hämtas istället ur SCB:s register). Vi planerar för att ta bort uppgift om kursens totala poäng från insamlingen av elever och kursdeltagare i komvux (vår 2020). Uppgift om modersmål har vi tagit bort nu med start hösten 2019 (insamlingen 15 februari). Vi tar bort uppgift om kön och hemkommun ur insamlingen av sfi-deltagare med start våren 2020 (insamlingen 15 sept.). Dessa uppgifter kommer vi istället att hämta från SCB:s register och matcha på de uppgifterna som ni rapporterar. Vi planerar för att ta bort kursens totala poäng från insamlingen av elever och kursdeltagare i komvux, antagligen från våren 2020.

Nya uppgifter att rapportera med start våren 2020 Koder för nationella och regionala yrkespaket, Utbildningsanordnarens organisationsnummer, Uppgift om kurs är delvis validerad (validering och prövning blir två separata uppgifter att rapportera). Det här är nya uppgifter att rapportera med start perioden vår 2020 (insamlingen 15 sept.). Vi planerar att börja samla in koder för nationella och regionala yrkespaket i insamlingen av elever och kursdeltagare i komvux. Vi planerar att samla in utbildningsanordnarens organisationsnummer. Organisationsnummer kommer att samlas in i insamlingen elever och kursdeltagare i komvux, elever och kursdeltagare i sfi, komvux – nationella prov, samt sfi – nationella prov. Även i insamlingen av pedagogisk personal kommer organisationsnummer att samlas in. Vi kommer också att samla in uppgift om en kurs är delvis eller helt validerad. Validering och prövning blir två separata uppgifter att rapportera till skillnad från idag. Alla uppgifter kommer samlas in via SCB, inte via statsbidragsredovisning vilket någon ställde fråga kring inför idag. Idag samlas enbart uppgifter om regoinal yrkesinriktad vuxenutbildning (regionalt yrkesvux) in via statsbidragsredovisningen.

Koder för yrkespaket Koden består av 6 bokstäver De två första bokstäverna visar vilket huvudsakligt program paketet tillhör Den tredje bokstaven är ett ”X” för att markera att det handlar om yrkespaket Den fjärde och femte bokstaven är ”ordningsnummer” för att kunna särskilja olika paket (i de nationella paketen börjar vi med ”AA” för första paketet, ”AB” för andra etc) Den sjätte bokstaven visar om det är ett nationellt eller regionalt paket genom ett ”N” eller ett ”R” Koden för yrkespaket kommer vi att samla in parallellt med kurskoden, för varje kurskod anges en yrkespaketskod i de fallen det är applicerbart. Annars lämnas uppgiften blank i rapporteringen till oss. Koden består av sex bokstäver. De två första bokstäverna visar från vilket program inom gymnasieskolan alla eller en majoritet av kurserna i paketet är hämtade ifrån. Det finns 12 olika programförkortningar att välja mellan. Den tredje bokstaven anger med ett X att det är ett yrkespaket. Fjärde och femte bokstäverna används för att särskilja de olika yrkespaketen från varandra (det är ordningsnummer). När det gäller de nationella paketen har skolverket tagit fram börjar vi med AA för det första paketet och så vidare. När det gäller de regionala paketen, dvs. de paket som ni har tagit fram regionalt och som är annorlunda än de nationella paketen, så ska ni själva ange en bokstavskombination i position fyra och fem och den bestämmer ni men vi rekommenderar att den följer samma system som Skolverket har tagit fram. Och slutligen, den sjätte bokstaven anger om yrkespaketet är nationellt, N eller regionalt, R.

Koder för yrkespaket, forts. Skolverket tar fram koder till de nationella yrkespaketen Kommunerna tar fram koder till de regionala paketen efter samma givna system Två exempel: BAXAAN INXACR R = regionalt paket BA = paket inom bygg- och anläggning N = nationellt paket IN = paket inom industri-teknik AA = det första i ordningen (anläggningsförare) AC = det tredje i ordningen

Koder för yrkespaket, forts. Alla koder för de nationella yrkespaketen finns på Skolverkets hemsida, tillsammans med instruktioner för hur koderna för de regionala yrkespaketen ska tas fram. https://www.skolverket.se/download/18.2a23c2b1698641e36912de/1560500 690805/Koder%20f%C3%B6r%20yrkespaket.pdf Det finns idag 67 nationella yrkespaket, ni hittar dem på Skolverkets hemsida (se länk). Om paketet ni erbjuder innehåller den sammansättningen av kurser som finns framtaget av Skolverket räknas det som ett nationellt yrkespaket, annars är det ett regionalt yrkespaket och ska rapporteras som sådant. En elev kan dock ha läst kurser tidigare i gymnasieskolan eller på komvux, om det är kurser som ingår i det nationella paketet så räknas de med. Det är alltså ett nationellt paket även om alla kurser inte har lästs sammanhållande.

