Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mittuniversitetets roll i vår region

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mittuniversitetets roll i vår region"— Presentationens avskrift:

1 Mittuniversitetets roll i vår region
Mittuniversitetet är en viktig pusselbit för regional tillväxt och kompetensförsörjning Vår region inkluderar Jämtland och Västernorrland.

2 Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet
Mittuniversitetet är ett lärosäte där människor möts, inspireras och tänker nytt Goda relationer med omvärlden ger vår forskning och utbildning en stadig förankring i samhället och, inte minst, i regionen Mittuniversitetet har en viktig roll i regionen och ger positiva effekter på utbildningsnivå, kompetensförsörjning, sysselsättning och regional ekonomi Utbildningsutbudet matchar behovet i offentlig sektor och näringsliv. Hälften av nyutbildade akademiker står Mittuniversitetet för och spelar därmed en viktig roll för att förse läönen med högutbildad arbetskraft. Varje ny anställd på Mittuniversitetet ger upphov till 1,6 nya arbetstillfällen i Jämtlands län och 1,3 nya arbetstillfällen i Västernorrlands län. Mittuniversitetet generar nya ideér som leder till företag och arbetstillfällen. Sedan 2008 har det startats 101 företag av studenter och 20 av anställda. Mittuniversitetet bidrar till en positiv befolkningsutveckling, 2015 beräknades bidraget till våra län vara personer jämfört med ett läge utan ett universitet. En effekt är också att befolkningen föryngras, det ger fler personer i arbetsför ålder. Ett bra universitet är med och driver regional utveckling – vi avser fortsätta att vara ett bra universitet.

3 Mittuniversitetet präglas av
Öppenhet, gemenskap och mångfald Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle  Mittuniversitet har intagit en mer samverkansinriktad roll än många äldre lärosäten. Vi ser samverkan som en självklar del i forskning och utbildning och vi vill utveckla det i samspel med vårt omgivande samhälle. Öppenhet, gemenskap och mångfald: till Mittuniversitetet kommer studenter från hela landet, ca 70 % av studenterna är från andra regioner än vår egen. Vi har också hundratalet studenter från hela världen som studerar hos oss varje år, antingen på utbyte eller ett helt program. Inom forskningen rekryterar vi kompetens från hela världen. Här är det nära till allt: till lärare, nära mellan utbildning och forskning och en campusmiljö som inspirerar till möten och gemenskap. Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle - vi är nationellt ledande på att jobba nära arbetslivet i våra utbildning. Allt ifrån praktikplatser, exjobb, mentorskap karriärdagar. En stor del av vår forskning sker i samverkan med såväl offentlig sektor som näringsliv

4 Antal individer på undervisningsformerna Campus och Distans, ej IT-distans läsåret 2015/2016. (anslagsgrundande utbildning, ej uppdrag) Mittuniversitetet har totalt cirka studenter (läsåret 2015/2016, antal individer) Sundsvall, cirka (antal helårsstudenter, 2016) Östersund, cirka (antal helårsstudenter, 2016) Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2016

5 Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2016

6 Mittuniversitetets region
Jämtlands län invånare ( ) Östersunds kommun: ( ) 8 stycken kommuner Västernorrlands län invånare ( ) Sundsvalls kommun: invånare ( ) 7 stycken kommuner Västernorrlands län invånare ( ) Sundsvalls kommun – invånare ( ) Kommuner – Sundsvalls kommun, Örnsköldsviks kommun, Härnösands kommun, Sollefteå kommun, Kramfors kommun, Timrå kommun och Ånge kommun Jämtlands län invånare ( ) Östersunds kommun – ( ) Kommuner – Östersunds kommun, Åre kommun, Krokoms kommun, Bergs kommun, Strömsunds kommun, Bräcke kommun, Härjedalens kommun och Ragunda kommun Invånarsiffrorna är från Wikipedia

7 Utmaningar i vår region
Minskande befolkning – svår demografisk situation Högre arbetslöshet än för övriga riket Brist på akademisk kompetens – svårt att rekrytera Lägre utbildningsnivå än i riket för övrigt Långt till marknader, en glest befolkad region Missmatchning mellan utbud och kompetensbehov Låg övergångsfrekvens från gymnasium till universitet Negativa attityder till högre studier Källor: Regionala utvecklingsstrategi i resp län Detta ska vi tillsammans med regionen hjälpa till att lösa

