ÅP / Lektion 4 Problemlösning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marlene Nordhage QR-KODER Det finns många möjligheter med att använda sig av QR-koder i förskola och skola. En QR-kod är en avskanningsbar kod som kan.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Nytt sätt att jobba leder till att fler överviktiga hittas!
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Varför läser ni religionskunskap?
En mer personcentrerad sjukskrivning för kvinnor mellan år
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Konsten att läsa skönlitteratur
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Leda och utveckla en förening
Användarundersökning
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Vad är det som ska hända? Kärnan!
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
smslån utan kreditprövning
Personcentrerade E-tjänster
Steg för livet
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Kurs mindfulness Studenthälsan
CASE Jolanda Riissanen
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Träff 5 Välkomna!.
SAY CHEESE!.
Problemlösning Några enkla metoder.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Öka effektiviteten och produktiviteten
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Kurs mindfulness Studenthälsan
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Led- och muskelmottagning
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Barnmorskedagen 5 maj.
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
ÅP / Lektion 5 Socialt tryck att dricka och droga
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med
Sjuksköterskedagen 12 maj
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

ÅP / Lektion 4 Problemlösning 2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing

Agendan Hemuppgiften Problemlösning Sätt att använda problemlösning En handlingsinriktad sammanfattning Val av hemuppgift Feedback

Hemuppgiften Hur har du gjort din hemuppgift? Vad blev tydligare? Vad lärde du dig?

Problemlösning Har du någon erfarenhet av att olösta problem bidrar till återfall? Vad är det för typ av problem? Vad är skälen till att olösta problem kan öka risken för återfall? Vilka sätt att lösa problem använder du dig av som du är nöjd med?

Problemlösning Genom att lösa problem tidigt när de dyker upp minskar risken för att de utvecklas till stora problem Men det händer att vi väljer att blunda, och låtsas som ingenting Vi tänker att det dyker väl upp någon lösning, eller att problemet försvinner efter ett tag En idé i ÅP är att förbättrad problemlösnings- förmåga är till nytta. Det minskar risken att vi försöker fly med alkohol eller narkotika från det obehag som olösta problem innebär

Här passar problemlösningsstegen nog bäst Komplexa långvariga problem; rådgivning/psykoterapi/sociala insatser Vardagliga, tillfälliga problem; problemlösningsstegen Resonera ett tag om med vilka vardagliga problem där det kan vara aktuellt att använda problemlösningsstegen

Problemlösning Hur stämmer detta med dina erfarenheter? Har du någon fråga? Vad vill du lägga till?

Att bli bättre på att problemlösa I ÅP används en problemlösningsstege i 6 steg Du hittar den i arbetsboken

Övning, att använda problemlösnings-stegen Låt oss öva att använda problemlösningsstegen utifrån arbetsbladet i arbetsboken

Och så gör vi en handlingsinriktad sammanfattning av lektionen Vad har vi gjort idag? Vad behöver jag göra tydligare? Vad tar du särskilt med dig? Vad kommer du att använda dig av?

Val av hemuppgift Att använda problemlösningsstegen på ett vardagsproblem Att använda stegen för att hitta sätt att belöna sig och koppla av utan att använda alkohol eller narkotika Eller gör din egen hemuppgift

Feedback Vad kan jag / vi göra annorlunda i mitt / vårt arbetssätt för att underlätta för dig att lära dig ÅP? Vad gör jag / vi redan som fungerar bra, som jag / vi kan fortsätta att göra? Hur ser du på användbarheten av det som vi gjort idag?

Nästa lektion Handlar om att bli ännu bättre på att hantera problem