Introduktion till projektledning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Introduktion till projektledning
Advertisements

Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Introduktion till projektledning Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
1 Idé- beskrivning Styrgrupps- beslut Bemannings- process Projekt- genomförande Avslut/ implementering Projekt- uppstart Nej Ja Idélogg Projektmodell för.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Theres Sundberg, förstudiekoordinator / verksamhetsledare,
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Fri:Ja! K Kristianstad kommuns projekt mot kvinnlig könsstympning
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Projekt Nollplacerade
Styrmodell.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Logoslide – Finns även med blå bakgrund
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
En kort presentation av Tillväxtverket
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
AKTIVITETER RESULTAT EFFEKTER HÅLLBARHETS MÅL
Kritiskt förhållningssätt
Utredningen om kommunal planering, del 2
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Lärandeansatsen i Socialfonden
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
En bättre kontakt med medborgaren
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Lärdomar och tips organisatorisk utvärdering
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Målstyrning och verksamhetsplanering
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
100-listan är ett regionalt initiativ som syftar till att öka kompetensen i styrelserummen. Vi vill tillsammans synliggöra och presentera kvinnor med styrelsekomptens.
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Planering och organisering
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Stärkt tillgänglighet till kommersiell service i gles-och landsbygder
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

Introduktion till projektledning Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö universitet 1

Projekt kan ses som Organiseringsform Finansieringsform

Projekt Projektlitteraturen – ofta fast i industriellt tänkande Projekt – för en del skapar det frihet, handlingsutrymme För andra – ”projektsjuka”

Fem karakteristika: utmärker de flesta projekt Tillfälliga Skapande Engångskaraktär Viktiga Omfattande, komplexa

Hur hänger projektledning och samhällsentreprenörskap ihop? Projekt: förändringsfokus Många SHE-initiativ startas med projektstöd Som projektledare efterfrågas ofta entreprenöriella egenskaper (lösningsfokus, organisationsbyggande etc.)

Projektbegreppets historia Från latinets ’projicere’ - kasta fram I projektbegreppet - att skapa, att förändra Industriell utveckling – ( fr sena 1800-talet) Allt mer tankar om verksamhetsorganisering Storskalighet, ’löpande band’ (Taylorism) 1930-talet - förändring, rationalisering WWII - nya lösningar (Manhattanprojektet) 1960-80 Industriella utvecklingsprojekt (ofta samverkan stat-näringsliv) Idag – inom alla sektorer 6

Projektbegreppets historia BAKGRUND – samhällsförändring under 1900-t andra halva Fram till 1973 stark ekonomisk tillväxt - växande offentlig sektor Oljekris! Stora offentliga underskott (80-90-talen) New Public Management (Thatcher/Nyliberalism) Offentlig sektor: mer ’kundorienterad’ (beställare-utföraremodeller); hitta lösningar från näringslivet – som per definition var ”bättre” Bygger på rationell, industriell logik – även ’outsourcing’ - offentliga uppgifter utförs av andra organisationer mot ersättning 7

Svårigheter och hinder för att arbeta i projektform Långsiktighet svårt eftersom projekt är avgränsade i tid Stora arbetsinsatser (uppfinna hjulet varje gång…), skapa nya strukturer och rutiner i varje nytt projekt Överföra projektresultat till kontinuerlig verksamhet 8

Varför projekt inom social innovation/sociala ekonomin? Finansiering: kontroll på kostnaderna för uppdragsgivare/finansiärer Styrning: Uppdragsgivare kan styra resultat och inriktning - Projektstöd blir ett sätt att genomföra en politisk agenda (ex FRÖN ) Samverkan: möjliggör samverkan med andra organisationer – över sektorsgränser Förändring: Nyskapande-nyrekrytering (”riskkapital”) Sätt att finansiera löpande verksamhet 9

Projektets faser (process) Ett projekt kan indelas i olika faser (exempel på indelning) Initiering (Idégenrering/förundersökning) Planering (direktiv - projektplanering - projektorganisation) Genomförande Avslutning och avrapportering Pl Ge Av In 10

Intressenter – viktiga i projekt Intressentanalys – för att hitta de som kan ge projektet framgång Vilka har intresse av att projektet blir - eller inte blir - genomfört? Vilka har någon form av utbytersrelation med projektet? primära /sekundära (inte alltid entydig avgränsning) Analysera m a p utbyte/relationer/makt (ofta Sammanflätade!) 11

Projektets sammanhang – hur kan organisationen se ut? Samarbetspartners Projektägare Styrgrupp Följeforskare projektledare projektgrupp

Målbegrepp Mål - resultat som skall uppnås vid viss tidpunkt Resultat (alt produktmål) – ’antal prod enheter’, uppnått önskat läge Syfte - inriktning, ej mätbart Effektmål - Önskade långsiktiga verkningar Visioner - Ej konkret formulerade målsättningar; inte riktigt uppnåeliga (bör dock inte vara uppenbart orimliga). Om man använder begreppet övergripande mål - för man också ofta in begreppet Operationella mål - mätbara mål. 13

Projektbeskrivningar Projektplan - övergripande begrepp (tidsplan, budget, organisation etc.) Skapas i ett tidigt skede och syftar till att kommunicera projektet (internt/externt). Få detaljer - kommer senare i detaljplaner. Projektbeskrivning - ’lösare’ begrepp Uppdrag

Vad är det viktigaste i projekt? Prioritet på process (lärande) eller “produkt”? Produktmål Lärandeprocesser