För dig med hjärta för Norrbotniabanan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Advertisements

Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Spelstrategi.
Norrbotten Norrbottens landskapsvapen är ett renhuvud. Dom har tagit renhuvudet från Västerbottens landskapsvapen.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Hur bör samhället organiseras
Lappland Lapplands landskapsvapen är en sagojätte som är precis som styrkans gud. Han symboliserade att Lappland var ett outforskat landskap.
CPMR Bildat 1973 CPMR har till syfte att stödja och arbeta för Europas perifera och maritima regioner genom att främja en balanserad territoriell utveckling.
Nya Ostkustbanan.
Västsvenska paketet.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Europeiska socialfonden
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
USA- en ny stormakt föds
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Val av transport till resmålet.
Seminarium med företag Företagen:  VISA TILLVÄXTPOTENTIAL  KARTLÄGG FLÖDEN  LYFT BLICKEN Trafikverket: Mötet väckte en hel del tankar om hur.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
24 februari på Stadshotellet i Luleå Medborgarnas förväntningar på Norrlands framtid ANDERS LIDSTRÖM Professor i statsvetenskap vid Umeå universitet Varmt.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering BILD 1 Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering De fyra nordligaste.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Den industriella revolutionen
Kontaktperson: Chefsmäklare Markus Helin
Norra Europa.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
Vad är fattigdom? Fattigdom kan mätas på många sätt. UNICEF anser att barn kan räknas som fattiga när de går miste om sina grundläggande rättigheter till.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Analys av små och medelstora företag i Region Västra Götaland Jan Fineman Håkan Wolgast.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
FRÅGESPORT KRING SVERIGE Begrepp och förklaringar.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi December 2012.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Sveriges natur Geografi åk 4.
SVERIGE 1800-TAL. FRAM TILL MITTEN AV 1800-TALET VAR SVERIGE ETT AV EUROPAS FATTIGASTE LÄNDER, MEN EN RAD FÖRÄNDRINGAR UNDER DENNA PERIOD UTVECKLADE SVERIGE.
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
– tobakskonsumtionen i siffror
Landsbygdskommittén.
Infrastruktur Marks kommun
Transportmedel vid export 2013
Uppföljning Tillväxtstrategi Halland 2017
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Europa och EU.
Geografi Henrik Carlsson.
Östra Europa Puls Geografi Europa.

Vilka tankar väcker filmen hos dig?
Produktion, handel och transport
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Information om SCB:s Export-/importregister 2015
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Basfakta skogsnäringen, 2017
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

För dig med hjärta för Norrbotniabanan. Använd gärna denna presentation och talmanus som inspirationskälla när du berättar om Norrbotniabanan. På norrbotniabanan.se/info hittar du alltid uppdaterat material.

Introduktionsbild.

Det finns två huvudmän (Trafikverket och Norrbotniabanan AB) samt en intresseorganisation (Norrbotniabanegruppen) i infrastrukturprojektet Norrbotniabanan.

Fakta om Norrbotniabanan Fakta om Norrbotniabanan. Mellan Umeå och Luleå finns endast ett elektrifierat enkelspår utan möjligheter till omledning till annat elektrifierat spår i händelse av trafikstörningar. Det finns bara sju tåglägen kvar, det vill säga när ett tåg kan köra rakt igenom utan att stanna.

Det är väldigt långa avstånd i norra Sverige Det är väldigt långa avstånd i norra Sverige. Västerbotten är lika stort som Danmark till ytan.

Norrbotten är tio gånger större än Skånes län, lika stort som Österrike. Men trots att 65 % av befolkningen i Norr- och Västerbotten bor längs kuststräckan har vi ingen järnvägsförbindelse här. En konsekvens av detta är att vi arbetspendlar kortare sträckor i Norr- och Västerbotten.

Norrbotten är tio gånger större än Skånes län, lika stort som Österrike

Redan 2013 lyftes den Botniska korridoren, i vilken Norrbotniabanan ingår, in i det Europeiska stomnätet för järnväg.

Den svenska regeringen begärde 2018 att en av EUs nio mest strategiska transportkorridorer, som går från Medelhavet till Skandinavien, ska förlängas från Stockholm hela vägen till Haparanda och Narvik. Det innebär med stor säkerhet en fortsatt medfinansiering till järnvägsbyggen i Sverige.

Norrlands kustland är tätbefolkad.

Landets tredje mest tätbefolkade region utanför storstadslänen i en 2 mil bred remsa från kusten och inåt landet, samma befolkningstäthet som Västra Götalands län.

Ljusbild över Sverige som indirekt visar var befolkningstätheten är stor.

Sverige är världens tredje största exportör av massa, papper och sågade timmervaror. Sammantaget är norrländskt näringsliv ryggraden i den svenska exporten.

90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten 90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten. Av brytningsvärdet på 25 miljarder SEK vidareförädlas det till 550 miljarder SEK och ytterligare 10 gånger mer ute i Europa.

Gruvrelaterade näringar.

90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten 90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten. Av brytningsvärdet på 25 miljarder SEK vidareförädlas det till 550 miljarder SEK och ytterligare 10 gånger mer ute i Europa.

När man kikar på var vidareförädlingen sker i Sverige förstår man vikten av att klara av transporterna från norr till söder. Och det är klart att näringslivet behöver en robustare järnväg, men det handlar om miljön också. De fyra företagen LKAB, SSAB, Boliden och Svea skog gick tidigare ihop i en skrivelse till Trafikverkets ledning och till regeringen där man sa att basindustrin är en viktig part i arbetet med att sänka koldioxidutsläppen, men med det befintliga infrastruktursystemet hotas detta arbete av en bristande infrastruktur i norra Sverige. Därför måste vi, säger de fyra företagen, på kort och medellång sikt få till en kustnära järnväg och på lite längre sikt ett dubbelspår i östvästlig riktning. Utöver detta pekar trafikverkets utredningar på att med NBB kommer vi ganska nära målet med att sänka koldioxidutsläppen i norra Sverige, utan den inte ens i närheten.

I Västerbotten uppgick exportvärdet 2015 till 12,6 miljarder kronor enligt SCB:s exportdata. Men SCB utgår från var huvudkontoret är beläget. Enligt det kompletterande sättet att mäta, där man utgår från var produktionen sker, skulle Västerbottens exportvärde för samma år istället uppgå till 27,5 miljarder kronor. Källhänvisning https://www.dagenssamhalle.se/debatt/scb-siffrorna-styr-exportsatsningar-fel-21618

Näringslivet är ryggraden i den svenska exporten Näringslivet är ryggraden i den svenska exporten. Förvärvsintensitet 20-64 år efter region, 2015. (Ju mörkare desto bättre)

Sysselsättningen är den högsta i landet Sysselsättningen är den högsta i landet. Förvärvsinkomst per capita 2015. (Ju mörkare desto bättre)

Samma höga utbildningsnivå som i resten av landets universitetsstråk Samma höga utbildningsnivå som i resten av landets universitetsstråk. Andel med eftergymnasial utbildning. (Ju mörkare desto bättre)

Dessutom är norra Sverige rankat som Europas bästa plats att leva på enligt EU:s social progress index.

Trafikverkets utredningar pekar på att med Norrbotniabanan kommer vi ganska nära målet med att sänka koldioxidutsläppen i norra Sverige, utan den är vi inte ens i närheten.

Vi är inte framme än, men det bådar gott att det talas om den Vi är inte framme än, men det bådar gott att det talas om den. I utkastet till regeringsuppgörelsen 2019 står följande: Hela landet ska växa… s.6 punkt 28. ”Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet."