Barnkonventionen och barnrättslagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad innebär ett barnperspektiv
Advertisements

Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Anna Jonsson Barnsjuksköterska Regional samordnare för Första linjen och En väg in Region Skåne Marie Golsäter Barnsjuksköterska.
Grundläggande principer och generella implementeringsartiklar  Innehåll  Tolkning  Arbetssätt  Tillämpning.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
1 Välkomna! FN´s konvention om barnets rättigheter 8 nov, 2011 Lars Holmgren.
Konventionens innehåll och struktur. Konventionens innehåll Inledning (preamble) 54 artiklar 4 grundprinciper (art 2, 3, 6, 12) 3 implementeringsartiklar.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Välkommen Remisskonferens 3 juni 2016 Hampus Allerstrand, SKL
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Lönebildning inom friskolorna
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Arbetsformer XX vattenråd.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Konventionens innehåll och struktur
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning
Barnintervju på ekonomiskt bistånd
Rättigheter och skyldigheter
Barn och ungas delaktighet
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Barnkonventionen.
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Barns rättigheter Barnkonventionen.
Konventionens juridiska status i Sverige
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Konventionens grundläggande principer och implementeringsartiklar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Barnperspektiv, barnrättsperspektiv och barnets perspektiv
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Hållbar utveckling måste vara
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Så följs Sveriges arbete upp
Tips för det praktiska ledarskapet
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Presentera oss Vi är här för att grundutbilda er i barnkonventionen
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Barns och ungas DELAKTIGHET
Presentationens avskrift:

Barnkonventionen och barnrättslagen

Varför barnkonventionen?

Barnombudsmannen – Sveriges barnrättsmyndighet Företräda barns och ungas rättigheter Bevaka efterlevnaden av barnkonventionen Driva på genomförandet av barnkonventionen Informera och bilda opinion för barns rättigheter Samla kunskap och sammanställa statistik om barns och ungas levnadsvillkor Delta i internationellt utbyte om barnkonventionen

FN:s konvention om barnets rättigheter - Barnkonventionen Del av de mänskliga rättigheterna Antogs av Förenta nationerna 1989 Sverige ratificerade 1990 Barnrättskommittén övervakning tolkningsstöd Regering och riksdag ansvarar Strategi (Prop 2009/10:232) Barnkonventionen blir lag 2020 Alla har ett ansvar

FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) 54 artiklar indelade i tre delar: Sakartiklar/rättigheter (art 1-41) Kommitténs upprättande (art 42-45) Administration kring konventionen (art 46-54) Tre tilläggsprotokoll Barn i väpnade konflikter (2000) Handel med barn, barnprostitution och barnpornografi (2000) Klagomekanism (2011)

Grundprinciperna Barnkonventionen Artikel 2 Barnets rätt till likvärdiga villkor Artikel 3 Beakta och bedöma barnets bästa Artikel 6 Barnets rätt till liv och utveckling Artikel 12 Barnets rätt att göra sin röst hörd

Lika värde och rättigheter Respektera Tillförsäkra Säkerställa Skydda

Datainsamling Statistik Forskning Barns röster

Barnombudsmannens årsrapporter Säkerställ att barn har likvärdig tillgång till fritidsaktiviteter oavsett kön, bakgrund och bostadsort

Diskussion Har alla barn likvärdig tillgång till er verksamhet? Hur motverkar ni diskriminering i er verksamhet?

Barnets bästa Bedömas Beaktas Alla beslut och åtgärder som rör barn

Det är viktigt med: Systematiska arbetssätt Återkoppling Uppföljning

Diskussion Görs det systematiska prövningar av barnets bästa i er verksamhet?

Rätt till liv och utveckling Helhetssyn på barnet Rättigheterna hänger ihop

Diskussion Ges alla barn möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar i er verksamhet?

Rätt till delaktighet & inflytande Alla barn Fritt uttrycka åsikter Ålder och mognad Alla beslut som rör barnet

Viktigt att: Barn är experter Frivilligt att vara med Anpassade metoder Återkoppla till barnet

Diskussion Hur inhämtar vi barns åsikter? Hur tar vi hänsyn till barnets/barnens åsikter?

Artikel 4 ”Konventionsstaterna ska vidta alla lämpliga lagstiftnings-, administrativa och andra åtgärder för att genomföra de rättigheter som finns i konventionen” ”Konventionsstaterna ska vidta åtgärder med utnyttjande till det yttersta av sina tillgängliga resurser”

Att genomföra ett barnrättsperspektiv kunna vilja Förstå

Framgångsfaktorer Fatta nödvändiga beslut Ledningens stöd Nulägesanalys Mål och prioriteringar Metoder, verktyg och funktioner Uppföljning och utvärdering

Vad innebär ett barnperspektiv Perspektiv = betraktelsesätt, synvinkel eller aspekt

Barnrättsbaserat synsätt ”Ett barnrättsbaserat synsätt innebär att varje flicka, pojke och barn som definierar sig på annat sätt ska ses som bärare av rättigheter. Ett sådant synsätt kräver att varje barn erkänns, respekteras och skyddas som rättighetsbärare med en individuell personlighet, egna behov och intressen och en personlig integritet. Det innebär också att barnets rätt att bli hört och få sina åsikter beaktade måste tillgodoses systematiskt i alla processer och att barnets egenmakt och deltagande ska vara centralt i alla ärenden och beslut som berör barnet.”

Barnrättsperspektiv Kapitel- eller presentationsnamn Ha barnkonventionen som utgångspunkt i frågor som berör barn Använd grundprinciperna och andra relevanta artiklar i barnkonventionen. Kapitel- eller presentationsnamn

Diskussion Vad använder ni för begrepp? Kan ni ge exempel på när och hur ni använder de olika perspektivbegreppen?

Vad kommer barnrättslagen innebära på lokal och regional nivå? Lag att rätta sig efter – inget perspektiv bland andra Går före förordningar, instruktioner, allmänna råd, föreskrifter o dyl. Träder in och täpper till luckor när barnkonventionen inte transformerats in i lag

Vad tror Barnombudsmannen att barnrättslagen leder till Barn ses som rättighetsbärare Stärkt ställning för barnets rättigheter i lagstiftningen Vägledning och ett pedagogiskt verktyg Stor betydelse för barn i utsatta situationer

Diskussion Vilka fördelar ser ni med barnrättslagen? Vilka utmaningar ser ni?

Stöd och hjälp www.barnombudsmannen.se mina rättigheter Barnrätt i praktiken

Det här ska jag göra när jag kommer hem