Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Evgenia Pavlovskaia, vt 2012
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Juridiska aspekter på miljökvalitetsnormer för vatten i kommunal förvaltning och planering Karin Wall Länsstyrelsen Västra Götalands län Skara
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Områdesskydd, fort. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
-Hans Oscarsson- Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt Vattenförvaltningen – vad har hänt och vad är på gång?
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
VAS-rådet den 14 februari 2008 / Anette Björlin Dricksvattenförekomster i Stockholms län - Prioritering för långsiktigt skydd Anette Björlin Länsstyrelsen.
Forskningsetik – läkaretik
Nytt från vattenförvaltningen Årsmöte för Skellefteälvens vattenråd
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Barnets bästa i främsta rummet
Samverkansträff för enskilda avlopp
Hållbar utveckling är ett begrepp som man ofta stöter på i media.
Weserdomen. Konsekvenser och förutsättningar
Klassifikation av vårdåtgärder
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Syftet med samverkan: Vid olyckor med utsläpp till miljön kan räddningstjänsten behöva samarbeta med miljökontor för att optimera sina insatser i det akuta.
Regler för upphandling
Arbetsformer XX vattenråd.
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Skötselplan och föreskrifter för världsarvet Laponia
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Nämndutbildning 10 februari 2016
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Förorenad mark 10 kapitlet Miljöbalken.
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Teknikutveckling och juridiken – vad ger miljöbalken för utrymme?
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
reviderad Natura handbok
Tvärvillkor för Miljö - Biologisk mångfald
Schyst offentlig upphandling
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Kravsituationen i Stockholms Läns vatten idag
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Möjligheter till finansiering?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Forskningsetik – läkaretik
Arbetsmiljöläget 1989.
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Barnkonventionen och barnrättslagen
Samhällsbyggnad Bergslagen
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Kontinuitetshantering
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten Ändringar i miljöbalkens kap 2 och 5 Ändringar i vattenförvaltningsförordningen 2004:660 Vad innebär att äventyra att MKN kan följas? Om undantaget från försämringsförbudet Johannes Knulst Enheten för miljöanalys Länsstyrelsen i Stockholm

Miljöbalkens kap 2 och 5 – om MKN Ändrades den 1 januari 2019 Alla miljökvalitetsnormer för vatten ges en juridisk bindande verkan Rimlighetsavvägningen i 2 kap miljöbalken gäller inte längre för MKN vatten Istället för skäliga villkor ska myndigheterna ställa de krav som behövs för att miljökvalitetsnormer i vatten ska kunna nås 2 kapitel 7 § 5 kapitel 4 §

2 kapitel 7 § miljöbalken Rimlighetsavvägning 7 § Kraven i 2–5 §§ och 6 § första stycket gäller i den utsträckning det inte kan anses orimligt att uppfylla dem. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till nyttan av skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått jämfört med kostnaderna för sådana åtgärder. När det är fråga om en totalförsvarsverksamhet eller en åtgärd som behövs för totalförsvaret, ska vid avvägningen hänsyn tas även till detta förhållande. Trots första stycket ska de krav ställas som behövs för att följa 5 kap 4 och 5 §§. Lag (2018:1407)

5 kapitel 4 § miljöbalken En myndighet eller en kommun får inte tillåta att en verksamhet eller en åtgärd påbörjas eller ändras om detta, trots åtgärder för att minska föroreningar eller störningar från andra verksamheter, ger upphov till en sådan ökad förorening eller störning som innebär att vattenmiljön försämras på ett otillåtet sätt eller som har sådan betydelse att det äventyrar möjligheten att uppnå den status eller potential som vattnet ska ha enligt en miljökvalitetsnorm. Vid prövning för ett nytt tillstånd och vid omprövning av tillstånd ska de bestämmelser och villkor beslutas som behövs för att verksamheten inte ska medföra en sådan försämring eller ett sådant äventyr.

Ändring i vattenförvaltningsförordningen (2004:660) per 11 januari 2019 Myndighet eller kommun har möjlighet att meddela undantag från förbudet att försämra eller äventyra MKN (4 kap. 11 § VFF) Sådant undantag får dock bara meddelas under vissa förutsättningar (4 kap. 12 § VFF) Myndighet eller kommun ska inhämta ett yttrande från vattenmyndigheten om undantaget (4 kap. 13 § VFF)

4 kap 11 § Vattenförvaltningsförordningen   11 § Trots 5 kap. 4 § miljöbalken får en myndighet eller kommun tillåta en verksamhet eller åtgärd som 1. ändrar en ytvattenförekomsts fysiska karaktär eller en grundvattenförekomsts nivå, eller 2. medför en risk att en ytvattenförekomsts kvalitet försämras från hög status till god status och verksamheten eller åtgärden är en hållbar mänsklig utvecklingsverksamhet. Om tillämpbart, utförs 4:12-testet (4 kap. 12 § VFF) Tillämpbarhetstestet utförs på 11 §

4 kap 12 § Vattenförvaltningsförordningen   12 § En verksamhet eller åtgärd får tillåtas enligt 11 § endast om 1. verksamheten eller åtgärden a) behöver vidtas för att tillgodose ett allmänintresse av större vikt, eller b) innebär att dess fördelar för människors hälsa och säkerhet eller för hållbar utveckling uppväger nackdelarna med en sådan ändring eller försämring som avses i 11 §, 2. det av tekniska skäl eller på grund av orimliga kostnader inte är möjligt att uppfylla syftet med verksamheten eller åtgärden på något annat sätt som är väsentligt bättre för miljön, och 3. alla genomförbara åtgärder vidtas för att mildra de negativa konsekvenserna för vattenförekomstens status. Samtliga kriterier måste vara uppfyllda

4 kap 13 § Vattenförvaltningsförordningen 13 § Den myndighet eller kommun som prövar en fråga om att tillåta en verksamhet eller åtgärd enligt 11 § ska 1. ge vattenmyndigheten i det vattendistrikt där verksamheten ska bedrivas eller åtgärden vidtas tillfälle att yttra sig innan frågan avgörs, och 2. om verksamheten eller åtgärden tillåts, snarast informera vattenmyndigheten om detta. Krav på avstämning med vattenmyndigheten

4 kap 16 § Vattenförvaltningsförordningen   16 § Tillämpningen av 3, 9, 10, 11, 12, 13 eller 15 § får inte permanent hindra eller äventyra uppfyllandet av kvalitetskraven för andra vattenförekomster inom vattendistriktet. (Detsamma gäller att undantaget inte får hindra att andra lagstadgade normer eller mål inte kan följas, t ex. som gäller skyddat område)

Att äventyra att MKN kan följas En förutsättning är att tillräckligt med underlag tas fram för att kunna bedöma om MKN kan följas eller inte Att äventyra innebär att: Tillräckligt med underlag visar att MKN inte kan följas, även om alla riskminskande åtgärder genomförs och en verksamhet eller åtgärd sätter igång trots det Inte något eller för litet underlag har tagits fram för att bedöma om MKN kan följas och en verksamhet eller åtgärd sätter igång

Vägledning om undantag från försämringsförbudet Havs- och vattenmyndigheten har lagt ut en vägledning om tillämpning av undantagsregeln, här: https://www.havochvatten.se/hav/vagledning-- lagar/vagledningar/vattenforvaltning/undantag-for-ny-eller-andrad- verksamhet.html På vattenmyndigheternas webbplats finns information om kopplingen mellan vattendirektivets art. 4.7 och tillämpning av undantag, här: http://www.vattenmyndigheterna.se/Sv/vattenforvaltningens- mal/tillampning-av-undantag/Sidor/default.aspx