8 Varifrån kommer studenterna?
Högskolenybörjare på Mittuniversitetet 2015/2016 14% av Mittuniversitetets alla nya studenter kommer från Jämtland och Västernorrland. Mittuniversitetet rekryterar många studenter från Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Gävleborg. Av regionens knappt högskolenybörjare väljer 37% att börja på Mittuniversitetet. 5,5% 8,5% 4% Bilden visar alla nya studenter (högskolenybörjare) som började läsa på Mittuniversitetet läsåret 2015/2016. Siffrorna visar var studenten var folkbokförd när hon/han sökte. Totalt antal nybörjare var 6893 (föregående läsår var det 6177) av dessa kom 14% från Mittuniversitetets region. Antalet nybörjare, studenter som för första gången registrerade sig vid Mittuniversitetet, var betydligt fler läsåret 2015/16 än föregående år. Merparten av nybörjarna kommer från Stockholms län, följt av Västra Götalands län och Skåne län. Antalet nybörjare från regionen (Jämtlands län och Västernorrlands län) har ökat efter flera års nedgång. Andelen nybörjare från regionen var dock densamma som tidigare, 14 procent. Av regionens knappt 2000 högskolenybörjare började 37% vid Mittuniversitetet, en ökning med fem procentenheter jämfört med föregående år.   Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2016 22% 13% 11%

9 Utbildningar anknutna till arbetslivet leder till tillväxt
Utbildningar för att säkra en god välfärd – lärare, sjuksköterska, socionom, psykolog, beteendevetare Utbildningar för industrins och företagens behov – civilingenjörsutbildningar (5 år) med fem inriktningar, högskoleingenjör (3 år) med 7 inriktningar IT-utbildningar – stort rekryteringsbehov i både Östersund och Sundsvall I våra regioner finns många arbetsgivare inom branscherna bank, fastighet, försäkring, pension och revision. Våra utbildningar inom bland annat ekonomi, juridik, samhällsvetenskap och statsvetenskap är några som möter rekryteringsbehovet. Våra regioner lockar turister och bland annat möter utbildningen turism och destinationsutveckling behovet kring kunnig arbetskraft som kan utveckla regionernas turistnäring Utbildning i samhällsvetenskap och juridik – statlig förvaltning stor i våra regioner Kurser för det livslånga lärandet, t.ex. sommarkurser och uppdragsutbildning

10 Mittuniversitetets totala utbildningsutbud
Behörighetsgivande utbildning Beteendevetarutbildning Civilingenjörsutbildningar Ekonomiutbildningar Idrottsutbildningar Ingenjörsutbildningar IT- och datautbildningar Konstnärliga utbildningar Lärarutbildningar Medieutbildingar Miljö- och naturvetenskapliga utbildningar Psykologutbildning Samhällsvetarutbildningar Socionomutbildning Språk och humaniora Turismutbildningar Vårdutbildningar

11 Mittuniversitetet är det arbetslivsnära universitetet
Branschråd Mentorskap Studiebesök Praktik och examensarbete Medverkan i nätverk och konferenser Innovationsstöd Miun Innovation stödjer studenters entreprenörskap Systematik genom till exempel Kompetenskontraktet som skrivs mellan arbetsgivare och Mittuniversitetets som innehåller avsiktsförklaring på vilka sätt samarbete ska se och Mentorprogram där studenter får en mentor i arbetslivet. Mittuniversitetet ökar studenternas entreprenöriella förmåga och levererar framtidens arbetskraft 

12 Forskning med hög akademisk kvalitet och med relevans för omgivande samhälle
Mål enligt forskningsstrategin: hög akademisk kvalitet relevans för omgivande samhälle samproduktion med externa aktörer ökad extern finansiering internationell samverkan internationellt ledande inom profilerade områden Stark konkurrens om forskningsmedel men Miun presterar väl Starka centrumbildningar som anger universitetets profil Strategisk utveckling av forskningsmiljöerna genom bland annat Forskningsledarprogram, forskningsfinansiering, innovationsdriven forskning Miun Innovationskontor har fått högsta betyg i nationell utvärdering