Utbildningsanordnarens organisationsnummer Ex. 2021004185 (Skolverket) Anges utan streck efter de fyra första siffrorna. Samlas in för s.k. externa utbildningsanordnare. Organisationsnummer består av 10 siffror (varav den sista är en kontrollsiffra). Organisationsnummer ska rapporteras utan streck efter de sex första siffrorna. Organisationsnummer kommer att samlas in för de externa utbildningsanordnarna, dvs. de som bedriver komvux på entreprenad. Det ska alltså enbart anges för de externa anordnarna. Organisationsnummer är vi främst intresserade av för att kunna särskilja externa utbildningsanordnare, idag ser vi enbart om uppgifterna vi får in avser upphandlad verksamhet men inte mer än så. Som jag nämnde tidigare kommer organisationsnummer att samlas in i insamlingen elever och kursdeltagare i komvux, elever och kursdeltagare i sfi, komvux – nationella prov, samt sfi – nationella prov. Även i insamlingen av pedagogisk personal kommer organisationsnummer att samlas in.

Reviderad uppgift om validering och prövning Del av kurs validerad Prövning Hela kursen validerad Prövning efter validering Blank = ingen validering. Blank = ingen prövning. Idag samlar vi in uppgift om prövning och validering där det är möjligt att ange om eleven har genomgått en prövning på kursen, en prövning efter att elevens kunskaper har validerats, eller om eleven enbart genomgått en validering på kursen. Nu gör vi om den här variabeln så att det blir två separata uppgifter att lämna. Vi samlar dels in uppgift om en kurs är helt eller delvis validerad, dels om eleven har genomgått en prövning på kursen eller en prövning efter validering. Om ingen validering respektive prövning har genomförts lämnas uppgiften blank. Anledningen till att vi gör om variablerna är för att få uppgift om en kurs är delvis validerad. Denna uppgift vill vi ta in för att få en mer rättvis bild av förekomsten av validering, idag går det bara att rapportera helt validerade kurser.

Nyheter efter inloggning

För de som har både komvux och SFI på enheten För de som har Komvux och SFI på olika skolenhetskoder ser det ut ungefär som tidigare. Men för de som har både Komvux och SFI under samma skolenhetskod är det nu samma inloggning för alla blanketter. Vi hoppas att det ska ge en bra översikt över vad som är inskickat och vad som återstår. Återrapporten längst ner på sidan uppdateras varje natt och behöver inte skickas in. Den är till för att ni ska kunna stämma av inskickade uppgifter så att allt är med.

Återrapport dagen efter insändning Komvux och SFI på samma sida För återrapporten gäller samma sak som blanketterna, men ser allt på en och samma sida.

Här är återrapporten för Komvux Här är återrapporten för Komvux. Om ni ser någon förändring som det skulle vara bra att ha med så kontakta uppgiftslämnarservice på SCB. Är det t ex rimligt att vi lägger ut information om förra halvårets uppgifter, eller vore det bättre att ha uppgifterna var från förra året? Eller båda? Om ni är ansluta till UHR och BEDA så kommer slutbetyg/gymnasieexamen först att visas när SCB har fått leverans från UHR.

Och här är återrapporten för SFI alltså på samma sida för de som har både Komvux och SFI på enheten.

Hör av er om något är fel Vi gör allt vi kan för att insamlingen av detta sak fungera så smidigt som möjligt, men vi behöver får feedback ev er uppgiftslämnare. Vi räknar med att ni är experterna på materialet och ni får gärna höra av er om något är fel eller oklart. Kontakta vår uppgiftslämnarservice, gärna via epost. Här följer en del mindre förändringar som vi rättat det senaste året efter någon av er kontaktat oss om.

Komvux – Elever hösten 2019 Benämningen Kvalificerad yrkesutbildning ersattes redan från 2009 med Yrkeshögskola. Men det var först i våras, i maj, någon reagerade på detta. Och då kunde vi ändra i nästa instruktion, den för hösten 2019 som ligger på webben nu.

Komvux - Elever hösten 2019 Vi har tidigare använt oss av begreppet förbrukade poäng, eller som för 5-6 år sedan ”Antal poäng detta halvår”. Efter en kommentar om detta tänkte vi fortsätta med att kalla det genomförda poäng, eftersom det tydligen är det ni använder i verksamheten.

