VFU i CL-programmet veronica.jatko@mnd.su.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Handlingsplan för matematikutveckling
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Högskoleförberedelse
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Examensarbeten och skolutveckling
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Bra skolor kännetecknas av:
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Behov av habilitering och rehabilitering
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Planering och genomförande av undervisningen
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
1 Validering Regional arbetsgrupp
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Förbättring i samordningen av den verksamhetsförlagda utbildningen – VFU Planering, beställning, fördelning, placering, rapportering av ca 1000 universitetsstudenter/år.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Positiva fakta om lärarutbildningen
Fördjupning och examination av VFU
BA-programmet HT17-VT18 (obligatoriska kurser = mörkröda, vit fetstil)
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
OP kursutvärderingsprocess
Validering inom Lärarlyftet
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
L3VU20.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation åk 4-5
Årskursinformation för årskurs 1
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Läkarprogrammet vid LiU
Presentationens avskrift:

VFU i CL-programmet veronica.jatko@mnd.su.se

Vad betyder VFU och syftet Lärarutbildningsreformen 2001: Syftet med den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) var att de lärarstuderande i skolorna skulle tillämpa sina teoretiska kunskaper och att de praktiska erfarenheterna från den verksamhetsförlagda utbildningen sedan skulle utgöra en grund för de fortsatta teoretiska studierna. (Ur regeringsprop.2009 10:89, ”Bäst i klassen – en ny lärarutbildning”)

Så här går placeringen till Ansvarigt lärosäte (KTH) lägger in information om kurser och studenter i VFU-portalen Placering till kommun sker via VFU-portalen Placering på skola och med handledare görs av VFU-samordnaren i kommunen i samråd med VFU administrationen på KTH. Studenterna träffar kursansvarig och sin handledare på skolan.

Totalt 30 hp VFU - ca 20 veckor under hela utbildningen (oavsett program) exempel CL År 1 Matematikämnets didaktik 3 hp + VFU 4,5 hp (3 veckor) År 4 Ämnesdidaktik 1,5 hp + 1,5 hp + VFU 12 hp (8 veckor) TREPARSSAMTAL

Progression i VFU-innehåll genom utbildningen exempel CL år 1 Fokus på att studenten auskulterar och deltar i verksamheten på skolan, får en bild av läraryrket och planerar och genomför några lektioner. år 4 Studenten ansvarar (tillsammans med handledaren) för planering, genomförande, utvärdering och bedömning av arbetsområden, över flera veckor.