13 Mittuniversitetets forskning
Organiseras dels i forskningscentrum som utgör vår profil, dels i ämnesforskning och forskargrupper Genomförs och nyttiggörs till en stor del i direkt samverkan med externa partners Har en tydlig koppling till grundutbildningen

14 Mittuniversitetets forskningscentrum
Berätta att vi har 8 forskningscentrum – se även nästa bild! Centrum för ekonomiska relationer (CER) – Centrum för forskning om ekonomiska relationer (CER) vid Mittuniversitetet bedriver branschnära forskning om företags och individers ekonomiska relationer, företrädesvis inom branscherna bank, fastighet, försäkring, pension och revision. DEMICOM - Inom DEMICOM forskar vi om demokrati och kommunikation i det digitala samhället. Forskningen är tvärvetenskaplig och rymmer forskargrupper och projekt som integrerar och berör journalistik, kriskommunikation, medieutveckling, organisationers kommunikation och politisk kommunikation. Turismforskningsinstitutet ETOUR – Turismforskningsinstitutet ETOUR utvecklar och kommunicerar kunskap om turism och resande. Verksamheten innefattar forskning, utbildning, samt dialog och samverkan med turistnäringens aktörer. Fibre science and communication network (FSCN) - Mittuniversitetet är beläget i en region med mycket skog och stark skogsbaserad industri. Vårt multidisciplinära forskningscentrum FSCN, Fibre Science and Communication Network, utvecklar kunskap och teknologi som förbättrar lönsamhet och hållbarhet för näringslivet samt skapar nya innovationer och affärsidéer för biobaserade hållbara material från fibrer och cellulosa med höga miljöprestanda. Nationellt vintersportcentrum (NVC) – Nationellt vintersportcentrum (NVC) är världsledande inom skidforskning. Vi är olympiskt testcentrum för vinteridrott i Sverige och samverkar med ledande företag inom sport och outdoor-sektorn.  Risk and crisis research centre (RCR) – Risk and Crisis Research Centre (RCR) utvecklar och kommunicerar kunskap om risk, kris och säkerhet. Verksamheten består av forskning, utbildning och samverkan med företag, myndigheter och allmänhet. Sensible things that communicate (STC) – Sensible Things that Communicate, STC utvecklar sensorbaserade system och tjänster för användning inom Internet of Things. Forskningen bedrivs inom elektronik- och datateknikområdet med fokus på smarta industrier, nästa generations mätsystem och funktionella ytor. Forskningen sker i nära samverkan med företag från hela Sverige samt med andra universitet runt om i världen. Sports Tech Research Centre - Sports Tech Research Centre är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum som bedriver forskning inom innovativ utveckling och verifiering av produkter, material, teknik och metoder, främst mot sport- och outdoorföretag, sjukhus och industri.

15 Forskning utifrån regionens behov
Bank, fastighet, försäkring, pension och revision Turism Industri inom papper och skog IT-branschen i Sundsvalls regionen och industrier i både Jämtland och Västernorrland. Vintersportregion Välfärd i regionen Bank, fastighet, försäkring, pension och revision – näst största branschen i Sundsvallsområdet, vårt forskningscentrum CER bedriver branschnära forskning inom området. Turism – en av de starkast växande branscherna i riket och en av de största branschen i Jämtland. Jämtlands län är ett av Sveriges största turistlän. ETOUR – utvecklar och kommunicerar kunskap om turism och resande. Industri inom papper och skog – Västernorrlands tyngsta bransch, FSCN bedriver världsledande forskning i samverkan med industri inom delprocesser från skogen till papper, biomaterial och nya produkter Sensible Things that Communicate (STC) – utvecklar sensorbaserade system och tjänster inom elektronik och datateknikområdet med fokus på industriell IT och digitala tjänster. Kan kopplas till behoven hos IT-branschen i Sundsvalls regionen och industrier i både Jämtland och Västernorrland. Vintersportregion – NVC och Sports Tech Research Centre Välfärden i regionen – till välfärden i regionen bidrar bland annat forskning inom omvårdnad och pedagogik.

16 Nyttiggörande av forskning
Innovationsstöd till forskare Kommersialisering av forskning och ny kunskap Licensbanken – förenar forskning och nytta

17 Kommunavtalen Mittuniversitetet har samverkansavtal med Härnösands kommun, Sundsvalls kommun, Östersunds kommun. Timrå kommun inom kort. Syftet med avtalen är att skapa samarbete mellan Mittuniversitetet och kommunerna för gemensam utveckling och tillväxt. Att tillsammans stärka regionerna och göra oss attraktiva. Andra universitet ser oss som ett gott exempel Samverkansavtal med Östersunds kommun ( , ) Investeringarna ska bland annat gynna en positiv utveckling för det regionala näringslivet och skapa tillväxt och på så sätt ännu bättre förutsättningar för utveckling. Samarbetet har bland annat resulterat i nya utbildningar och utbildningslösningar vid universitetet för att möta behov i det lokala näringslivet. Det stärker möjligheterna för företag att rekrytera arbetskraft och ökar möjligheter för studenter att vara verksamma i regionen efter studierna. Det har också resulterat i uppbyggnaden av unika laboratoriemiljöer och verksamhet vid Nationellt vintersportcentrum och Sports Tech Research Centre. Inom avtalet drivs också ett mentorprogram och ett traineeprogram för studenter vid Campus Östersund. Här ryms också en satsning på universitetets innovationsstödjande verksamhet för nya företagsstarter och nya företagsidéer. Avtalet fokuserar på en fortsatt uppbyggnad av Nationellt vintersportcentrum samt verksamhet vid turismforskningscentret ETOUR, risk- och krisforskningscentret RCR och Sports Tech Research Centre vid Campus Östersund. Samverkansavtal med Sundsvalls kommun ( ) Sundsvalls kommun och Mittuniversitet har ett samarbetsavtal för gemensam utveckling och tillväxt. Med våra respektive kunskaper, kompetenser och mål kan vi tillsammans stärka regionen och göra oss mer attraktiva för forskare, studenter och näringsliv. Samarbetsavtalet handlar om att stimulera forskning som gör nytta. För samhälle, näringsliv och människor i Sundsvalls kommun. Samverkansavtal med Härnösands kommun ( ) Härnösands kommun och Mittuniversitetet inleder genom avtalet ett samarbete för att nå mål som stödjer utveckling av kommunens verksamheter och kommunens tillväxtstrategi samt Mittuniversitetets strategier för utbildning och forskning. Avtalet uttrycker också kommunens och universitetets ömsesidiga beroende, utmaningar, samt framgångsfaktorer för ökad konkurrenskraft, förnyelse och hållbar utveckling i regionen.  Kommunen och universitetet ska under avtalsperioden utveckla och utvärdera en gemensam samverkansmodell som syftar till att systematiskt bereda, besluta och genomföra projekt för att stärka kopplingen mellan utbildning, forskning, samhälle och näringsliv för ökad attraktivitet och tillväxt.

18 Exempel Härnösandsavtalet Visualisering som verktyg i skolan
Visualisering är ett verktyg vid kunskapsuppbyggnad, utbildning, lärande och beslutsfattande. Syftet med projektet är att esta alternativa lärandemetoder via ett digitalt läromedel i matematik och att tillämpa metoder av användarupplevelser för interaktiva visualiseringar. Visualisering är tekniker och metoder som genererar en klar mental bild av väsentlig data och möjliggör en snabb och precis tolkning. Visualisering blir därmed ett verktyg vid kunskapsuppbyggnad, utbildning, lärande och beslutsfattande. Syftet med förstudien är att: 1. testa alternativa lärandemetoder via ett digitalt läromedel i matematik, 2. tillämpa metoder av användarupplevelser för interaktiva visualiseringar. I förstudien utvärderas två olika metoder att lära sig geometri i matematik i årskurs 6, traditionell undervisning jämfört med 3D-visualisering. I förstudien kommer också verktygets utformning att uvärderas. Målet är att bidra till didaktisk utveckling inom matematikämnet genom att studera hur elever lär och hur de och lärare uppfattar två olika lärmetoder. Målet är också att ge kunskaper om 3D-visualisering inom matematikämnet samt se om det finns skillnader i hur pojkar och flickor lär sig genom att studera metoden. I samarbete med Sundsvalls kommun genomförs en liknande studie på elever i årskurs 6 samt deras matematiklärare.

