Beslutsstöd för prioritering på individnivå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Prioriteringscentrum Linköpings universitet Beslutsstöd för prioriteringar på individnivå vid hjälpmedelsförskrivning Jönköping.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Om FaR, prioriteringar och kostnadseffektivitet Lars Hagberg Hälsoekonom, medicine doktor Örebro läns landsting.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 1 Datum:
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Avdelningen för vård och omsorg
Christer Borgfeldt Docent Överläkare Kvinnokliniken Lund SUS
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Länsgemensam ledning i samverkan
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Läkemedelsstöd i primärvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Hjälpmedelsförskrivning
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Patientsäkerhet Patientsäkerhet, Socialstyrelsen Övergripande gemensamma mått Region Jönköpings län.
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Beslutsstöd vid hjälpmedelsförskrivning
Styrgrupp Hjälpmedelscentralen
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Diagnos och delaktighet
Beslutsstöd vid hjälpmedelsförskrivning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Funktionsrätt Sörmland
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Nationella riktlinjer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Certifiering av astma, allergi och KOL-mottagning
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

Beslutsstöd för prioritering på individnivå vid förskrivning av hjälpmedel Utvecklingskraft 31 maj 2018 Lovisa von Goës & Pernilla Lundberg, Hjälpmedelscentralen

Att prioritera i vården kommer aldrig att vara lätt … men görs ändå!

Exempel på förskrivning av ett hjälpmedel Länets kommuner Faktisk förskrivning Förväntad förskrivning enligt modell

Alla vill bli rättvist behandlade

Syftet i Jönköpings län Skapa mer jämlika prioriteringar oberoende av vilken förskrivare personen möter Ett verktyg i den dialog som förskrivaren skall ha med personen för att skapa delaktighet och ge erforderlig information Ett stöd i förskrivarens arbete Från beslutsunderlag och manual

Införandet i Jönköpings län I oktober 2014 togs beslut att införa ”Beslutsstöd för prioritering vid hjälpmedelsförskrivning” i länets kommuner och i regionen

Att prioriteringen är öppen En rimlig och rättfärdig prioritering: Att prioriteringen är öppen - d v s att den individ som så önskar ska få kännedom om grunder och konsekvenser av de prioriteringar som görs inom hälso- och sjukvård Att prioriteringar vilar på allmänt accepterad värdegrund - grundat på den etiska plattformen Regeringens propositon ”Prioriteringar i hälso och sjukvård” 1996/97:60

En öppen prioritering kännetecknas av… …ett medvetet val där grunderna/principerna är kända där konsekvenserna är kända som är tillgänglig för alla som önskar ta del av dem ”Fördelning, prioritering och ransonering av hälso- och sjukvård – en begreppsanalys” Per-Erik Liss, rapport 2002:3, PrioriteringsCentrum

Att prioritera innebär att … Medvetet göra ett val mellan minst två, relevanta alternativ… … så att en rangordning uppstår

Vad styr prioriteringar inom vården? Läkarens kompetens och intresse Den egna yrkesgruppens hälsosyn Egen kompetens och intresse Patientens/ företrädares upplevelse av behov Politiska viljeyttringar och styrsystem Organisation Lagar Kostnadseffektivitet Lokaler och utrustning Kultur och traditioner på arbetsplatsen Yrkesmässig prestige Rapport 2004:3

Riksdagens riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Beslutsstödet för prioritering på individnivå vid förskrivning av hjälpmedel Riksdagens riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Etiska plattformen

Riksdagens riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Beslutsstödet Riksdagens riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Etiska plattformen ”En systematisk metod för att omsätta riksdagens riktlinjer och dess etiska plattform i praktiken” Nationella modellen för öppna prioriteringar gruppnivå

Nationella modellen för öppna prioriteringar Riksdagens riktlinjer = Regeringens propositon ”Prioriteringar i hälso och sjukvård” 1996/97:60 Etiska plattformen + Ett antal punkter som ska beaktas vid prioritering Beslutsstödet Riksdages riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Etiska plattformen Riksdagens riktlinjer

Nationella modellen för öppna prioriteringar Riksdagens riktlinjer = Regeringens propositon ”Prioriteringar i hälso och sjukvård” 1996/97:60 Beslutsstödet Riksdages riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Etiska plattformen Riksdagens riktlinjer Öppna prioriteringar – demokratisk förankring Etisk plattform Bedömningsrätt Livskvalitet = bota/ lindra Högt prioriterad – högre behovstäckning Mallar/ listor gäller på gruppnivå Bevakning av nedsatt autonomi Vårdåtgärder utan nytta – inga prioriteringsalternativ Egenvård – alltid prövas som prioriteringsalternativ

