Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Högskolans roll för hållbar tillväxt & utveckling i Gävleborg
38 minuter med tåget från Göteborg!
Fakta om mittuniversitetet
Mälardalens högskola Det här är.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
DETTA ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Inrättades studenter medarbetare 35% av lärarna har disputerat Sex flervetenskapliga områden för utbildning och.
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Högskolan i Gävle. HÖGSKOLAN I GÄVLE – AVDELNINGEN FÖR KOMMUNIKATION OCH SAMVERKAN – MAJ 2008.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
MITTUNIVERSITETETS FORSKNING. FORSKNINGENS UTVECKLING 2003–2010 Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal personår)
Organisation Datum: Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Välkommen till Mittforum 31/
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
DETTA ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Inrättades studenter medarbetare 44% av lärarna har disputerat Fyra flervetenskapliga område för utbildning.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
DETTA ÄR MALMÖ HÖGSKOLA
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
Mittuniversitetet utvecklar och förverkligar möjligheter.
Mittuniversitetet utvecklar och förverkligar möjligheter.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
På väg mot Linnéuniversitetet
Presentation av SLU Siffror och fakta baserade på årsredovisningen 2015.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
37 minuter med tåget från Göteborg!
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet
Verksamhetsidé Vision
Göteborgs universitet Året 2016
Mittuniversitetets roll i vår region
Mittuniversitetets roll i vår region
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Mittuniversitetet – utvecklar och förverkligar möjligheter
Uppsala universitet i siffror
Omställningen av hälso- och sjukvården
VÄLKOMNA NYA STUDENTAMBASSADÖRER!
Vad innebär regionbildningen?
Uppsala universitet i siffror
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
ArtDatabanken Till styrmodell .
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Uppsala universitet i siffror
KAROLINSKA INSTITUTET
Presentationens avskrift:

Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet

Mittuniversitetet arbetar för: Öppenhet, gemenskap och mångfald Arbetslivsnära utbildning Ledande distansutbildning Forskning i framkant Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle  Mittuniversitetet arbetar för: Öppenhet, gemenskap och mångfald Arbetslivsnära utbildning Forskning i framkant Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle  Vi har campus i Sundsvall och Östersund

Mittuniversitetets bidrag till regionen Ett befolkningstillskott på ca 39 000 personer de senaste 30 åren 49% av studenterna bor kvar i Jämtlands eller Västernorrlands län efter examen Studenter och anställda startar ca 1,5 företag per månad med hjälp av universitetets innovationsstöd Siffrorna baseras på Swecos rapport ”Regionala effekter av Mittuniversitetet: En studie av universitetets betydelse för utbildningsnivå, kompetensförsörjning, sysselsättning och tillväxt” från december 2016.

Fakta om Mittuniversitetet

Mittuniversitetet i siffror 13 000 studenter 345 kurser 47 kandidatprogram 37 magister-/masterprogram 1000 anställda 85 professorer Omsättning 966 miljoner SEK Mittuniversitetet i siffror Antal studenter är baserat på anslagsgrundande studenter, läsår 2016/2017 (kontakt Carina Wikstrand, ULS) 345 kurser, inklusive kurspaket (avrundad siffra, läsår 2018/2019) 47 kandidatprogram (läsår 2018/2019) 37 magister/master (läsår 2018/2019) Antalet anställda är baserat på medelantal anställda som är 1068 st och avrundat till 1000 st (ej antal årsarbetskrafter som är 853 st) 85 anställda professorer (individer), 2017 (adjungerade professorer ej inräknade) Omsättning 966 miljoner SEK, 2017 Observera att siffrorna i flera fall är avrundade, exakta siffror återfinns i Mittuniversitetets senaste årsredovisning 2017.

Två campus Campus Sundsvall Campus Östersund

Universitetsbiblioteket i siffror 2017 620 860 framtagna e-artiklar/avsnitt e-böcker 120 267 utlån av tryckta böcker 37 300 frågor har besvarats via chatt, e-post och informationsdisk 266 848 besök i bibliotekslokalen 307 212 besök på universitetsbibliotekets webb 3 900 deltagare i universitetsbibliotekets undervisning/handledning Mittuniversitetet har egna bibliotek i Sundsvall och Östersund. Universitetets bibliotek erbjuder service till studenter, anställda och allmänhet. År 2017 ·         620 860 framtagna e-artiklar/avsnitt e-böcker ·         120 267 utlån av tryckta böcker ·         37 300 frågor har besvarats via chatt, e-post och informationsdisk ·         266 848 besök i bibliotekslokalen* ·         307 212 besök på UB:s webb ·         3 900 deltagare i UB:s undervisning/handledning *Tidigare år har UB även räknat med besök av allmänheten i Sambibliotekets lokaler Härnösand, därav minskningen i antal fysiska besök 2017. Universitetsbiblioteket består av fyra avdelningar och ett kansli. UB:s uppdrag är att i vid bemärkelse bedriva lärandestöd riktad till studenter och lärare. Lärandestödet innefattar tillgängliggörande av litteratur, att stödja informationskompetens i utbildningen och att erbjuda ett pedagogiskt/didaktiskt stöd till lärare samt en inspirerande studiemiljö för studenter. Till detta kommer en växande publiceringsstödsverksamhet som riktar sig mot forskare. Biblioteket har också funktionen av ett arbetsplatsbibliotek för samtliga anställda vid lärosätet samt är öppet för allmänheten.

UNIVERSITETSSTYRELSE Mittuniversitetets organisation INTERNREVISION UNIVERSITETSSTYRELSE REKTOR/PROREKTOR FAKULTETEN FÖR HUMANVETENSKAP Ekonomi, geografi, juridik och turism Humaniora och samhällsvetenskap Hälsovetenskap Omvårdnad Psykologi och socialt arbete Utbildningsvetenskap FAKULTETEN FÖR NATURVETENSKAP, TEKNIK OCH MEDIER Ekoteknik och hållbart byggande Elektronik Data- och systemvetenskap Design Informationssystem och -teknologi Kemiteknik Kvalitets- och maskinteknik Matematik och ämnesdidaktik Medie- och kommunikations- vetenskap Naturvetenskap GEMENSAM FÖRVALTNING Avdelningen för forsknings- och utbildningsstöd Avdelningen för infrastruktur Avdelningen för student- och universitetsservice Avdelningen för studieadministration Ekonomiavdelningen HR-avdelningen Kommunikations-avdelningen Universitetsbiblioteket Universitetsledningens stab Mittuniversitetets organisation

Strategi och vision Mittuniversitetets styrelse beslutade 2009 om en utvecklingsplan för perioden 2009-2012. 2014 togs ett beslut att förlänga utvecklingsplanen med endast smärre (främst redaktionella) ändringar, fram till 2016. Planen anger riktningen för utvecklingen och kompletteras med strategier och handlingsplaner för de olika verksamhetsområdena. Under 2010 arbetades en ny utbildningsstrategi fram för 2011-2015 (utbildningsstrategin har sedan dess förlängts till 2017). Strategins fokus är att uppnå excellens inom e-lärande och arbetslivsanknytning. Det är områden där Mittuniversitetet har lång tradition och goda förutsättningar att nå målet. Det är också områden som är efterfrågade av studenterna och som genererar kvalitet och attraktivitet. Mittuniversitetet ska enligt utbildningsstrategin fortsätta att utveckla utbildningsutbudet för att motsvara omvärldens krav. Det ska finnas ett tydligt fokus på för Mittuniversitetet unika utbildningar och tanken är att bygga Sommaruniversitetet till ett varumärke. Det är också angeläget att söka allianser med andra lärosäten. Även när det gäller forskningen betonas samverkan med omvärlden i utvecklingsplanen: Samproduktion med externa aktörer och ökad extern finansiering ska eftersträvas. Under 2011 arbetades en forskningsstrategi fram och 2013 fastställdes en strategi för verksamhetens förutsättningar.

Stort utbud av program och kurser

Attraktiva utbildningar med hög kvalitet Erbjuda utbildningar som är attraktiva och ämnesmässigt högkvalitativa är rekryteringsmässigt uthålliga har nära samverkan med arbetslivet har tydliga bildningsinslag har forskningsanknytning Utbildningarna ska karakteriseras av pedagogisk medvetenhet närhet flexibla utbildningsformer internationell studiemiljö kritiskt tänkande och egen kunskapsinhämtning är nyckelbegrepp

Förverkligar möjligheter På Mittuniversitetet skapas miljön som gör det möjligt för studenter och forskare att nå sina mål tillsammans med oss I Sverige finns det mer än 50 universitet och högskolor. En del är specialiserade, men de flesta erbjuder en bredd av spännande utbildningar och viktig forskning. Det är inte alltid lätt att veta vad som skiljer det ena universitetet från det andra. Ändå kan det vara avgörande att kunna göra det – särskilt för att kunna rekrytera önskat antal studenter och skapa livskraftiga forskningsmiljöer, liksom för att attrahera samverkanspartners och kompetenta medarbetare. Om man kokar ner hela vår verksamhet och kort och lättillgängligt ska försöka beskriva vad som är kärnan; förmedla en bild till omvärlden av Mittuniversitetet, så gör vi det genom att utgå från målet som den enskilda studenten, forskaren och medarbetaren har med att befinna sig på Mittuniversitetet. Det är den utgångspunkten vi tagit när vi jobbar strategiskt med att förmedla bilden av vad är och står för, det vill säga varumärket Mittuniversitetet.

Studenternas fördelning mellan campusorterna Mittuniversitetet har totalt cirka 13 000 studenter (läsåret 2016/2017) Sundsvall, cirka 4 200 Östersund, cirka 2 800 Resten läser nätburna kurser utan träffar på campus. Antal individer på undervisningsformerna Campus och Distans, ej IT-distans läsåret 2016/2017. (anslagsgrundande utbildning, ej uppdrag) Mittuniversitetet har totalt cirka 13 000 studenter (läsåret 2016/2017, antal individer) Sundsvall, cirka 4 200 (antal helårsstudenter, 2017) Östersund, cirka 2 800 (antal helårsstudenter, 2017) Källa: Carina Wikstrand, ULS

Antal helårsstudenter (HST) Antal helårsstudenter (per år), anslagsfinansierat.

