Hållbar utveckling måste vara

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Advertisements

Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Utvecklings- och hållbarhetsagenda för Åland
Kommissionens delbetänkande För en god och jämlik hälsa
Hållbart - effektiv politik för grön strukturomvandling
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Statistisk uppföljning av Agenda 2030
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Regeringen Så styrs Sverige!.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Förslag till framstegsrapport om genomförandet av partnerskapsöverenskommelsen Övervakningskommittén maj 2019 En framstegsrapport om genomförandet.
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Agenda 2030-delegationen.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

Hållbar utveckling måste vara en del av kärnan i all verksamhet - inte ett projekt!

Vi har bråttom! 3,5 år av tiden har gått Bara drygt 10 år kvar till 2030 Betänkandet heter ”Agenda 2030 och Sverige: Världens utmaning och världens möjlighet” - 1) Delegationen konstaterar att Sverige har goda förutsättningar att göra en omställning till ett hållbart och modernt välfärdssamhälle som bidrar till hållbar utveckling globalt. ”För Sverige innebär genomförandet av Agenda 2030 en successiv omställning till ett modernt och hållbart välfärdssamhälle som bidrar till en hållbar utveckling globalt.” 2) Sverige har inte råd att inte agera. Omställningen är nödvändig. “De utmaningar som Agenda 2030 är ett svar på – t.ex. klimatförändringar, ojämlikhet och folkhälsa är förenade med så stora konsekvenser för samhället att Sverige inte har råd att inte agera.“ 3) Idag saknas ett övergripande nationellt mål för hållbar utveckling “För att nå framgång i arbetet med agendan bör hållbar utveckling därför vara ett övergripande mål för politiken.” Återkommer till detta. 4) Agenda 2030 ska in i ordinarie processer – integreras i verksamhet, beslutsprocesser och system som redan finns.

Ett riksdagsbundet mål för genomförandet av Agenda 2030 Ett mål för genomförandet av Agenda 2030 beslutat av riksdagen visar Sveriges åtagande på ett tydligt sätt och lägger grunden för systematisk uppföljning. Budgetprocessen är den årliga process som styr ramarna samt inriktningen för främst statsförvaltningens arbete, vilket även påverkar andra samhällsaktörer. Illustrationen beskriver hur åtgärdsförslagen förhåller sig till varandra och hur de tillsammans bidrar till stärkta förutsättningar och systematik/långsiktighet i genomförandet. Riksdagsbundet mål för Agenda 2030 Delegationen föreslår att regeringen i en proposition till riksdagen föreslår ett mål för genomförandet av Agenda 2030 som beskriver att: ”Sverige är ledande i genomförandet av FN:s Agenda 2030 för miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling både nationellt och internationellt. För att uppnå målet bedriver Sverige ett ambitiöst arbete som leder till hållbar utveckling i hela samhället och bidrar till hållbar utveckling globalt. Offentliga aktörer på nationell, regional och lokal nivå arbetar aktivt i sina verksamheter för att uppnå Agenda 2030. Agendan genomförs i brett partnerskap med samhällets aktörer.” Regeringen bör även ange hur man arbetar för att målet ska uppnås, och hur regeringen avser att återrapportera genomförandet av Agenda 2030 till riksdagen och till FN. Varför? En omställning till ett mer hållbart samhälle är en omställning till ett mer långsiktigt perspektiv. För att samhällets olika aktörer ska våga ställa om behövs långsiktiga spelregler. Ett sätt att skapa mer långsiktighet är att söka breda politiska överenskommelser och enighet om tillvägagångssättet i riksdagen Agenda 2030 och den statliga budgeten Delegationen föreslår också att regeringen till riksdagen bör redovisa en Agenda 2030-bilaga i budgetpropositionen (från 2022). En Agenda 2030-bilaga bidrar till att integrera agendan i ordinarie processer och komplettera det ovan föreslagna riksdagsbundna målet. Bilagan bör innehålla: • en nulägesanalys utifrån Statistiska centralbyråns nationella indikatorslista för uppföljning av Agenda 2030 • en samlad redovisning av regeringens arbete med Agenda 2030. Delegationen föreslår att regeringen bör ge Ekonomistyrningsverket i uppdrag att, efter samråd med Statistiska centralbyrån och övriga berörda myndigheter, ta fram ett förslag på hur en Agenda 2030-bilaga kan utformas. Agenda 2030-kommitté Delegationen föreslår att regeringen tillsätter en kommitté med bred sammansättning av ledamöter från olika delar av samhället med uppdrag fram till år 2030. Den bör ha ett barn- och ungdomsperspektiv, då agendan betonar vikten av att involvera barn och unga och se till kommande generationers intressen. Genomförandet av Agenda 2030 kräver att regeringen har förmåga att kontinuerligt analysera i vilken utsträckning arbetet bidrar till att uppnå agendan och utifrån detta besluta om nya åtgärder. Det finns inte någon befintlig statlig aktör med ett uppdrag som svarar mot det helhetsperspektiv som krävs för att ta fram sådant underlag till regeringen Kommittén bör ge regeringen underlag genom att följa upp, utvärdera samt lämna förslag till åtgärder för det fortsatta genomförandet. Kommittén bör årligen lämna en rapport till regeringen som underlag inför regeringens framtagande av budgetpropositionen. Ibland kan kommittén få i uppdrag att lämna underlag till regeringen exempelvis i samband med en redovisning till FN. (mer om illustrationen: Ett mål för genomförandet av Agenda 2030 beslutat av riksdagen visar Sveriges åtagande på ett tydligt sätt och lägger grunden för systematisk uppföljning. Budgetprocessen är den årliga process som styr och inverkar på stora delar av den offentliga verksamheten. I statsbudgeten beslutas de ekonomiska ramarna samt inriktningen för främst statsförvaltningens arbete, påverkar även andra samhällsaktörer t.ex. myndigheter, kommuner och regioner men även näringslivet och civila samhället. Om delegationens förslag genomförs skapas ett bättre system för att vidta de åtgärder som leder till att Sverige kan nå uppsatta mål i Sverige men också bidra till att nå målen om en hållbar utveckling globalt. )