Samordningswebbinarier om Skapande skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÄLKOMNA ALLA RÖRELSEINSPIRATÖRER!. Friskis&Svettis för barn Familjejympa Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Från 2 -6 år. Knatte För barn.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
En hållbar organisation
NY FORSKNINGSFOND I JÖNKÖPINGS LÄN
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Uppdrag, roller och ansvar
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Analysseminarium – ÖK februari
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Svenska i gymnasieskolan
Erfarenhetsutbyte 25 november
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fysiskt tvång - fasthållningar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Kommunala aktivitetsansvaret
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Möjligheter till finansiering?
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Kulturskolornas strategidokument
Stärkta bibliotek: stöd till utveckling av folkbibliotek
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Samordningswebbinarier om Skapande skola 9, 10 och 12 september Sändningen börjar kl. 10.00!

Du kan ställa frågor i frågefältet Du kan ställa frågor i frågefältet. Efter PPT presentationen svarar vi på frågor i mån av tid fram till kl. 11.00 Vi sammanställer alla frågor efter webbinariet och frågorna med svaren publiceras sen på vår webbsida Välkomna! Glöm inte att sätta på ljudet på din dator! Riktad PPT-presentation med frågor som berör Skapande skola- samordnare

Syfte med samordningswebbinariet: Vi ser ett stort behov av att nå ut med enhetlig information nationellt till alla våra Skapande skola samordnare Genom våra webbinarier tror vi att vi bäst och mest rättvist gör dialogen tillgänglig oberoende var i landet man befinner sig vi vill inleda en dialog kring de olika, ofta gemensamma, frågor och utmaningar som samordnare står inför och fungera som ett stöd för er Hur kan vi tillsammans arbeta för att uppfylla Skapande skola- bidragets syfte?

Snabb inblick i Skapande skola https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/skapande-skola/

Nya riktlinjer och ökad konkurrens Inför läsåret 2019/20 Bidraget omfattar fler åldersgrupper i och med förskolan bidraget har sänkts med 10 miljoner Tidigare begränsning i regleringsbrevet att endast förskolor med låg tillgång av konst och kultur kan beviljas medel har tagits bort Avslagen kommer att bli fler: Kulturrådet kommer att prioritera ansökningar som tydligt uppfyller bidragets krav

Vanliga frågeställningar Varför får man inte hela det sökta beloppet? (högt söktryck och ökad konkurrens) Vad menar vi med eget skapande? Varför måste man ha en projektbeskrivning innan man fått medel? Gränsdragningar till skolans ordinarie uppdrag Skapande skola ska vara ett komplement Varför treårsprincipen? Hur gör huvudman med ansvar för många skolor en tydlig projektbeskrivning?

Fördjupning och eget skapande Fokus ska vara på projekt/aktiviteter som erbjuder konstnärliga processer och eget skapande för barn och elever. samarbetet med professionella kulturaktörer yrkesverksamma inom konstområde Även besök på teater, museer med mera ska utökas med fördjupade pass tillsammans med kulturaktörer verksamma inom konstområde för att ge eleverna möjlighet att förstå konstformen på ett djupare plan Fördjupning och eget skapande

Professionalitet Huvudmannen är ansvarig för att säkra professionaliteten enligt bidragets krav Kulturaktörer som är pedagoger ska vara utbildade i ett konstområde Kulturrådet har inget mandat att certifiera eller godkänna kulturaktörer Kulturrådet står inte bakom erbjudanden från kulturaktörer som marknadsförs som Skapande skola

Det är huvudmannen som, utifrån barnens, elevernas och verksamhetens behov väljer vilka kulturaktörer och projekt man vill samarbeta med Huvudmannen ska begära in kompletterande info från kulturaktören om deras markandföring är ofullständig eller otydlig och om man inte utifrån informationen kan säkra att kulturaktören uppfyller bidragets krav på professionalitet och/eller innehåll Huvudmännen ska ange att de fått Skapande skola-bidrag i marknadsföring

treårsprincipen Syftet är att säkra att eleverna får möjlighet att möta en variation av olika konstformer och konstuttryck Samarbetet med en och samma kulturaktör och konstområde kan vara i högst tre år på en och samma skola

Tydliga projektbeskrivningar För att vi ska kunna se och bedöma om projekten uppfyller bidragets syften och krav behöver vi tydliga projektbeskrivningar Huvudmän behöver planera i god tid innan ansökningen så att man kan ha en tydlig projektbeskrivning Budgeten ska vara realistisk och kopplad till planerade projekten En klar tanke och idé och en uppfattning om kostnaderna

Hur ska huvudmän med ansvar för många skolor kunna ge tydliga projektbeskrivningar? Vad krävs i ansökan? Ni behöver inte beskriva alla planerade aktiviteter i detalj men det ska finnas en klar tanke med vad ni vill göra lyfta några exempel på planerade projekt för att vi ska kunna se att bidragets krav uppfylls. Man kan inte söka ram-pengar utan budgeten behöver vara tydligt kopplad till faktiska projekt. Kulturrådet efterfrågar inte bilagor. Däremot kommer vi i nästa ansökningsomgång ge mycket mer utrymme för och fokus på projektbeskrivningen i blanketten.

Webbinarier hösten 2019, alltid kl. 10! Mer frågor kring ansökan kan du få på vårt nästa webbinarium 26 november kl. 10-11, inför läsåret 2020/21 På vår frågeportal KUNDO hittar du svar på vanliga frågor: https://kundo.se/org/kulturradet/posts/skapande_skola_och_musik_ och_kulturskolor/ Gå också in på vår hemsida: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/skapande- skola/

Frågestund! Frågestund? Här tar vi upp några av de frågor ni ställt till oss vid anmälan. Efter hand tar vi även de frågor som kommit upp under sändningen. Alla frågor publiceras på webbsidan Frågestund!