KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Reggio Emilia.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Ett barn har hundra språk
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Norlandia Care Group – Preschools – Norlandia Förskolor, skolor Verksamhetsplan Förskolan Solkatten 2016.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Långskata Rektorsområde har haft utmärkelsen
9/24/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Bergabo. 9/24/ Vilken avdelning går ditt barn på? Bergabo 1.Bullerbyn17 (23%) 2.Junibacken22 (30%) 3.Katthult10.
9/24/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Norrebo. 9/24/ Vilken avdelning går ditt barn på? Norrebo 1.Bullerbyn13 (16%) 2.Junibacken18 (22%) 3.Madicken8.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Ungdomarnas medieanvändning
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Informationsmöte Välkomna!.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Barnkonventionen.
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Nationella kompetensrådet
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Morgondagens Ledare Uppgift 1
För Färentuna skola och fritids
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Barnkonventionen och barnrättslagen
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

KÄNGURUNS FÖRSKOLA

Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi västsverige En modig stad med en tydlig historia Mölndal förstärker västsverige En hållbar stad där vi växer och mår bra

INRIKTNING Vi grundar vår verksamhet på följande grundpelare: Utomhuspedagogik Reggio Emilia filosofi Relationell pedagogik

Utomhuspedagogik Till Safjället naturreservat förflyttar vi hos enkelt på iordningställd gångled direkt från förskolans gård. Där vi kommer att få tillgång till en “naturlekplats” där vi använder naturen som ett pedagogiskt rum. Utomhuspedagogik bygger på ett upplevelsebaserat och lustfyllt lärande. Tillsammans utforskar och upptäcker vi naturen och vår närmiljö.

Reggio Emilia filosofi Loris Malaguzzi, grundare av Reggio Emilia, skrev följande dikt: Ett barn är gjort av hundra språk Barnet har hundra språk hundra händer hundra tankar hundra sätt att tänka att leka och att tala på hundra alltid hundra sätt att lyssna att förundra att tycka om hundra lustar att sjunga och förstå hundra världar att uppfinna hundra världar att drömma fram Ett barn har hundra språk (och därtill hundra hundra hundra) men berövas nittionio. Reggio Emilia filosofi Vi inspireras av den pedagogiska filosofin “Reggio Emilia” som har sitt ursprung i Norra Italien. Det pedagogiska arbetssättet bygger på demokratiska ställningstagande. Att se olikhet som ett viktigt värde samt en övertygelse om att alla barn föds intelligenta och med en stark inneboende drivkraft att vilja utforska omvärlden och att lära.

Relationell pedagogik “nyckeln till lärande” Kompetensutveckling för pedagogerna. Pedagogerna får utbildning, lär och fördjupar sig i relationell kompetens. Relationell pedagogik bygger på en helhetssyn där kunskap, omsorg och fostran integreras. Relationsbegreppet är centralt. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Den professionella relationskompetensen definierar Jesper Juul och Helle Jensen så här: ”Pedagogens förmåga att se det enskilda barnet på dess egna premisser och anpassa sitt eget beteende efter detta, utan att därigenom frånhända sig ledarskapet, samt förmågan att vara autentisk i kontakten=det pedagogiska hantverket”.

Digitalisering Vi dokumenterar vår verksamhet med hjälp av digitala verktyg och arbetar med digitalisering genom Green Screen, Projektorer, Programmering mm Unikum är vår plattform till vårdnadshavare för dokumentation och information

Inflytande och delaktighet för barn, vårdnadshavare och pedagoger Barns behov, intressen och erfarenheter ligger till grund för planering av verksamheten. Vårdnadshavare ges möjlighet att vara delaktiga. Föräldramöten, brukarråd Tydliga processer för beslut och dialog

Kontaktuppgifter Inger Thungren, förskolechef Tel: 031-3152061, 0707-701402 inger.thungren@molndal.se