Handläggning Ekonomiskt bistånd 2019-04-25 Handläggning Ekonomiskt bistånd 20 mars 2019 Malung-Sälen Nils Allan Danielsson Nada självutnämnd specialist
RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Var ligger vårt fokus: Stötta Af, Fk, HSF: Arbetslinjen framför allt ? Fattiggörandet? Stötta å hjälpa så att de som gör så gott de kan har en skälig levnadsnivå? Rättvisa: lika för alla??
EKONOMISKT BISTÅND De som gör så gott de kan men ändå inte har möjlighet till en skälig levnadsnivå har rätt till bistånd om det inte går att lösa på annat sätt ”Biståndsparagrafen”: SoL 4 kap 1 §
Socialtjänstlagen 4 kap 1 § LEGALITET Socialtjänstlagen 4 kap 1 § 4 kap. Rätten till bistånd 1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. Den som inte kan försörja sig men som kan arbeta har rätt till försörjningsstöd enligt första stycket om han eller hon står till arbetsmarknadens förfogande. Om det finns godtagbara skäl har den enskilde rätt till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande. Vid prövningen av behovet av bistånd för livsföringen i övrigt får hänsyn inte tas till den enskildes ekonomiska förhållanden om rätten att ta ut avgifter för biståndet regleras i 8 kap. Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.
Göra så gott man kan Arbetslinje, hitintills alltid allenarådande Söka alla tänkbara jobb, ordna barnomsorg Viktigt med jämn fördelning av jobbsökandet? Tillräckligt delta i arbetsmarknadsåtgärd? SFI-krav: Nyhet 2018??
Göra så gott man kan Försumliga familjeförsörjare Make i utlandet, svårutredd, Fl 5 § Utlandsvistelse som ej bröt planering var ok Ta religiös hänsyn? Utreda orsak till frånvaron Viktigt att ha informerat, och dokumenterat, om villkor
Göra så gott man kan Hushålla med sina pengar Räkna med decemberinkomst för februari Förbrukade pengar inte räknas med mer än tre månader Alltid ha med 1) om sökande haft bistånd tidigare och 2) om den vetat om inkomstbortfallet Sökandens planeringsförmåga, beloppets storlek, månatliga inkomster, familjesituation, vad pengarna använts till, ...?
Göra så gott man kan Tidigare beviljade pengar till annat ändamål? Ändra gynnande beslut bara i särfall Kvittning inte tillåten Ta pengar från kompis om de finns på kontot?? Sparat av norm
Göra så gott man kan Kommande inkomster i biståndsmånaden Alltid räkna inkomster kalendermånaden innan biståndsmånaden? Särskilt vid nybesök: kolla ekonomin i praktiken!
Lösa på annat sätt Yttersta skyddsnät Studera med aktivitetsstöd i st f CSN? Övriga studerande Avslag på summa motsvarande bidrag
Lösa på annat sätt Annans borgensåtagande är inte ”annat sätt” Bo kvar hos sina föräldrar Överförmyndarspärr upphävs inte Bilförsäljningsmöjlighet, överklagbart beslut
Extra tillägget i studiestödssystemet HFD anser att sparat ”extra tillägget” ska medräknas Tidigare domar: ska inte medräknas Respekt för personers självbestämmanderätt?
Handikappersättningen Redovisa kostnader, tycker HFD Redovisa extratvättar och missade extrapriser?? Proportionalitet, lagstadgad grund för god förvaltning
Inte möjligt bortse ...?? Studerande, men inte funktionshindrade, undantas Hemmaboende barns/ungdoms inkomst ”Jobbstimulans-lön” Försäkringsersättningar för ekonomiska förluster Stipendier och fonder avsedda för visst ändamål
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Kammarrättsresonemang för avslag: Göra så gott man kan, inte kunna lösas på annat sätt, möjligt att reducera riksnormen, noga bevaka att planeringen följs.
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Kammarrättsresonemang för avslag: Göra så gott man kan, inte kunna lösas på annat sätt, möjligt att reducera riksnormen, noga bevaka att planeringen följs.
