IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan 2019-2022 1 1
Tillsammans skapar vi Sveriges bästa träningsupplevelse Vision för Friskis&Svettis Kalmar Tillsammans skapar vi Sveriges bästa träningsupplevelse 2 2
Friskis&Svettis Kalmar vill: erbjuda lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla bidra och inspirera till välbefinnande i samhället vara en lustfylld träningsanläggning överträffa medlemmarnas förväntningar ha välutbildade och engagerade ledare, funktionärer och medarbetare ha en professionell ledning och styrning 3 3
Långsiktigt mål – Växa ”Del i fler människors liv, på nya inspirerande sätt som främsta och största rörelseinspiratör” öka medlemmarnas aktivitetsgrad och variation av träningsformer prioritera barn och ungdomar utveckla såväl utbud som tillgänglighet fysiskt och digitalt under 2019 satsa på öppettider 24/7 utveckla befintliga lokaler samt sikta på nyetablering i egen regi alternativt stötta nya Friskisföreningar i regionen attrahera och utveckla träning och erbjudanden för olika målgrupper och möta dem där de finns, även genom digitala lösningar stärka vår kommunikation i syfte att nå och rekrytera nya medlemmar ha långsiktig stabil ekonomi i balans som ger förutsättningar för expansion möta framtidens behov genom aktiv omvärldsbevakning 4 4
Långsiktigt mål – Växa INDIKATORER 2019 Antal medlemmar Långsiktigt mål fördubbling (vilket innebär från 6320 till 12 640). Under 2019 öka med +250 Antal träningstillfällen Öka inpasseringar inkl digitalt från 226 000 till 450 000 (långsiktigt). Under 2019 öka med +5% jämfört med 2018 Antal människor som har rörelse som en del av livet Öka antalet människor som ägnar sig åt fysisk aktivitet minst 150 minuter i veckan Antal vi når på andra sätt än genom föreningens träning Samverkan skolor, evenemang, sommarerbjudande 5 5
Långsiktigt mål – Engagera ”Inspirerar till mer engagemang för fler människor” engagera funktionärer av alla slag, mångfald som utvecklar verksamheten och utveckla flexibilitet kring funktionärsskapet som bygger på lust och vilja att bidra engagera och kontinuerligt involvera medlemmen i föreningens utveckling både avseende träning och lokaler utveckla föreningskulturen, teamet, medveten funktionärsrekrytering kvalitetsutveckling genom uppföljning LUF/VUF och utbildningsplan för samtliga ledare utveckla medlemsförmåner och ordna aktiviteter utöver träning för medlemmar med olika teman samt erbjudanden som ger mer än man förväntat sig erbjuda barnpassning på fler tider 6 6
Långsiktigt mål – Engagera INDIKATORER 2019 Antal funktionärer Öka antal funktionärer (inkl mångfald) långsiktigt från 204 till 400 Minst 85% av ledarna och värdarna ska följas upp årligen via LUF/VUF Innovationsklimat Inbjuda medlemmarna till att delta i utvecklingsaktiviteter minst två gånger årligen Engagemang Nöjda funktionärer (Nöjd funktionsärsindex minst 85) 7 7
Långsiktigt mål – Synas ”Tydlig idé som når ut och når in hos ännu fler” våra funktionärer är våra starkaste ambassadörer som personifierar Friskis och vårt budskap och vi låter dem synas vi har tydlig kommunikationsstrategi samt digital kommunikation som är enkel och funktionell. Kommunikationen speglar vårt breda utbud och variation av träning webbsidan ska utvecklas under 2019 vi kommunicerar i våra lokaler om F&S och våra värderingar – även byggnaden ska signalera F&S och stärka vår synlighet genom att vi utvecklar exteriör och interiör. fler externa aktiviteter som stärker vårt budskap, sommar+ vi är generösa med vår kunskap om träning vi deltar aktivt i samhällsdebatten vi erbjuder profilprodukter och -kläder som synliggör oss i fler sammanhang och som förmedlar stolthet 8 8
Långsiktigt mål – Synas INDIKATORER 2019 Attityder till, associationer till Friskis&Svettis Överträffa medlemmarnas förväntningar (NKI på minst 80) Följa upp webbplatsbesöken 2. Synlighet i regionen - Friskis&Svettis Arbeta fram mätetal och följa Riks utveckling Öka medial synlighet och spridning i sociala medier 9 9
Långsiktigt mål – Samarbeta ”F&S är smartare och starkare tillsammans” vi samverkar kring evenemang med andra aktörer vi har ett nära samarbete med andra föreningar i vårt område och Smålandsidrotten vi samarbetar både nationellt och regionalt med andra Friskisföreningar kring frågor som utvecklar, stödjer och effektiviserar vår verksamhet vi samverkar med företag och andra träningsanläggningar i syfte att få fler människor att röra på sig och som skapar mervärde till våra medlemmar vi har särskilt fokus på samverkan med skolor för att nå fler barn och unga. utveckla potentialen och samarbetsformer på Workplace 10 10
Långsiktigt mål – Samarbeta INDIKATORER 2019 Verksamhetskostnad per medlem Arbeta fram mätetal och följa Riks utveckling Administrationskostnad i förhållande till omsättning och medlemmar Arbeta fram mätetal och följa Riks utveckling Antal samarbeten Samverka med minst två externa idrottsföreningar/aktörer som erbjuder andra träningsformer/föreläsningar eller andra aktiviteter än de vi kan tillhandahålla som skapar mervärde till våra medlemmar. Ökad inspiration genom gästledare från andra föreningar 11 11