Bedömning av suicidrisk på jourtid hos patienter med EIPS & självskadebeteende Anna Ohlis, överläkare, DBT-teamet BUP Stockholm, doktorand Centrum för Psykiatriforskning, KI
Agenda På 20 min… Intro Emotionell instabil personlighetsstörning Självskada Dialektisk beteendeterapi (DBT) Att tänka på vid bedömning jourtid På 20 min…
Intro
Emotionell Instabil Personlighetsstörning (EIPS) Minst fem av följande; Separationskänslig Instabila relationer Identitetsstörning Impulsivitet Självskadebeteende/suicidalitet Affektiv instabilitet Kronisk tomhetskänsla Aggressivitet Paranoida tankegångar/dissociativa symptom
EIPS Biosociala teorin Reaktionerna: starka lättväckta tar lång tid att gå tillbaka bristande impulskontroll Impulsiva reaktioner Känsla Fokuserar på omedelbar reduktion av negativ känsla Invaliderande svar Tid
Nock och Prinsteins fyrfaktor-modell Självskada Funktion Nock och Prinsteins fyrfaktor-modell Intrapersonell positiv förstärkning Intrapersonell negativ förstärkning Interpersonell positiv förstärkning Interpersonell negativ förstärkning
Självskada Funktion (forts.) Känsloreglerande och/eller önskan att dö Ungdomen gör det den kan för att uthärda
DBT Marsha Linehan EIPS & självskadebeteende KBT, dialektisk filosofi och zenbuddhism Acceptans och förändring Validering & icke-dömande “The great thing about treating borderline patients is that it is like having a supervisor always in the room.” ― Marsha M. Linehan, Cognitive-Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorder
Dialektik
Validering Vad är validering? När vi inte förstår den andres reaktion eller beteende, betyder det inte att den andra personens upplevelse eller beteende är fel eller orimligt. Vi har bara inte förstått än. Att förstå blir vår uppgift.
Invalidering Vad är invalidering? Varför invaliderar vi? Menar ofta väl!
Validering Var uppmärksam Bekräfta och beskriv Ställ frågor Försök förstå Normalisera (”såklart”) Respektfull, inte nedlåtande Visa egen sårbarhet Positiv förstärkning Invalidering Ouppmärksam, otillgänglig Dömande, förminskande Trångsynt Förmoda det värsta Invalidera det allmängiltigt valida Nedlåtande, respektlös Utnyttja sårbarheter Bestraffande metoder
V6: Behandla den andre som en jämlik och sann person V7: Att förmedla ömsesidig sårbarhet utan att förlora fokus på den andre V6: Behandla den andre som en jämlik och sann person V5: Bekräfta och göra begripligt utifrån nuvarande situation V4: Bekräfta och göra giltigt utifrån inlärning och/el fysiologiska faktorer V3: Läsa av, förmedla förståelse av det outsagda, gissa V2: Summera, spegla, återge, ”stämma av” V1: Lyssna, uppmärksamma, ögonkontakt
Vad behöver du för att kunna validera? Hantera egna känslor och dömanden innan du går in i en bedömning ”Open your mind before you open your mouth” Uppmärksamma den andra
Validera andra, OCH DIG SJÄLV Lyssnade uppmärksamt Speglade Letade efter känslor Validerade utifrån den andres tidigare erfarenheter Validerade utifrån aktuell situation Behandlade den andre som kompetent Beskrev hur jag skulle känna i en liknande situation Validerade genom handling SJÄLV VALIDERING Observerade och beskrev mina tankar, känslor o beteenden Dömde inte mig själv eller mina känslor Gav mig själv rätten att känna det jag känner Beskrev mina känslor som begripliga utifrån situationen Beskrev mina känslor som begripliga utifrån mina tidigare erfarenheter (validerade inte beteenden som går emot mitt wisemind)
Att tänka på vid bedömning jourtid Bemötande Lyssna Förmedla en önskan att förstå Medkänsla, Respekt Värdighet
Användbara DBT-tekniker i den akuta situationen Validering Icke-dömande Fokus på problemet som ledde fram till suicidalt beteende, hur kan vi lösa det? Krisplan – krislista – krisfärdigheter Acceptans? Förändring? Kontrakt? -> Schema fram till återbesök? Förbättra nuet? Hur? (se upp så inte blir invaliderande) Fundera kring kedjan…
Acceptans
Acceptans
Ensamt på jouren… Är det bra med extra vak? Är LPT aldrig rätt?
Föräldrar alt närstående vuxen TILLGÅNG Men, kan vara invaliderande, t ex Behandla ungdomen som alltför skör Förminska patientens besvär Inte lyssna Egen problematik - riskfaktor
Föräldrar alt närstående vuxen, (forts.) Få med! Gör krisplan tillsammans Involvera i schemat fram till återbesök Kanske svårt att ro i hamn under jourbedömningen, men behöver få dem att sluta invalidera…
Tack för er uppmärksamhet!