Mina sidor – inloggade tjänster 2019-12-02 Mina sidor – inloggade tjänster Presentation på nätverksträff 190515 Niina Jurvelin
Vad är en e-tjänst i Göteborgs Stad? 2019-12-02 Vad är en e-tjänst i Göteborgs Stad? Exempelvis: Anmälan, ansökan, förändring, felanmälan, sök m fl Enkelt formulär Tjänster som kommunicerar direkt med verksamhetssystem Appar
Webbstrategiskas roll 2019-12-02 Webbstrategiskas roll Samordna service och e-tjänstutveckling Ta emot och bereda frågor kring e-tjänster och e-tjänstutveckling Stötta verksamheterna i förvaltningar och bolag i e-tjänstutveckling För enkla e-tjänster: förbereda underlag, göra beställningen och hantera kontakten med intraservice/utvecklingen. Följa med i hela processen. För avancerade e-tjänster: stötta projektledaren, syna kravställning och stötta i vägval
Finns ett enkelt handläggarstöd. 2019-12-02 Enkel e-tjänst: Formulär utan koppling till verksamhetsstöd. Genererar mejl eller pdf:fil. Finns ett enkelt handläggarstöd. Bra för att digitalisera formulär. Underlättar för kunden samt informationsinhämtning. Bra start för att börja jobba med sina processer och rutiner Avancerad e-tjänst: Utvecklas och integreras mot verksamhetssystem. Följer arbetssätt och rutiner, del i processen från början till slut.
Mina sidor – inloggade tjänster 2019-12-02 Mina sidor – inloggade tjänster Pågående abonnemang och kontinuerligt förhållande mellan kund och staden. Nås med e-legitimation, tex BankID men även andra och internationella e-ID. Avancerade e-tjänster kopplat till verksamhetssystem. (kanske möjligt m tjänster även utan verksamhetssystem – utreds nu)
Omvärldsanalys och trendspaning 2019-12-02 Omvärldsanalys och trendspaning Folk vill ha det enkelt. Ett ställe att gå till med sina ärenden. Mobilt Tänk internetbank!
Vad vill vi med Mina sidor? 2019-12-02 Vad vill vi med Mina sidor? Det naturliga navet för våra kunder/medborgare när de ska hantera sina tjänster hos staden.
Exempel på tjänster som finns idag 2019-12-02 Exempel på tjänster som finns idag Vatten och avloppstjänster ÅVC-kort Båtplats Boendeparkering Försörjningsstöd Tjänster för gode män Länk till kulturskolans tjänst
Projekt under 2019 Behovsanalys staden (verksamhetsbehov) 2019-12-02 Projekt under 2019 Behovsanalys staden (verksamhetsbehov) Kontinuerligt utveckla tjänster Förbättrad grafik och design Koncept för företagare (utredning)
Vilka tjänster har du i din verksamhet som platsar under mina sidor? 2019-12-02 Mer info på intranätet! Hela staden – Externa digitala kanaler och tjänster: Stöd när du ska beställa e-tjänster och annan digital service Vilka tjänster har du i din verksamhet som platsar under mina sidor?
2019-12-02
Säker digital post – Mina meddelanden 2019-12-02 Säker digital post – Mina meddelanden Slagit brett, fler och fler myndigheter är påkopplade och fler och fler användare. Än så länge segt bland kommunerna, finns piloter. Sveriges Kommuner och Landsting trycker på – mål att i alla fall stora kommunerna skulle varit med redan förra året. Webbstrategiska i samarbete med Intraservice gör utredning/förstudie som ska resultera i beslutsunderlag i år.
Förslag: integrera meddelandefunktion med Mina sidor Fördelar: 2019-12-02 I tjänsteplan IT nästa år finns äskat medel för utveckling. Inget beslutat än! Förslag: integrera meddelandefunktion med Mina sidor Fördelar: envägskommunikation kan bli tvåvägskommunikation. Kunden kan själv välja hur hen vill bli kontaktad – e-post, sms, brev, säker digitalt meddelande.
Vad ska ni/verksamheterna göra under tiden? 2019-12-02 Vad ska ni/verksamheterna göra under tiden? KoM Tar fram stöd och beslut hur verksamheterna ska/kan agera vad gäller certifikat, FKU, avtal osv. Viktigt att inte binda upp sig på för lång tid utan max 1 år med option att förlänga. Fundera på… vilka utskick gör ni idag som istället kan bli säker digital post?
”Jag behöver hjälp, råd och stöd!” 2019-12-02 ”Jag behöver hjälp, råd och stöd!” Support.digitalakanaler@goteborg.se
Webbstrategiska verksamheten 2019-12-02 Webbstrategiska verksamheten Konsument- och medborgarservice, Göteborgs Stad Niina Jurvelin Support.digitalakanaler@goteborg.se