Information till verksamhetschefer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Procapita VoO Avgifter - Verkställa avgifter
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Att följa processer och resultat i Senior alert
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Projekt KiLEN = Kommunernas Inrapportering till Länsstyrelsen Bakgrund: •Riksdagsbeslut 30 maj 2006 •Ändringen av Socialtjänstlagen från 1 juli 2006 •Kommunernas.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Struktur för självförbättrande system
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Distriktet i Stockholm
Rapportering om Allvarliga Oönskade Effekter (SUE) art 23 april 2013 Monica Tammela.
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Västra Götalandsregionen PDL
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Detta är God Vård.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Avvikelsehantering inom Västra Götalandsregionen
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
Roller och organisation
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
VAD VI GÖR OCH HUR Självstudiekurs i avvikelsehantering.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Rapportering av luftfartshändelser Ingrid Cherfils Chef, avdelningen för utredning och omvärldsanalys Henrik Lundberg Chef, enheten för flygsäkerhetsanalys.
Vad är informationssäkerhet?
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Avvikelsehantering Vad blir nytt i MedControl?
MedControl Hantering av händelse och avvikelse samt teknik och övrigt
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Case Frånvarokontroll
Beställning vid brådskande ärende - process
Syftet med avvikelserapportering?
Patientsäkerhetsåret 2018
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
I offentlighetens tjänst
Tillsammans för ökad patientsäkerhet
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Avvikelser i samverkan
Strategi kroniska sjukdomar
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Handläggarutbildning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Information till verksamhetschefer Avvikelsehantering Information till verksamhetschefer

Nyheter som gäller från oktober 2016 Avvikelsehanteringsrutin för Region Uppsala Medarbetare rapporterar en händelse som sedan kan bli en eller flera avvikelseärenden Ny funktion koordinator Organisation och anställningsplats hämtas från HSA-katalogen Händelseplats styr vem som blir ärendeansvarig Ärendetyp och händelseplats kan korrigeras av koordinator eller ärendeansvarig Nytt beslutssteg mellan orsak och åtgärd Faserna åtgärd och uppföljning kan hoppas över

En nystart för avvikelsearbetet! Nu har vi möjligheter  Att leda för bättre verksamhet Att ge värdefulla bidrag till förbättringsarbetet Det ska vara lätt Det ska ge effekter Alla ska vara med!

För all avvikelsehantering gäller Alla medarbetare kan och ska rapportera händelse som innebär skada eller risk för skada Verksamhetschefen ansvarar för att informera alla medarbetare om detta minst en gång/år samt vid introduktion i samband med nyanställning Alla avvikelser ska utredas, åtgärdas och avslutas Regelbunden återkoppling ska ske till arbetsgruppen om vidtagna åtgärder och planerade eller pågående förbättringsaktiviteter

Avvikelsehantering är en viktig komponent i ett ledningssystem Utredning och analys av riskhändelser och skador är ett viktigt, värdefullt och nödvändigt bidrag till verksamhetsutveckling och förbättringsarbete Ett aktivt arbete med avvikelsehantering ska märkas och göra skillnad för patienter/kunder och medarbetare

Utse roller i systemet - viktig rutin Förvaltningschefs ansvar: Verksamhetschefs ansvar: Verksamhetschef ny Verksamhetschef avslut Koordinator ny Koordinator avslut Ärendeansvarig ny Ärendeansvarig avslut Beställning av ny behörighet eller ändring av befintlig skickas till objektspecialist för åtgärd, se MedControls hemsida.

Koordinatorer Minst 2 personer per förvaltning Utses av förvaltningschef All händelserapportering går till koordinator där rapportören enligt HSA är anställd Bedömer ärendetyp eller ärendetyper Avidentifierar händelsebeskrivningen så den kan visas publikt Sätter en rubrik på händelsen Kan vid behov ändra händelseplats

Ärendeansvariga Utses av verksamhetschef Håller ihop utredning och hantering Är förvald i alla roller i ärendeflödet Kan vid behov välja annan person för orsak och åtgärd Avslutar alla ärenden Får påminnelse om ärendeflödet stoppas upp