Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Förutsättningar försäljning av sedelproduktion i Tumba Bruk
Nödvändiga perspektivskiften
Samhällsekonomi 2.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
Miljarder möjligheter på en plats!
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Svenska Simförbundet Presentation seminarium – Framtidens bad och gym, 4 juni 2009 Jan Olsson Generalsekreterare Svenska Simförbundet.
Svenska Simförbundet Presentation seminarium – Vem ska äga och driva idrottsanläggningen, 26 november 2009 Jan Olsson Generalsekreterare Svenska Simförbundet.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
De flesta drabbas… …mer eller mindre… …på ett eller annat sätt…
Ekonomiska kretsloppet
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
de flesta drabbas… …på ett eller annat sätt av…
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet
BNP (BruttoNationalProdukt):
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är fattigdom? Fattigdom kan mätas på många sätt. UNICEF anser att barn kan räknas som fattiga när de går miste om sina grundläggande rättigheter till.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Regeringens arbetsmarknadspolitik (från ännu ej lagd budgetpropp och från regeringsförklaringen) För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden.
Särskilt driftsstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Landsbygdskommittén.
Morgondagens primärvård
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Pensioner och försäkringar
”Valberednings- seminarium”
Risk- och sårbarhetsanalyser
Omställningen av hälso- och sjukvården
För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden utarbetas
Miljömålen består av tre slags mål
Arbetslöshet och utanförskap
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
KPR april 2018.
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Miljömålen består av tre slags mål
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
IF Friskis&Svettis Kalmar
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42) Både privatpersoner och företag använder allt mindre kontanter – vi swishar, för över och betalar online i stället. Tillgången till kontanttjänster, i form av möjligheten till insättning på och uttag från bankkonton, har försämrats de senaste fem åren, bland annat till följd av att antalet bankkontor med kontantservice har mer än halverats sedan 2011. Berörda myndigheter, företag och experter är eniga om att det finns en stor risk att kontantuttag, dagskassehantering, och kontanttransporter inom en snar framtid inte kommer att kunna upprätthållas på kommersiell grund i stora områden i Sverige. …samtidigt är kontanter fortfarande viktiga för en betydande del av Sveriges invånare, föreningar och småföretag. Det finns i dag runt en miljon svenskar som står utanför det digitala samhället, bland annat vissa äldre, nyanlända och personer med funktionsvariationer. Kontanter kan också ge ett bättre integritetsskydd. Elektroniska betalningar är generellt sett är effektivare och säkrare än kontantsystem men ett kontantlöst samhälle gör oss sårbara vid händelse av kris, ex. ett långvarigt elavbrott. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, rekommenderar alla svenskar att ha kontanter hemma i beredskap om krisen kommer.

Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42) Riksdag och regering behöver i god demokratisk ordning och med tillräckligt beslutsunderlag ta aktiv ställning till kontanternas roll i ett längre tidsperspektiv. Kontanterna kan inte tillåtas avvecklas av privata aktörer innan ett sådant ställningstagande görs. Därför föreslår en enig Riksbankskommitté att de stora bankerna ska ges ett ansvar att säkerställa rimlig tillgång till tjänsterna kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. Förslaget innefattar banker som har en inlåning från allmänheten på över 70 miljarder kronor samt erbjuder betalkonton.

Uppnås inte kraven drabbas bankerna av ekonomiskt kännbara sanktioner. Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42) Förslag inkl. de vanligaste motargumenten Riksbankskommittén förslag innebär att banker ska vara skyldiga att erbjuda kontantuttag och dagkassehantering över hela landet. Vidare måste bankkonton vara användbara för alla bankkunder, även för de personer, föreningar och företag som har behov av kontanter. I dag finns ingen statlig aktör som tar ett nationellt ansvar för kontanthanteringen i samhället. Kontantinfrastrukturen är samhällsviktig och bör upprätthållas av staten. Förslaget löser inte samhällsbehovet av att kontanter ska kunna användas vid kris och av personer i digitalt utanförskap. För att kontanthanteringen ska kunna fungera i krissituationer krävs att nyinvesteringar görs i kontantinfrastrukturen och att nya regelverk tillkommer. Och för att människor som behöver betala kontant ska kunna göra det krävs politiska insatser som uppmuntrar handeln att ta emot kontanter. Rimlig tillgång innebär att runt 99 av 100 svenskar ska ha högst 25 kilometer till närmaste plats för såväl kontantuttag som dagskassehantering. Det innebär en viss ambitionshöjning jämfört med tillgången i dagsläget. Kraven tar inte hänsyn till hur tjänsterna erbjuds. Det står bankerna fritt att välja hur de vill erbjuda tjänsterna, över disk eller via uttagsautomater, och om de vill erbjuda tjänsterna i egen regi eller genom ombud. Öppettider och priser för tjänsterna måste också vara rimliga. Den kontantinfrastruktur som bankerna ska ansvara för tillhandahålls i dag av en mängd olika aktörer, till exempel sparbanker, mataffärer, växlingskontor och oberoende kontantautomater. Förslaget innebär att om exempelvis en ICA-butik läggs ner så blir det de sex bankernas uppgift att ersätta den kontanthanteringspunkten. Uppnås inte kraven drabbas bankerna av ekonomiskt kännbara sanktioner. Trenden de senaste åren har varit att användningen av kontanter har minskat för att konsumenter och företag föredrar digitala betallösningar. För att tillmötesgå denna utveckling har bankerna bland annat bidragit till att ta fram enkla och säkra tjänster som Swish och BankID.

Remissvar (och stödfrågor) Generellt upplevs inte bristen på kontanter som det största problemet, snarare bristen på omsättning. Ett fåtal butiker i Dalarna har inte tillgång till Securitas dagskassehantering (bland annat Handlarn Venjan) som själv tvingas köra sina kontanter till Mora för deponi. I det fallet upplevs kontanter som tveeggat; Tillhandahållandet av kontanter kostar pengar i form av hantering jämfört med kortbetalning. Att inte tillhandahålla eller acceptera kontanter kostar pengar i form av minskad omsättning då många äldre människor skulle tvingas sluta handla, eller alla fall handla mindre. Få eller nästan inga lanthandlare jag stött på erbjuder kassaservice/bankomatservice (kontantuttag från kassa borträknat). Kontanthantering är en form av service, men lyssnar man på lanthandlarna minskar vikten av detta mer och mer, då samhället i stort övergår mer till att bli kontantfritt. Det finns istället andra former av service de anser betydligt viktigare, exempelvis ombudstjänster och sortimentoptimering.   DISKUSSION Hur ser är en långsiktigt hållbar helhetslösning ut? Betaltjänstombud eller insättnings/uttagsautomat? Geografisk flexibilitet och stabilitet. Vad krävs för att kunna vara och vilja vara ombud? Infrastruktur? Vem betalar för ökade kostnader? Anna 82 år med rullator, lilla föreningen, turistföretaget? Säkerhetsrisker och integritet Andra bankers betydelse för landsbygden? Utifrån ett serviceperspektiv