Regional kulturskolesamverkan i Örebro län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Kulturförvaltningens verksamhet
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Regional digital agenda för Östergötland
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
…är en samverkansform på nationell, regional och lokal nivå mellan arbetsliv inom vård och omsorg och utbildningsanordnare. Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Kulturpolitik Västra Götaland
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Mervärden och aha-upplevelser
Samordnad Individuell Plan
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Välkomna!.
Överenskommelse om samarbete mellan landstinget och länets kommuner när det gäller personer med psykiska funktionsnedsättningar Lagstadgad skyldighet –
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Nationellt råd Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialstyrelsen samt Sveriges Kommuner och Landsting utgör Nationellt råd för finansiell samordning.
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Regionkommun i Dalarna 2019
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Digital plattform Delaktig kommunikation
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Gävleborgs kommuner och Älvkarleby kommun i samverkan
Världens första regionala drönarstrategi
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Vad innebär regionbildningen?
Förstudie Friluftslivets år 2020
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Grundskolorna åk 8 vt -19 vecka
Organisation Kultur och Fritid 2017
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Regional kulturskolesamverkan i Örebro län Peter Tikkanen, utvecklingsledare

Örebro län Karlskoga, Lindesberg, Kumla, Hallsberg, Askersund, Nora, Degerfors, Lekeberg, Hällefors, Laxå, Ljusnarsberg Örebro

Vi verkar i olika lokala kontexter… Vi är ett län med stora skillnader mellan kommunerna, allt ifrån en jättestor kulturskola till en liten musikskola med bara en handfull deltidsanställda.

Vi verkar i olika lokala kontexter… olika möjligheter till kollegialt utbyte. Vi har olika möjligheter till kollegialt utbyte

Vi verkar i olika lokala kontexter… olika möjligheter till kollegialt utbyte. olika möjligheter att erbjuda verksamhet i olika konstformer. olika möjligheter att erbjuda verksamhet i olika konstformer.

Vi verkar i olika lokala kontexter… olika möjligheter till kollegialt utbyte. olika möjligheter att erbjuda verksamhet i olika konstformer. olika möjligheter att erbjuda fördjupningsverksamhet. olika möjligheter att erbjuda fördjupningsverksamhet.

Vi verkar i olika lokala kontexter… olika möjligheter till kollegialt utbyte. olika möjligheter att erbjuda verksamhet i olika konstformer. olika möjligheter att erbjuda fördjupningsverksamhet. olika möjligheter att erbjuda verksamhet på dagtid/skoltid och i grundskolornas lokaler. olika möjligheter att erbjuda verksamhet på dagtid/skoltid och i grundskolornas lokaler.

Vi verkar i olika lokala kontexter… olika möjligheter till kollegialt utbyte. olika möjligheter att erbjuda verksamhet i olika konstformer. olika möjligheter att erbjuda fördjupningsverksamhet. olika möjligheter att erbjuda verksamhet på dagtid/skoltid och i grundskolornas lokaler. olika geografiska förutsättningar med bl.a. långa avstånd, storstad/landsbygd. olika geografiska förutsättningar med bl.a. långa avstånd, storstad/landsbygd.

olika schematekniska förutsättningar med t. ex olika schematekniska förutsättningar med t.ex. pedagoger som även jobbar i grundskolan. olika schematekniska förutsättningar med t.ex. pedagoger som även jobbar i grundskolan.

olika schematekniska förutsättningar med t. ex olika schematekniska förutsättningar med t.ex. pedagoger som även jobbar i grundskolan. olika möjligheter att erbjuda verksamhet för barn och unga med funktionsvariationer. olika möjligheter att erbjuda verksamhet för barn och unga med funktionsvariationer.

olika omfattande mål och verksamhetsbeskrivningar. olika schematekniska förutsättningar med t.ex. pedagoger som även jobbar i grundskolan. olika möjligheter att erbjuda verksamhet för barn och unga med funktionsvariationer. olika omfattande mål och verksamhetsbeskrivningar. olika omfattande mål och verksamhetsbeskrivningar.

olika schematekniska förutsättningar med t. ex olika schematekniska förutsättningar med t.ex. pedagoger som även jobbar i grundskolan. olika möjligheter att erbjuda verksamhet för barn och unga med funktionsvariationer. olika omfattande mål och verksamhetsbeskrivningar. olika ”kulturklimat” och syn på ”kultur” bland kommuninvånarna och politiken. Mm.

