STUDIERESA TILL KRAKOW,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
POLEN 2014.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Barcelona Agenda Deltagare Budget Tider Program Viktig info Packning.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Våga prata om psykisk ohälsa!. Hjärnkoll sedan 2009! var Hjärnkoll en nationell kampanj som drevs av Myndigheten för delaktighet, MFD, och Nationell.
Etik - Att göra det rätta.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Spanien Cup DUFF P Att tänka på inför resan Mjuka väskor i bussen. Det kommer att bli relativt trångt i bagageutrymmet. Skydd via försäkringskassan.
VÄLKOMNA FÖRSKOLEKLASS SÖRABY SKOLA HT PERSONAL I FÖRSKOLEKLASS Förskollärare:Fritidspedagoger: Svanen Emma LeekEllinor Brink Jonna Jonasson Smedjan.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Kulturvetenskaplig fördjupning vt mars.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Ett Hållbart ekosystem i rymden
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Föräldraenkät 2017 Förskola
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
4. Vad ska det bestämmas om?
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
F 02 Föräldramöte 4/4 – :00 – 20:30 HSK F02.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Granska läromedel.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Etik- planering.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Ny utbildning till Vårdbiträde
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Föräldramöte inför resan till Polen: V41, oktober
Vård och omsorgsutbildning
Barnkonventionen.
Lärares planeringsarbete!
Stockholmsenkätens syften
Vi på Varlaskolan hälsar alla föräldrar och elever i åk 6 i
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Bodens ungdomsmottagning
Bästa fack till lägsta avgift
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Rättigheter = s. 20.
Övergripande struktur för
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
VÄRLDENS MEST INTERNATIONELLA UNGDOMSTURNERING
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

STUDIERESA TILL KRAKOW,

Syfte och mål Skolan ska vila på demokratins grund och skollagen slår fast att utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla värden där skolan ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna. I läroplanen står att “människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald.” Syfte: Att eleverna får en vidgad referensram utifrån dagens samhällsdebatt kring kulturella, etiska samt religiösa likheter och olikheter samt en djup förståelse för vilka konsekvenser fördomar, rädslor och likriktning i samhället kan få. Att eleverna utifrån skolans kursplaner får en förstärkning av att det som har hänt i historien händer nu och våra egna val och handlingar gör skillnad för andra. Att levandegöra frågan om integration, medmänsklighet samt demokratiska rättigheter och skyldigheter i Tibro kommun. Mål: Att eleverna får möjlighet att med fördjupade kunskaper ta ställning utifrån samhällsfrågor rörande resans syfte samt genom formella och informella samtal, tidningsartiklar och föredrag berätta och förmedla sin kunskap och sina tankar till övriga invånare i Tibro kommun.

Researrangör etc

Upplägg On-Lö , v 41: 9A1, 9A2, 9A3 och åk 9 Grundsär On-Lö , v 42: 9B1, 9B2 och 9B3 Avresa tidigt onsdag morgon och hemkomst natten till lördag Krakow

Vad ingår? Resan ( buss, flyg, transfer, buss i Krakow) Boende inkl. sängkläder Mat, förutom lunch avresedagen + ”nattmål” ankomstdagen Sverige Inträde och guidade turer

Besök i de judiska kvarteren i Krakow Synagogan ”Schindlers list”

Auschwitz och Birkenau

Saltgruvan i Wieliczka

Förberedelser: Pass, giltigt till åtminstone 25/10 2019 Europeiskt Sjukförsäkringskort, beställ på www.forsakringskassan.se Handbagage max: 55*40*20cm (vätskor: max100ml/flaska i en försluten 1L-påse om max 20*20cm) Ryan Air http://www.ryanair.com/se/resevillkor/regulations- cabinbaggage/ Mat, medtag en matsäck att äta på bussen innan flyget på utresan och pengar till lättare mat när vi landat på hemresan Mediciner: https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att- fora-in-lakemedel-till-sverige-och-andra-lander/Schengenintyg---att- resa-med-narkotikaklassade-lakemedel-/ Fickpengar OM det skulle vara så att elever missköter sig så meddelas föräldrar

Medföljande personal 9A1, A2, A3 samt Grundsär v 41 Anette Larsson Sandra Vargbom Fredrik Leijon Johan Petersson Sofie Lindström Staffan Rydberg Ann-Britt Holmstedt ev Grundsär 9 B1, B2,B3 v 42 Margareta Gustafsson Hanna Ward Helen Lundahl Michael Linder Fritiof Andersson Swärd Jonas Lundgren Birgitta Yngvesson Robin Carlbom Larsen Milena Lilja Benjamin Mako

Lärare och salar: 9a1: Anette och Sandra, Sal 9a2: Johan och Sofie Staffan, Sal 9a3: Johan och Sofie Staffan, Sal 9b1: Margareta och Malin, Sal 9b2: Michael och Helene, Sal 9b3: Marleen och Jonas/Ann-Sofie, Sal