Varifrån kommer studenterna? Nybörjarstudenter 2016/2017 Var tredje högskolenybörjare i Jämtland och Västernorrland väljer Mittuniversitetet 16% av Mittuniversitetets nya studenter kommer från Jämtland och Västernorrland Mittuniversitetet rekryterar många studenter från Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Gävleborg 6% 10% 5% Nybörjarstudenter på Mittuniversitetet 2016/2017 Bilden visar alla nya studenter (högskolenybörjare) som började läsa på Mittuniversitetet läsåret 2016/2017. Siffrorna visar var studenten var folkbokförd när hon/han sökte. Totalt antal nybörjare var 6397 (föregående läsår var det 6893) av dessa kom 16% från Mittuniversitetets region. Merparten av Mittuniversitetets nybörjarne, studenter som för första gången registrerade sig vid Mittuniversitetet, kommer från Stockholms län, följt av Västra Götalands län och Skåne län. Antalet nybörjare från regionen (Jämtlands län och Västernorrlands län) har ökat efter flera års nedgång. Andelen nybörjare från regionen är nu 16 procent. Källa: SCB, UF0205 och Swecos rapport ” Regionala effekter av Mittuniversitetet: En studie av universitetets betydelse för utbildningsnivå, kompetensförsörjning, sysselsättning och tillväxt” från december 2016. 23% 13% 11%

Mittuniversitetets utbildningsutbud Behörighetsgivande utbildning Beteendevetarutbildning Civilingenjörsutbildningar Ekonomiutbildningar Idrottsutbildningar Ingenjörsutbildningar IT- och datautbildningar Konstnärliga utbildningar Lärarutbildningar Medieutbildingar Miljö- och naturvetenskapliga utbildningar Psykologutbildning Samhällsvetarutbildningar Socionomutbildning Språk och humaniora Turismutbildningar Vårdutbildningar

Utveckling av förstahandssökande Utveckling av förstahandssökande (vid sista ansökningsdag) Källa: Underlag till Mittuniversitetets årsredovisning 2017/UHR-statistik

Närhet till ny kunskap genom samverkan Branschråd Fältstudier Studiebesök Praktik och examensarbete Medverkan i nätverk och konferenser Innovationsstöd Miun Innovation stödjer studenters entreprenörskap

Användbar forskning med hög kvalitet

Forskning med hög akademisk kvalitet och med relevans för omgivande samhälle Mål enligt forskningsstrategin: hög akademisk kvalitet relevans för omgivande samhälle samproduktion med externa aktörer ökad extern finansiering internationell samverkan internationellt ledande inom profilerade områden

Forskningens utveckling 2005–2017 Forskarstuderande (antal) Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal) Forskningens utveckling 2005–2017 Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2017.

Mittuniversitetets forskning Organiseras dels i forskningscentrum som utgör vår profil och dels i ämnesforskning och forskargrupper Genomförs och nyttiggörs till en stor del i direkt samverkan med externa partners Har en tydlig koppling till grundutbildningen

Mittuniversitetets forskningsprofil Mittuniversitetet har åtta olika forskningscentrum som utgör vår profil. Flera av dem är världsledande inom sina forskningsfält. Forskningscentrumen fungerar också som arenor för samverkan med finansiärer och vår omvärld.

Forskningscentrum CER – bedriver branschnära forskning om ekonomiska relationer inom bank, fastighet, försäkring, pension och revision DEMICOM – forskar om demokrati och kommunikation i det digitala samhället ETOUR – utvecklar och kommunicerar kunskap om turism och resande FSCN –  bedriver världsledande forskning i samverkan med industri inom delprocesser från skogen till papper, biomaterial och nya produkter

Forskningscentrum NVC – forskning om vinteridrott/skidåkning, prestation och hälsa RCR – utvecklar och kommunicerar kunskap om risk, kris och säkerhet Sports Tech Research Centre – forskning om sportteknologi och produkter inriktade mot outdoor- och idrottsaktiviteter samt funktionsnedsattas behov STC – utvecklar sensorbaserade system och tjänster inom elektronik och datateknikområdet med fokus på industriell IT och digitala tjänster

Ämnesforskning Forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden En stor andel av ämnesforskningen berör välfärdssektorn, till exempel, skola, vård och omsorg Ämnesforskning Inom Mittuniversitetet bedrivs forskning inom alla vetenskapsområden. Det ger en stor bredd av forskningsprojekt och en hög kompetens bland lärosätets forskare. Det är bland annat forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden. Genom att de flesta forskare även undervisar, får studenter på grundnivå och avancerad nivå en naturlig inblick i och koppling till den forskning Mittuniversitetet bedriver inom det aktuella ämnet.

Nyttiggörande av forskning Innovationsstöd till forskare Kommersialisering av forskning och ny kunskap Licensbanken – förenar forskning och nytta

Mittuniversitetet 2016 – informationsgrafik

Kontakt Telefon 010 142 80 00 E-post kontakt@miun.se Webb miun.se