Regional kulturskolesamverkan i Örebro län

Externa kulturaktörer Barn och ungdomar Pedagoger och chefer Externa kulturaktörer Vår kulturskolesamverkan har tre inriktningar; att skapa samverkan mellan barn och unga, samverkan mellan pedagoger och chefer, samt samverkan med externa kulturaktörer i regionen.

Övergripande mål: ge barn och unga i hela länet möjlighet till en varierad, breddad och fördjupad kulturutövning. ge pedagoger och chefer i hela länet möjlighet till kollegialt utbyte av kunskaper och erfarenheter, samt fortbildning. skapa utbyte mellan kulturskolan och de kulturresurser som finns i länet med kommun, landsting eller staten som huvudman, samt kulturaktörer från det fria kulturlivet. Våra övergripande mål: ge barn och unga i hela länet möjlighet till en varierad, breddad och fördjupad kulturutövning. ge pedagoger och chefer i hela länet möjlighet till kollegialt utbyte av kunskaper och erfarenheter, samt fortbildning. skapa utbyte mellan kulturskolan och de kulturresurser som finns i länet med kommun, landsting eller staten som huvudman, samt kulturaktörer från det fria kulturlivet.

Kulturskolesamverkan i Örebro län Ämnesnätverk Regional utvecklingsledare Ledningsgruppen Aktörerna i Kulturskolesamverkan kan delas upp i tre funktioner. Ledningsgrupp, regional utvecklingsledare och regionala ämnesnätverk. Det här ska inte ses som en hierarkisk pyramid. Men jag ville ändå vända på den för att illustrera att vi ser ämnesnätverken som motorn i den regionala samverkan mellan pedagoger och mellan elever. Det är alltså inte så att incitamentet till samverkansprojekt kommer från chefshåll, utan ur lusten och behovet hos pedagogerna som finns i verksamheten tillsammans med sina elever.

Kulturskolesamverkan i Örebro län Ämnesnätverk Regional utvecklingsledare Ledningsgruppen Alla pedagoger är indelade i ett ämnesnätverk med träffar två ggr per år. Det finns i dagsläget 9 nätverk (Teater, bild&form, dans, stråk, blås, slagverk, piano, gitarr/bas och sång) För pedagoger som jobbar i en liten enhet ger ämnesnätverken ett kollegialt utbyte och sammanhang. I den lokala kontexten är de kanske helt ensamma inom sin konstform eller instrument/inriktning. Här får man möjlighet att träffa andra kollegor och utbyta kunskap och erfarenheter. Ämnesnätverket har ett dubbelt uppdrag; Att skapa utbyte mellan elever och att skapa utbyte mellan pedagoger. Tanken är att pedagogerna i ämnesnätverken skapar samverkansvinster för sig själv och sina elever. Det kan t.ex. handla om stora regionala orkestrar eller körläger med olika musikalisk inriktningar och kunskapsnivåer. Det kan handla om att arrangera regional dansfestival, teaterworkshop, foto/filmtävling, studieresor, etc. Det kan också handla om ämnesspecifik fortbildning för pedagogerna, eller att man spelar eller skapar något tillsammans.

