Workshop 6 Nov 2008 Stena Line Ombordchefer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

LEDANDE FÖRETAGSKOMMUNIKATION FÖR DEN DIGITALA ÅLDERN Avaya Användarförening Mars 2016 Göteborg Tomas Wangdell Sverigechef Avaya.
1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Vi förväntas alla bidra…. Ulrika Dolietis Skanska Sverige.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Vad är ekonomistyrning? Karin Brunsson. Sex frågor: Vad? Hur? Varför? Vem? Var? När?
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Cosmic R8.1 Landstinget har tagit ”go” beslutet..
Tillväxtverket 11 november 2016
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen.
Välkommen till det personliga transport- och logistikföretaget
Arbetsintervju och arbetssökning
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Varför läser ni religionskunskap?
XX kommun Kommunikationsplan.
En kort presentation av Tillväxtverket
Leda och utveckla en förening
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Hälsolagledare 17 april 2015 Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet.
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Personcentrerade E-tjänster
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Engelska – English Pick a colour…
Nationella provets delar:
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ny vision Samtal om framtiden
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Industriella revolutionen
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Din säkerhet på sjukhus
Lite 3D-lajbans i Photoshop
Inköp i Region Norrbotten
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Träff 5 Välkomna!.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Slöseri med vårdtid trots brist på resurser
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Samverkan mot våld i nära relationer i Jönköpings län
Bild 1: En allmän öppningsbild som kan användas på lite olika sätt,
Arvid nordquists uppförandekod
Feber hos barn Hälsa i Sverige
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Industriella revolutionen
Djuren möter ungdomskulturen
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
UppföljningsDialog XX VC
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

Workshop 6 Nov 2008 Stena Line Ombordchefer

"Låt inte det du inte kan göra, hindra dig från att göra det du faktiskt kan göra"

Varför är det viktigt med nöjda kunder för Stena Line. din avdelning Varför är det viktigt med nöjda kunder för Stena Line? din avdelning? dig personligen?

Lojal Kund/ Rekommen-dationer Nöjda kunder lönar sig Företags-kultur Nöjd Med-arbetare Kund-service Nöjd Kund Lojal Kund/ Rekommen-dationer Tillväxt & lön-samhet Modellen ovan grundar sig på ”The Service Profit Chain” som har tagits fram av Service Management Group på Harvard Business School i USA.

Sträva efter “excellence” Under förväntan Som förväntat Över förväntan söker aktivt efter alternativ “sabotörer” likgiltiga “lätta byten” priskänsliga lojala kunder “ambassadörer” Låg Kundtillfredsställelse Hög

Customer Satisfaction vs. loyalty DISLOYAL VERY DISSATISFIED VERY SATISFIED Source: Michael Johnson ”Customer Retention in the Automotive Industry”, 1997

Customer Satisfaction vs. loyalty NOT LIKELY DON´T KNOW ABSOLUTELY Likelihood of using the same provider again Only the very satisfied can be expected to be loyal. 8 8 10 12 17 22 29 45 57 90 VERY DISSATISFIED CUSTOMER SATISFACTION VERY SATISFIED

Mental inkontinens Beteenden Värden Attityder

Mental inkontinens, 10, 30, 60

Rollspel 1 min

Påverkar Påverkas av Förändra själv Förmå någon annan att förändra Förhålla mig konstruktivt/ minimera påverkan Påverkar Påverkas av

Vad påverkar gästnöjdheten?

Arbete med Handlingsplaner, Säkra Handlingsplanen

Detta tar jag med mig… Jobba och använda mig av systemet Börja arbeta med “kompensationshäften” Mer kött på benen/argument vid kontakt med personal Använda “1-minutsövningen” med min personal