Styrning och ledning matematik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
Nya Elementar!.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Strategi för styrning av Transportstyrelsens internationella arbete inom järnvägsområdet Mats Andersson Stabschef Väg- och järnvägsavdelningen
En reviderad läroplan för förskolan
Världens bästa skola Linda Norberg.
Hej och välkomna!.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Välkommen till ESF:s seminarium
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Trollhättan Aktivitet 1.1 Metodutveckling för kompetensförsörjning.
Bedömarträning inför ämnesproven i årskurs 6
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Fem barns erfarande av skrivande som lärande redskap Magnus Jansson Pedagogiska institutionen.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Chefkandidatprogram för chef över chef
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Preventions- och Utvecklingsenheten – främjar god hälsa och integration i Göteborg StegVis - Mentor Obligatoriska möten Bestämda tider, gärna fika men.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
From Great To Excellent
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Information på Uppföljningsmöte
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
11 stycken praktiska övningar i
Information på Uppföljningsmöte
Kompetensutvecklingsmaterial i slöjd Tema 6 Andra tillfället
Kompetensutvecklingsmaterial i slöjd Tema 1 Andra tillfället
Kort presentation av: Chefkandidatprogram för chef över chef
Krav på programmering i skolan
Välkomna till Ungoteket!
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Ängsblomman Föräldrar Förskola svar, 100%
Välkomna till Ungoteket!
Futura International Pree-school Skarpäng
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Styrning och ledning matematik

Bakgrund till satsningen Över tid försämrade matematikkunskaper Mycket hög personalomsättning inom samtliga ledningsnivåer Få behöriga lärare i årskurs 1-3 har den ämneskompetens som krävs

Fokus i satsningen Genomföra en undervisningsmodell och kompetensutveckling för lärare i matematik årskurs f-3 Förbättra den lokala styrkedjans funktionalitet med avseende på: gemensam ledning, gemensam rutiner och gemensamma värderingar Förbättra matematikundervisningen i de lägre årskurserna i de deltagande kommunerna

Pilotprojekt 2018 - Styrning och ledning Matematik Fem pilotkommuner Arbetande nätverk: Sju personer per kommun – fem kommuner – fyra beslutsnivåer Matematik Ta fram ny undervisningsmodell 20 designlärare Experter från NCM Följeforskning

Förändrings-arbete på hemmaplan Arbetande nätverk Dokumenterar Reflekterar NVK* Blandade grupper Vad tar vi med oss hem? Förändrings-arbete på hemmaplan Nya frågeställningar (missiv) Gemensam ledning Gemensamma rutiner Gemensamma värderingar * Nätverkskonferens

2021 2020 2019 1 2 4 5 3 Preliminär tidplan 2019 – NVK 4 (mars) NVK 1 (nov) NVK 6 (nov) Pilotkommuner NVK 2 (mars) NVK 3 (nov) Uppföljning (nov) NVK 4 (mars) NVK 5 (nov) 2019 1 Inventering Organisering 2 Organisering Testa undervisning Kompetensutveckling 4 Uppföljning Genomföra undervisning Kompetensutveckling Fokus vid respektive nätverks-konferens: 3 Uppföljning Genomföra undervisning Kompetensutveckling 5 Redovisning Utvecklingsplan

Undervisningsmodellen Strukturerad lärarhandledning Tydligt syfte, teorier, förklaringar och instruktioner Färdigt undervisningsmaterial Ingen lärobok för elever men ett fullständigt material för lärare 4 teman i varje årskurs och varje tema innehåller 4-6 undervisningscykler Omfattar 50% av undervisningstiden Täcker 80% av ämnesinnehållet

Kompetensutvecklingen Handledning i lärargrupp (3-4 lärare) Genomför en undervisningscykel Utvärdera resultat i lärargrupp Förbereda nästa cykel

Kostnad och innehåll Kostnad för deltagande är 100.000 kronor som kan fördelas på två år. Avgiften inkluderar bland annat: Metodstöd för strukturerad genomlysning av den egna styrkedjan Processledningsstöd Lärarhandledningar – färdiga undervisningscykler Kompetensutvecklingsmaterial för lärare Handledarutbildning för ett flertal personer Möjlighet att delta i följeforskning

Chans att gå med i nu! Sista anmälningsdag 1 juli 2019 Läs mer: www.skl.se/Styrning och ledning - Matematik