Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Texttyper.
Advertisements

Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Nycklar till litteraturen
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Vad kännetecknar en novell?
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Analysera litteratur BERÄTTELSENS INGREDIENSER. Berättelsens ingredienser Intrig (intricare – ”trassla in”) – själva handlingen Inledningen (första raderna),
Några viktiga regler angående SKILJETECKEN. Rubriken ● Slutar aldrig med en punkt ● Kan sluta med ! eller ?
Novellens uppbyggnad och innehåll
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.
Nykterhet och solidaritet
Svenska som andraspråk 1
Insändare Vad kan vi om insändare?
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Rödluvan och vargen.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Novellanalys.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Granska läromedel.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Att diskutera och argumentera!
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Filmanalys.
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Några viktiga regler angående
Religion.
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Hur skriver man en berättande text
Nycklar till litteraturen
Typiska kännetecken för instruktioner
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Medarbetareinformation
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Instruktioner Välj rätt kommunlogotyp här till höger
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)

Analys av innehåll: Handling Fabel En mycket koncentrerad sammanfattning av handlingen utan att gå in på detaljer när det gäller personer och miljöer Konflikt (valfri nu, se även under Form) Det som driver handlingen framåt och som många berättelser byggs upp kring. Konflikten leder ofta fram till en vändpunkt.

Personskildring Kortfattat! Huvudpersonen Bidrar till att handlingen förs framåt Eventuella bipersoner Framhäver ofta huvudpersonens egenskaper Vilka är de viktigaste personerna, hur är de och vilken roll har de? Är personerna runda/ platta, dynamiska (de förändras)/statiska. Direkt (vad de gör, säger, tänker, känner)/indirekt karakterisering (läsa mellan raderna)?

Miljöskildring De platser berättelsens händelser utspelar sig i, hur de är viktiga för stämningen eller handlingen. Kortfattat! Hur ser det ut? Vilken stämning råder? Hur formas människorna av platsen?

Tema och motiv (valfritt) Textens huvudämne eller grundtanke Det texten handlar om på djupet Kan vara flera i romaner Exempel: Tema: ”Det godas kamp mot det onda”, ”hämnd” Motiv: Kan finnas många i en roman Bygger upp och gestaltar temat Kan knytas till situationer eller personer Exempel: Den elaka styvmodern, Hjälten räddar flickan, Uppbrottet från hemmet

Tema de globala målen eller historisk miljö Frågeställningar: Vilka av de globala målen berörs? Hur? Varför historisk miljö? Fördelar? Trovärdighet?

Hjälpfrågor för temat de globala målen: Vilka eller vilket av de globala målen berörs i din roman (www.globalamalen.se)? Nämn vilket mål som berörs. På vilket sätt? Du kan gärna jämföra romanens innehåll med beskrivningen av ditt mål på hemsidan (när det gäller fattigdom står det till exempel som presentation av målet att fattigdom handlar om fler dimensioner än ekonomisk fattigdom. Kanske tas dessa dimensioner också upp i din roman). Presenteras en lösning på hur frågan kan minska (eller öka) eller förebyggas i din roman? Ger romanen något svar på eller någon ledtråd till på hur situationen kan lösas eller omständigheterna förbättras? Ger den en positiv, hoppfull eller en negativ bild av målet?

Hjälpfrågor för temat historisk miljö: Varför tror du författaren har valt att förlägga handlingen i sin roman i en annan tid? Hur märks detta mest – i beskrivningen av karaktärerna (hur de ser ut, tänker, handlar), i handlingen, i miljön eller något annat? Vilka fördelar kan han få ut av att förlägga handlingen i en annan tid? Känns den historiska skildringen trovärdig? Tycker du miljön lika gärna skulle ha kunnat vara förlagd i nutid? Varför? (Valfritt: Finns även något av de globala målen representerat, se ovan).

Analys av form: Berättarperspektiv Välj minst en av de tre rubrikerna: berättarperspektiv, berättelsens uppbyggnad eller språk och stil som du analyserar mer ingående Belägg med citat ur texten som exempel varje gång då påstår något nytt om romanens form! Berättarperspektiv Utifrån förstapersonsperspektiv (jag) Inte alltid utifrån huvudpersonen! Tredjepersonsperspektiv (han, hon) Allvetande berättare - begränsad allvetande berättare Vi-perspektiv ”Kollektivberättelser” Ovanligt

Berättelsens uppbyggnad Den klassiska berättarkurvan, se s 214 i Svenska impulser 3 (följs ofta men inte alltid!) Inledning (in medias res: rakt in i handlingen?) Konflikt och stegring Vändpunkt (konfliktens höjdpunkt) Efterspel Skildras händelseförloppet kronologiskt eller sker hopp i tiden? Förekommer parallella handlingar? Vilken funktion fyller detta?

Språk och stil Hur samspelar språket och innehållet? Vilken effekt ger detta? Hur har författaren tänkt? Dialog och beskrivningar Har betydelse för hur vi uppfattar karaktärerna! ”Enkel stil ”? ”Avancerad”? ”Talspråklig”? ”Ålderdomlig”: Arkaismer eller slang och modeord? Sätt att återge dialog (direkt anföring/indirekt anföring) och beskriva personer, tid och miljö (detaljerat eller med små antydningar): Se sid 215 Meningsbyggnad Korta meningar? Långa? Bromsar eller ökar tempot? Stilfigurer – använder sig författaren av stilfigurer? Upprepning (anafor), bildspråk (metafor/liknelse), motsatser (antiteser)… (se sid 32)

Avslutning Sammanfatta det viktigaste du tycker att du kommit fram till!

Att citera (Sv Imp s 124) Citattecken ” ” Utelämning i citat […] Längre citat – Smalare än övrig text, eventuell mindre eller annat typsnitt Ange sidnummer inom parentes i slutet av meningen! Om källförteckning, se instruktionen ni fått och läroboken s 130!