19 Exempel Sundsvallsavtalet Larmsystem för att upptäcka oljeutsläpp
Samarbete mellan Mittuniversitetet , MittSverige Vatten, miljökontoret och företaget Dewire Resultatet används för att undersöka möjligheten till att utveckla en sensor med lägre kostnad som gör det ekonomiskt möjligt att ha flera mätpunkter i ett helt dagvattensystem och på det viset spåra, felsöka och göra det möjligt att åtgärda oljeutsläpp till dagvattennätet. Exempel från samarbetsavtalet i Sundsvall

20 Exempel Östersundsavtalet Utveckling av flera labbmiljöer
Avtalet har resulterat i uppbyggnaden av unika laboratoriemiljöer och verksamhet vid Nationellt vintersportcentrum, Sports Tech Research Centre samt på Risk och kriscentrum Inom avtalet drivs också ett mentorprogram och ett traineeprogram för studenter vid Campus Östersund och en satsning på universitetets innovationsstödjande verksamhet

21 Universitetsbiblioteket
Biblioteken på Campus Sundsvall och Campus Östersund är öppna för allmänheten. Åldersgräns är 18 år för lån. Distansstudenter i regionen som studerar vid andra lärosäten än Mittuniversitetetet erhåller samma fjärrlåneservice som Mittuniversitetets studenter, samt handledning i informationssökning. Tar emot studiebesök och erbjuder undervisning i informationssökning/källkritik för externa grupper (organisationer, företag, gymnasieskolor). Erbjuder biblioteksservice till myndigheter och företag utifrån avtal.

22 Universitetsbiblioteket – statistik 2016
utlån av tryckta böcker (18% till allmänheten i regionen) framtagna e- artiklar/avsnitt e-böcker 300 gymnasieelever deltog i undervisning böcker (25% e- böcker), e-tidskrifter, 76 databaser

23 Regionala effekter av Mittuniversitetet
Uppdrag till SWECO i april -16 att studera universitetets regionala roll Levererades i december -16 Följande 4 bilder visar exempel på regionala effekter ur rapporten.

24 Entreprenöriell förmåga
Mittuniversitetet ökar studenternas och de anställdas entreprenöriella förmåga. Mittuniversitetets studenter och anställda startar via universitetets innovationsstöd i genomsnitt 1,5 företag varje månad.

25 Högutbildad arbetskraft
Mittuniversitetet står för hälften av tillskottet av nyutbildade akademiker i våra län Av de som har studerat vid universitetet bor 49 procent kvar i länen två år efter examen. Det är ett betydande tillskott i befolkning och arbetskraft

26 Nya arbetstillfällen Förutom en direkt sysselsättningseffekt ger varje universitetsanställd upphov till 1,6 nya arbetstillfällen i Jämtlands län och 1,3 i Västernorrlands län rAps (Regionalt analys- och prognossystem) Prognosverktyget är uppbyggt kring fem delmodeller som länkar samman befolkning, arbetsmarknad, regional ekonomi, bostadsmarknad och en kommunal eftermodell. Delmodellerna bygger på kontinuerligt uppdaterad statistik, SCB:s demografiantagande och långtidsutredningens antaganden om produktivitetsutveckling per bransch. Källa: SWECO-rapporten ”Regionala effekter av Mittuniversitetet” (2016)

27 Positiv befolkningsutveckling
Mittuniversitetet bidrar till en positiv befolkningsutveckling beräknades bidraget till våra län vara personer jämfört med ett läge utan ett universitet En effekt är också att befolkningen föryngras, det ger fler personer i arbetsför ålder

28 Vi vill växa! Möjligheten till fortsatt satsning på landets nya universitet är långtifrån uttömd Vi vill se en tydlig förstärkning av de nya universiteten, gärna med inriktning mot samverkan och forskningssatsningar som anknyter till våra stora professionsutbildningar och starka forskningscentrum Studiens resultat visar att det vore en god investering för en långsiktig positiv utveckling för landsdelar utanför storstäderna Ett bra universitet är med och driver regional utveckling – vi avser att fortsätta att vara ett bra universitet Från debattartikel med anledning av resultatet av SWECO-rapporten.

29 Mittuniversitetet och akademisk kompetens leder till tillväxt!


Ladda ner ppt "Mittuniversitetets roll i vår region"

Liknande presentationer


Google-annonser