Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Individuellt lärande tillsammans
Advertisements

FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Hälsa och Kondition.
NEUROPSYKIATRISK COACH
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Repetition och tillbakablick
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Att hålla en presentation
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Rehabiliteringsgarantin
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Vardagsrehabilitering
Vad är du för typ av person?
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Hantera en kronisk sjukdom
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Utredning och behandling/rehabilitering
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Sjukgymnastik vid myelom
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Kultur – hjärna - lärande
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Idrottspsykologi.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Hälsa och Kondition.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
STUDIETEKNIK.
Arbetsterapi i skolan.
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Hur undersöker man hälsa?. Synen på hälsa Medicinsk: hälsa = frånvaro av sjukdom Funktionell: hälsa = funktionsförmåga Subjektiv: hälsa = upplevt tillstånd,
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
När “omgivningsfaktorerna” går samman Modifiering av WHO ICF Biopsykosociala hälso modell Gunilla Forsberg-Wärleby, Personliga faktorer Omgivnings-
Verksam i primärvården i Östergötland
Hur du kan lära bättre!.
Lära för livet!.
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
”Sockerdricka trädet”
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
STUDIETEKNIK.
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Föreningen kognitivt stöd
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 11 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Träff 7 Välkomna!.
RECO Rehabilitering för bättre kognitiv funktion hos patienter med utmattningssyndrom Projektledare - Lisbeth Slunga Järvholm, överläkare, docent Arbets-
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Ett projekt på neurorehab Rehab Väst
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS

Multimodal rehabilitering Stressrehab Anhörigträff KBT i grupp Läkarbesök Arbets-rehabilitering Fysisk aktivitet Tillägg: Kognitiv träning Team

Neuropsykologisk rehabilitering Förbättra perceptuella och kognitiva funktioner Stödja patientens psykologiska anpassning till sin nya situation Stödja patientens omgivning så de bättre kan hantera situationen

Rehabilitering i MMR Utmaning: kognitiv påverkan avseende exekutiv funktion, arbetsminne, uppmärksamhet, processhastighet och episodiskt minne. (Gavelin H. M. 2015) I intervjuer med patienter i behandling framkom att många patienter upplevde att gruppbehandlingen var hjälpsam för kognitiva nedsättningar.

Rehabilitering i MMR - generellt Viktigt för alla yrkesgrupper: Agenda Använda tavlan – fota! Pauser Hålla ramarna Egna beteenden Sammanfattning Agendan hjälper både oss och patienten. Vad ska vi prata om. Kan återkomma till den, peka var i den vi är. Vi använder tavlan ofta och uppmuntrar patienterna att fota det som är relevant för dem. Vi tänker också på hur vi använder tavlan, att t.ex. inte prata och skriva samtidigt. Vi arbetar med olika situationer som vi skriver ner. Skriver även ner frågor som alla ska svara på för att det ska vara tydligt. Vi använder oss också av bilder, inte bara text när vi arbetar med tavlan. Om vi ger dem uppgifter till nästa träff så använder vi tavlan även till detta. Egna beteenden – tänker på att själva inte prata för länge. Tala i måttligt tempo. Göra en sak i taget. Vara tydlig med när samtalet/träffen är avslutad genom t.ex. djupt andetag. Avslutar varje träff med att sammanfatta vad vi pratat om.