Felaktiga kurskoder Vi tar emot många felaktiga/inaktuella kurskoder i rapporteringen av kursdeltagare. Vi kommer framöver att se över detta och införa fler s.k. mjuka kontroller vilket innebär att ni får upp ett felmeddelande då en felaktig kurskod har angetts. Ni kommer att kunna hitta aktuella kurskoder här: https://www.skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera- utbildning/administrera-utbildning/koder-for-studievagar-yrkespaket-och- sprak Via länken kan man komma åt en Excelfil där samtliga kurskoder anges (Ladda ner koderna för vuxenutbildningen, Excel-fil), dock inte koderna för komvux – gymnasial nivå (kollar av med Astrid varför). Vi kommer successivt framöver att städa i kodlistan och som en början inför vi s.k. mjuka kontroller av riktigt gamla koder från våren 2020, eventuellt redan för hösten 2019. Om ni har en korrekt kod så hör ni av er till SCB:s uppgiftslämnarservice så lägger vi till den koden. Skolverket håller på att sammanställa listan med kurskoder för komvux och kommer inom kort att publicera den på webben, ni kommer att hitta den via denna länk.

Komvux - Nationella prov hösten 2019 Någon hörde av sig och undrade var man skulle redovisa Lyssna/Listening, för det stod bara Läsa/Reading. Det var en väldigt bra fråga eftersom det hade fallit bort av någon anledning. För några år sedan (2014) hette variabeln Läsa/Reading/Listening. Men Listening försvann någonstans där och lyssna-delen fanns inte med mellan våren 2015 och våren 2018. Så vi tackar den uppgiftslämnaren som var uppmärksam på detta.

Komvux - Elever hösten 2019 Vi har haft några frågor om vad egentligen ”Övriga anordnare” står för, så vi försökt förtydliga så att det ska framgå att det gäller externa utbildningsföretag.

SFI - Nationella prov hösten 2019 I SFI-proven står det tydligen Höra, Läsa, Tala, Skriva och då ändrar vi gärna till det från det vi hade tidigare; läsförståelse, hörförståelse, skriftlig produktion samt muntlig interaktion och produktion. Det är ändrat från och med hösten 2019.

Frågor och svar om insamlingen Vi har fått in en del frågor från er som vi tänkte försöka svara på här.

Uppgifter Skolverket samlar in om komvux: Elever, kursdeltagare och utbildningsresultat, Nationella provresultat, Slutbetyg och gymnasieexamen (ej för sfi), Pedagogisk personal. https://www.scb.se/lamna-uppgifter/offentlig-sektor/ https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/sok-statistik-om-forskola- skola-och-vuxenutbildning?sok=SokB&niva=R Vi har fått en fråga om vilka uppgifter som Skolverket samlar in om komvux. Vid ”lämna uppgifter” – ”offentlig sektor” på SCB:s hemsida (se länk) kan ni knappa er fram till de olika insamlingarna (kommunal vuxenutbildning, kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare och pedagogisk personal). Här hittar ni instruktioner för respektive insamling, dvs. vilka uppgifter som efterfrågas och hur de ska registreras. Här ser ni också vilka uppgifter Skolverket samlar in. Ni kan också ta del av Skolverkets statistik om komvux via Skolverkets hemsida (andra länken). Där kan ni söka statistik på riks- och kommunnivå. Den officiella statistiken publiceras varje år den 19 juni så då finns ny statistik tillgänglig.

Skolenhetskoder När det gäller kommunal vuxenutbildning ska huvudmannens skolenhetskod alltid användas vid utfärdande av betyg och rapportering till Skolverket via SCB. Om det handlar om utbildning motsvarande kommunal vuxenutbildning som utbildningsanordnaren bedriver på uppdrag av tex. AF eller kommun så ska utbildningsanordnarens skolenhetskod användas. Vi har fått en fråga om skolenhetskoder och vilka koder som ska användas på betyg och i rapporteringen. Det är alltid huvudmannens skolenhetskod som ska användas vid utfärdande av betyg och rapportering till Skolverket via SCB när det handlar om kommunal vuxenutbildning. Om det handlar om utbildning motsvarande kommunal vuxenutbildning som utbildningsanordnaren bedriver på uppdrag av tex. AF eller kommun så ska utbildningsanordnarens skolenhetskod användas. Skolverket följer inte upp utbildning motsvarande kommunal vuxenutbildning, denna ska inte rapporteras till Skolverket via SCB, men däremot ska betygsuppgifter lämnas till kommunen för arkivering. Vi har också fått frågan om det går att delegera rapporteringen till SCB till en upphandlad skola. Det kan inte vi svara på utan det är mer en fråga för organisationen vilka uppgifter som kan delegeras och inte. Det är dock alltid huvudmannen som ansvarar för rapporteringen och det är alltid huvudmannens skolenhetskod som ska användas.