Kulturskolesamverkan i Örebro län Ämnesnätverk Regional utvecklingsledare Ledningsgruppen Som länk mellan ämnesnätverken och ledningsgruppen placeras den regionala utvecklingsledaren, dvs den funktion som jag har. I och med att vi redan sedan tidigare har en ganska utvecklad samverkan i regionen så har vi valt att den regionala utvecklingsledaren inte generellt ska ha rollen som producent och ledare av regionala projekt, dit pedagoger och elever blir inbjudna. Den regionala utvecklingsledaren har istället mer en stöttande funktion i projekt som initieras och skapas av pedagoger i samverkan. Det finns en massa vinster och synergieffekter när projekt skapas av pedagoger, som tillsammans vill samverka. Det ville vi inte tappa bort! Istället lägger vi mycket energi på att få till infrastrukturen för att förenkla samverkan. Att ta bort onödig administration och praktiska uppgifter som underlättar för pedagogerna. På det sättet tror vi att vi kan vi skapa både mer samverkan, med större bredd och också en samverkan av högre kvalitet. Den regionala utvecklingsledarens funktion i organisationen är alltså att vara en länk mellan ämnesnätverken och ledningsgruppen, stötta ämnesnätverken i samverkansprojekt samt vara en talesperson för kulturskolorna mot externa kulturaktörer i och utanför länet. Utvecklingsledaren hjälper även ledningsgruppen med utvecklingsarbetet.

Kulturskolesamverkan i Örebro län Ämnesnätverk Regional utvecklingsledare Ledningsgruppen Ledningsgruppen består av representanter, företrädesvis musik- och kulturskolechefer, från alla deltagande kommuner samt regional utvecklingsledare. Ledningsgruppen har möten 4-5 halvdagar och 2 heldagar per år, d.v.s. ungefär varannan månad, enligt ett årshjul med olika fokusområden. Ledningsgruppen har uppdraget att leda arbetet, utarbeta mål- och verksamhetsbeskrivningar samt skapa förutsättningar för pedagogerna att samverka. (T.ex. planera in dagar då pedagogerna inte sitter fast i undervisning) Man har också uppdraget att se på vilket sätt man skulle kunna nyttja de gemensamma resurserna och kompetenserna bättre, samt hitta nya samverkansområden. Det kan t.ex. vara att se över möjligheten till fler delade tjänster, och på vilket sätt barn och ungdomar skulle kunna ta del av verksamhet i annan kommun än den egna samt utveckla samverkan med länsteatern, länsmusiken, universitetet och andra kulturaktörer. Mötena utgör också ett forum där cheferna kan utbyta kollegiala erfarenheter och dryfta frågor och få stöd i sitt arbete.

Kulturskolesamverkan i Örebro län Den regionala samverkan ses som en del av den lokala verksamheten. Lokala resurser ”flyttas” och blir regionala. Målsättningen är ökad bredd, fler projekt, möjlighet till fördjupning och höjd kvalitet för fler barn och unga i länet. Vi har en tydlig ambition att projekt som görs inom den regionala samverkan ska ses som en del av den lokala verksamheten. Vi vill se den regionala samverkan som en hjälp och en resurs i den lokala kontexten. I praktiken får det konsekvensen att man minskar på verksamheten lokalt och ”förflyttar” den till det regionala planet. Men syftet är inte att deltagarna ska få mindre undervisning eller mindre verksamhet, eller att man lokalt når färre deltagare. Tvärtom! Genom att göra denna justering är målsättningen en ökad bredd, fler projekt, möjlighet till fördjupning och höjd kvalitet för fler barn och unga i länet. Vi ser alltså inte den regionala samverkan som en verksamhet som sker utöver ett redan fullmatat schema lokalt. Det är viktigt för både deltagare och pedagoger!

Hur gör vi då detta? Jag visar en bild på den arbetsmodell vi skapat för våra regionala samverkansprojekt som initieras och genomförs av pedagogerna i samverkan.

Arbetsmodell för regionala samverkansprojekt (ex. vårtermin) Avslutning Ansökan Senast 31/3 år 1 Genomförande Tidigast våren år 2 Beslut April Såhär ser det ut. Framförhållning är A och O när det gäller regional samverkan, om man inte vill hamna i ett läge där pedagoger och elever drabbas av alldeles för mycket verksamhet. Det går tyvärr inte att vara spontan. Eftersom vi är flera kommuner som deltar måste det ligga i planeringen INNAN resp. kommun lägger sina lokala planeringar och verksamhetsplaner. På detta sätt kan regionala projekt bli en del av den lokala verksamheten. Då har pedagogerna också möjlighet att anpassa och planera sin egen arbetstid, när man i sin lokala terminsplanering ser att det ligger ett regionalt projekt kommande termin. Det här är ett exempel på ett projekt som ska genomföras under våren 2020. Ämnesnätverket träffades i början av januari och kommer överens om en idé för ett regionalt projekt. Det kan vara ett samverkansprojekt för elever, eller ett kollegialt projekt, eller både och. T.ex. en regional filmfestival, teaterlajv, länsturné med pedagoger, orkesterläger osv. Ämnesnätverket formulerar och fyller i en ”Ansökan om regionalt projekt” enligt en fastslagen mall, med mål, målgrupp, ungefärlig budget, och beräknad egen arbetstid. Senaste ansökningsdag är 31 MAR för projekt som ska genomföras tidigast kommande vårtermin, alltså nästan ett år framåt, eller 31 OKT för projekt som ska genomföras tidigast kommande hösttermin. Planering under hösten