Rehabilitering MMR - samtalsbehandling Medveten närvaro Balans mellan aktivitet och återhämtning Rutiner och energifördelning Minnesstrategier och påminnelser Lyssna inåt – vad behöver jag? Hur strukturera och planera när det är just dessa funktioner som är nedsatta? Yttre stöd och hjälpmedel är viktigt! Medveten närvaro – minimera kraven på delad uppmärksamhet. Att göra en sak i taget avlastar hjärnan. Stanna upp – ger oss tid att reflektera och då också komma ihåg sådant vi kanske glömt. Balans hjälper oss att hålla ansträngningen på en rimlig nivå. Arbetar med både aktivitet och återhämtning. Avseende återhämtning: lägga in pauser för att orka längre. Aktivitet – bryta av. Dela upp arbetsuppgifter i mindre uppgifter hjälper med uthållighet. Rutiner och energifördelning – vilken tid är min koncentration bäst? Fördela ut aktiviteter jämt över dagen, när lägga mest koncentrationskrävande arbetsuppgifter? Oftast på morgonen. Rutiner ger hjälp med struktur – tar mindre energi om vi avlastar hjärnan – lägger strukturen utanför oss själva. Patienterna glömmer ibland att arbeta med sina hemuppgifter i behandlingen – redan då kan det bli aktuellt att prata om vilka minnesstrategier som kan vara hjälpsamma för att komma ihåg. T.ex. påminnelser på mobilen, sätta upp lappar vid dator, be andra om hjälp. Andra minnesstrategier som vi pratar om vid behandlingen: checklista, …. Inte ovanligt att många patienter är vana att förlita sig på sitt minne för att göra saker – uppmuntrar till att istället skriva ner, använda kalender etc. Lyssna inåt genom att t.ex. reflektera över på vilket sätt man är trött och hur man behöver vila. Om jag t.ex, är mentalt trött behöver jag vila huvudet, men kan bryta av med en fysisk aktivitet.

Rehabilitering MMR - arbetsrehab Kognitiv ergonomi Information till chef/ledning

Kognitiv träning - plasticitet Plasticitet – hjärnans förmåga att förändras Strukturella förändringar, hjärnområden och förbindelser (t. ex. taxichaufförer i London, Maguire et. al. 2006) Funktionella förändringar, aktiveringsmönster (t.ex. Dahlin et. al. 2008) Kognitiv träning Förbättrar tränad funktion (t. ex. Sandberg et. al. 2014, Chein & Morrison, 2010; Dahlin et al. 2008; Jaeggi et al. 2008) Uppvisar ibland transfereffekter Finns kritik (se t.ex. Melby-Lervåg & Humle 2013) Barn, vuxna, äldre, ADHD, depression, traumatisk skallskada etc. Som jag var inne på tidigare är hjärnan kognitionernas organ. Så om vi tänker oss att vi ska kunna förändra kognitiv förmåga behöver vi veta att hjärnan går att förändra. Vi vet idag att hjärnan är plastisk och det finns flera olika studier som visar på detta. Hjärnan kan förändras både i vissa strukturer men också i hjärnområdens förbindelser med varandra. Allt vi gör sätter spår i hjärnan. Tittar vi då på kognitiv träning finns ett flertal studier på just detta. Det grundläggande antagandet är att man genom att utmana de tillgängliga kognitiva resurserna kan individens kognitiva kapacitet förlängas.

Rehabilitering MMR – kognitiv träning Datoriserat minnesträningsprogram hemma 5 uppgifter vid varje tillfälle – totalt 6 uppgifter Varje session tar ca. 20 minuter 36 sessioner (3ggr/vecka under 12 veckor) Individuellt anpassat utifrån prestation Samtliga adresserar den exekutiva förmågan uppdatering Modifieringar i tillvägagångssätt vid klinisk implementering Timing viktigt! Träningen görs efter samtalsbehandlingens avslut. Kognitiva tester görs inte – nytta, resurs etc. Istället självskattningar.

Kliniska observationer efter kognitiv träning Patienterna beskriver: Upplevelse av bättre minne (eg. exekutiv funktion?) Förståelse för hur deras minne/kognitiva nedsättning fungerar Acceptans för situationen Aktivt arbete med sitt prestationsbeteende Hjälp att skapa strategier – t.ex. planera när vissa uppgifter ska göras Berätta om cogmed!

Träningsprogram RECO – Umeå Braintrain. Ej för kommersiellt bruk CogMed (www.cogmed.se)