Arbetet med betygsdatabasen för rätten till behörighetsgivande utbildning inom komvux UHR har i regleringsbrevet för 2019 (punkt 3) fått följande uppdrag: Myndigheten ska vidta förebyggande åtgärder för att bygga ut nationella betygsdatabasen Beda med utgångspunkt i förslaget i Skolverkets redovisning Förstudie om betygsdatabas för rätten till behörighetsgivande utbildning inom komvux. Förberedelsen ska göras med utgångspunkt i den förstudie om förutsättningarna att utöka Beda som myndigheten gjort. Vi har fått en fråga om hur arbetet med betygsdatabasen fortskrider – när finns den på plats? Skolverket tog fram en förstudie om en betygsdatabas för rätten till behörighetsgivande utbildning inom komvux som redovisades i januari 2018. Dvs. en förstudie om möjligheten att samla nödvändiga betygsuppgifter i en databas från vilken kommuner kan hämta betygsuppgifter vid en ansökan till komvux. I den föreslog vi att UHR skulle bygga ut betygsdatabasen (Beda). Efter detta fick UHR ett uppdrag att titta på de juridiska förutsättningarna för att bygga ut Beda och de redovisade sin förstudie i december 2018. Slutsatsen var att Skolverkets förslag kan genomföras men med viss kompletterande rättslig reglering. I regleringsbrevet för 2019 fick sedan UHR följande uppdrag….

Övriga frågor Varför kan inte SCB ta emot dubbla kurskoder? Det går att rapportera in samma kurskoder. SCB rensar bort dubbletter. För en elev som har betyg från delkurser på grundläggande nivå ska även ett sammanfattande betyg registreras. Hur ska det registreras? Genom att registrera kursen på en egen rad. Vid kurskoden MOEMOD0 - ska modersmålet registreras och i så fall var? Kurskoden MOEMOD0 (Modersmål – aktiv tvåspråkighet). När denna kurskod registreras ska inte uppgift om vilket modersmål det handlar om anges. Dubbla kurskoder: det går att rapportera dubbla kurskoder. Om vi ser att det är dubbletter (baserat på vissa kontroller) så rensar vi bort dubbletterna. Om det inte går att rapportera dubbla kurskoder så kan det vara i era system det inte går och då får ni tala med er systemleverantör. Vi har fått en fråga om hur det sammanfattande betyget på en kurs ska rapporteras. Ni ska helt enkelt rapporterar in kursen på en egen rad med betyg och sedan flyttar SCB den uppgiften till en separat fil. Vi har fått en fråga om kurskoden MOEMOD0 – huruvida vilket modersmål det handlar om ska registreras och i så fall var. Uppgift om vilket modersmål det handlar om ska inte anges i detta fall.

Övriga frågor, forts. Tydlighet kring hur rapporteringen ska gå till och när förändringar sker. Skolverket informerar som regel SCB ett halvår innan förändringar ska träda i kraft. SCB i sin tur försöker få ut informationen ca två månader innan. Ni efterfrågar tydligare krav på systemleverantörerna att delge kommunerna förändringar av inskickat material. Går det att utveckla frågan? Personnummer för de med skyddad identitet. Hur ska de rapporteras om man inte vill ange kommunen eleven studerar i? Ni efterlyser tydlighet kring hur rapporteringen ska gå till och beträffande det hittar ni instruktioner på SCB:s hemsida i samband med de olika insamlingarna. Vad gäller tydlighet när förändringar ska ske har Skolverket som regel att informerar SCB ca ett halvår innan förändringar i insamlingen ska träda i kraft. SCB har som ambition att få ut informationen ca två månader innan till systemleverantörerna via nyhetsbrev och på webben. Vi har även årliga avstämningsmöten med systemleverantörerna där vi också informerar om kommande förändringar. Ni efterfrågar också att tydligare krav ställs på systemleverantörerna att de ska delge kommunerna förändringar av inskickat material. Skulle ni kunna utveckla frågan? Generellt tänker vi att ni som kunder kan ställa krav på systemleverantörerna. Ni undrar också hur personer med skyddad identitet ska rapporteras om man inte vill ange kommunen eleven studerar i.