Arbetsmodell för regionala samverkansprojekt (ex. vårtermin) Avslutning Ansökan Senast 31/3 år 1 Genomförande Tidigast våren år 2 Beslut April Ledningsgruppen behandlar ansökningar 2ggr per år; i början av april resp. november. I detta exempel, i mitten av april. De beslutar att bifalla eller avslå ansökan, tilldelar en budget och skickar tillbaks bollen till ämnesnätverket. Planering under hösten

Arbetsmodell för regionala samverkansprojekt (ex. vårtermin) Avslutning Ansökan Senast 31/3 år 1 Genomförande Tidigast våren år 2 Beslut April Ämnesnätverket utser nu en mindre arbetsgrupp som under hösten planerar och förbereder projektet, med stöd av regionala utvecklingsledaren, och man följer en ”Lathund för genomförande av regionalt projekt”. I lathunden uppdaterar och samlar vi erfarenheter från tidigare projekt och skapar en lista med punkter man behöver ha koll på, och också förslag på när i tiden saker och ting ska vara gjort. Helt enkelt en mall som man följer så man enklare vet vad som behöver göras och när, och att man inte missar något viktigt i processen. Pedagogerna är ju inte per automatik projektledare, men tillsammans med regional utvecklingsledare och lathund som stöd får man den hjälp man behöver för att ro projektet i land. Planering under hösten

Arbetsmodell för regionala samverkansprojekt (ex. vårtermin) Avslutning Ansökan Senast 31/3 år 1 Genomförande Tidigast våren år 2 Beslut April Och till våren 2020 genomför man projektet och gör en enkel utvärdering som rapporteras till ledningsgruppen efter genomfört projekt. Planering under hösten

Arbetsmodell för regionala samverkansprojekt (ex. vårtermin) Avslutning Ansökan Senast 31/3 år 1 Genomförande Tidigast våren år 2 Beslut April Ledningsgruppen tar del av utvärderingen och avslutar projektet. Planering under hösten

Prioriterade utvecklingsområden i närtid: En regional kommunikationslösning! Hitta en lösning på hur elever lättare ska kunna ta del av verksamhet på annan ort än sin hemkommun. Skapa regionala fördjupningsverksamheter i olika konstformer i samarbete med externa kulturaktörer i länet.

Förslag på framtida utvecklingsområden Utveckla ett forum för att utveckla både den lokala och regionala kulturskolan i ett framtidsperspektiv. Skapa verksamheter som når nya målgrupper, nya verksamheter och verksamhetsformer, med nya samarbetsparter, mm. Utveckla samarbetet med övriga kulturinstitutioner, föreningar och studieförbund i länet där vi tar vara på varandras kompetenser. Utveckla samarbetet med universitetet för fortbildning och dialog om kompetensförsörjning.

Förslag på framtida utvecklingsområden Utred möjlighet att erbjuda ungdomar att bli unga ledare i regionala projekt. Utveckla ledarutbildning för unga. Utveckla ett forum där barn och unga ges inflytande och möjlighet att påverka verksamheten även på ett regionalt plan.

”En lyckad samverkan måste vara givande för alla deltagande parter”.

Frågor? ?

Tack för mig! Hör gärna av er om ni vill prata regional samverkan! Peter Tikkanen peter.tikkanen@karlskoga.se Jag har telefon också. 0586-61472 Men nås säkrast på mail. 