VFU i CL-programmet veronica.jatko@mnd.su.se
Vad betyder VFU och syftet Lärarutbildningsreformen 2001: Syftet med den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) var att de lärarstuderande i skolorna skulle tillämpa sina teoretiska kunskaper och att de praktiska erfarenheterna från den verksamhetsförlagda utbildningen sedan skulle utgöra en grund för de fortsatta teoretiska studierna. (Ur regeringsprop.2009 10:89, ”Bäst i klassen – en ny lärarutbildning”)
Så här går placeringen till Ansvarigt lärosäte (KTH) lägger in information om kurser och studenter i VFU-portalen Placering till kommun sker via VFU-portalen Placering på skola och med handledare görs av VFU-samordnaren i kommunen i samråd med VFU administrationen på KTH. Studenterna träffar kursansvarig och sin handledare på skolan.
Totalt 30 hp VFU - ca 20 veckor under hela utbildningen (oavsett program) exempel CL År 1 Matematikämnets didaktik 3 hp + VFU 4,5 hp (3 veckor) År 4 Ämnesdidaktik 1,5 hp + 1,5 hp + VFU 12 hp (8 veckor) TREPARSSAMTAL
Progression i VFU-innehåll genom utbildningen exempel CL år 1 Fokus på att studenten auskulterar och deltar i verksamheten på skolan, får en bild av läraryrket och planerar och genomför några lektioner. år 4 Studenten ansvarar (tillsammans med handledaren) för planering, genomförande, utvärdering och bedömning av arbetsområden, över flera veckor.