Nationella modellen för öppna prioriteringar Riksdagens riktlinjer = Regeringens propositon ”Prioriteringar i hälso och sjukvård” 1996/97:60 Beslutsstödet Riksdages riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Etiska plattformen Riksdagens riktlinjer ”Vårdåtgärder utan nytta bör ej användas” ”Livskvalitetsrealterade behov (t ex symptomlindring) ska i princip väga lika tungt som hälsorealterade behov (botande insatser)”

Riksdagens riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Etiska plattformen Beslutsstödet för prioritering på individnivå vid förskrivning av hjälpmedel Riksdagens riktlinjer Nationella modellen för öppna prioriteringar Etiska plattformen

Den etiska plattformen 1997:142 Människovärdesprincipen (2§) alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället. Det är alltså inte förenligt med den etiska principen att låta människor stå tillbaka enbart på grund av t.ex. ålder, livsstil, sociala eller ekonomiska förhållanden.   Behovs- solidaritetsprincipen (tillägg 2§) resurserna bör satsas på de områden (verksamheter, individer) där behoven är störst. Mer av vårdens resurser ska ges till de mest behövande, de med de svåraste sjukdomarna och den sämsta livskvaliteten. Kostnadseffektivitetsprincipen (28§, 3a§) Vid val mellan olika verksamheter eller åtgärder bör en rimlig relation mellan kostnader och effekt, mätt i förbättrad hälsa och förhöjd livskvalitet eftersträvas.

Finns det skillnader när det gäller insatser? Till familjen med barn och en alkoholiserad mamma men välfungerande pappa, jämfört med familjen med barn med en alkoholiserad pappa men välfungerande mamma? Till företagsledaren som drabbas av sjukdom och är i behov av hjälpmedel jämfört med hjälpen till den redan förtidspensionerade som drabbas av samma sjukdom? Till kvinnan som efter en skada inte kan ta på sig sin burka jämfört med kvinnan som inte kan ta på sig sina kläder? Till ensamboende kvinna 22 år jämfört med ensamboende kvinna 75 år med samma typ av ohälsa?

Beslutsstödet

Beslutsstödet Vi ville ha ett beslutsstöd med tydlig koppling till riksdagens riktlinjer för prioriteringar Vi hittade ett beslutstödet som utvecklas av Prioriteringscentrum tillsammans med bl a Uppsala, kommunerna i Skåne m fl Vi bearbetade och förenklade beslutsstödet för våra förhållande i samarbete med Prioriteringscentrum i Linköping

Problem och målbeskrivning Svårighet – de med störst behov ska få mest hjälp Nytta – det du inte har nytta av har du inte behov av Kostnad – om det gör stor nytta får det kosta mer Prioritering – ska åtgärden genomföras?

Ett fall Lightwriter Lena Svensson Logoped Hansson 2018-05-23 Kommunikationshjälpmedel Lightwriter Lena Svensson Logoped Hansson 2018-05-23 Kan inte kommunicera förståeligt med sina närmaste då artikulationen försämrats kraftigt av neurologisk sjukdom Förskrivning av Lightwriter, två besök Att kunna samtala med sin närmaste, flera gånger varje dag

X

X

Exempel på olika svårighetsgrader Mycket stor Stor Måttlig Liten

X X X X X X

X X X X X X X

X X X X X X X X

X X 2018-06-30

Kalibrering Nytt regelverk Chefdag Utvecklingsarbete Utbildning på Maj 2018 Nytt regelverk 2014 Chefdag Sept 2017 Utvecklingsarbete Utbildning på Arbetsplatserna April 2015 - Metodstödjarträff 2g/år Inspirationsdag Rosensalen Okt 2017 Utbildning Metodstödjare Mars 2015 - Kalibrering Maj 2016 Beslutsstödet sjösätts April 2015 Beslutet Okt 2014

Vad tycker förskrivarna? Här har vi en film som är för stor för att skicka

Och om alla ser ut så här?

Kalibrering 2016 Ny kalibrering 2018

Vad har vi lärt oss?

Metodstödjarna Guld värda! Engagerade! 2 st per kommun/mottagning/arbetsplats Metodstödjarutbildning - 2 dagar på HMC Utbilda sina kollegor och nyanställda Guld värda! Engagerade!

Ledningens betydelse

Prioriterings- centrum

Hur går vi vidare? Hjälpmedelscentralen

Socialstyrelsen Studiebesök Utbildningar Prioriteringskonferens

Hemsidan

lovisa.von.goes@rjl.se pernilla.c.lundberg@rjl.se 010-242 87 00 Tack!