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Högsta förvaltningsdomstolen, HFD (hette då Regeringsrätten) Särbehandling, möjligt att reducera riksnormen, SoL bygger på frivillighet. Inte ställa krav på , eller hänvisa till, behandling
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Delta i utredning om rätt till ekonomiskt bistånd Sökanden ska visa att de har rätt till bistånd Reducera riksnormen om det uppenbarligen används till annat
PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Betala hyres- och elfakturor direkt till hyresvärd/elbolag? Inte rätt till matpengar hur ofta som helst Förutsättning för drogtest
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 § SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 § SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR”
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa
övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå Nödvändigt, nivå
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Internet nödvändigt för att ha en skälig levnadsnivå Finns inte med i riksnormen Inte heller barnförsäkring ingår i riksnormen
EKONOMISKT BISTÅND De som gör så gott de kan men ändå inte har möjlighet till en skälig levnadsnivå har rätt till bistånd om det inte går att lösa på annat sätt Vi har utredningsansvar och ska begära in uppgifter som behövs Medverka i utredning för att visa att den har rätt till bistånd
EKONOMISKT BISTÅND Kolla kontoutdrag för att se inkomster och tillgångar Inte kräva psykolog- eller läkarutredning av den som saknar sjukdomsinsikt Proportionalitetsprincipen, inte orimliga krav
DOKUMENTATION SoL : Allt av betydelse Fl: Handläggningen ska vara skriftlig Part har rätt att ta del av dokumentationen Kommunicera innan beslut om inte uppenbart obehövligt Klargörande motivering till beslut
DOKUMENTATION Varför ska allt dokumenteras? Rättssäkerhet, tillsyn (inre å yttre) Målsättning, utvärdering, verksamhetsutveckling Underlätta handläggningen Journal, kronologisk ordning, lätt att följa ärendet
DOKUMENTATION Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd Några saker som ska vara med: Ansökan, beslutsunderlag, bedömning, slutliga beslut, beslutsfattare, datum, lagparagraf(-er) Räcker inte att skriva till kammarrätten vad som gjorts
DOKUMENTATION Nämna Lex Sarah-rapportering Kommunicering av uppgifter Sökandes medgivande till att vi kontaktar annan Förhandsbedömning Övriga medverkande exv tolk, biträde, ombud Överklagandehantering
LEX SARAH, RAPPORT Ingen ofelbar, klart att vi kan bli ännu bättre SoL 14 kap 3 § rapportera missförhållande som kan drabba sökanden Socialstyrelsens Föreskrifter och Allmänna Råd (SOSFS 2011:5) 5 kap om bl a dokumentation Lex Sarah-dokumentation: Allmän handling, sekretessprövas innan utlämnande
Någon annan än sökanden överklagar ÖVERKLAGNINGAR Någon annan än sökanden överklagar Överklagan kommer in efter fem veckor Vi får in en dom den 1 mars Överklagan kommer in om något som det inte sökts bistånd till Kan ”information” överklagas?
Om vi ändrar beslutet när överklagan kommit in? ÖVERKLAGNINGAR Om vi ändrar beslutet när överklagan kommit in? Hur lång tid har vi på oss att skicka in överklagan? Vad ska bifogas till förvaltningsrätten? Måste vi skicka med ett särskilt yttrande? Kan vi i yttranden/överklagande ta med ”nya” omständigheter?
Fortsätta att utreda när en avslagsmotivering redan framkommit? ÖVERKLAGNINGAR Fortsätta att utreda när en avslagsmotivering redan framkommit? Ta med flera avslagsmotiveringar i beslut? Skillnad på att återförvisa och ”ska bevilja bistånd”
Dom som går oss emot Ska verkställas eller inhibition begäras Att tänka på vid yttrande/överklagan: Skriva kort och innehållsrikt Fokus på avslagsmotiveringen, rättskällor Bemöta klagandens argument – tycker jag ...
Slutt
Slutt
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Viktigt med samma synsätt om vi är utflyttnings- eller om vi är inflyttningskommun Flyttförbudet upphörde 1847 Påverkar flytten möjligheten till ”självförsörjning”? Nödvändigt med flytt för att ha en skälig levnadsnivå?
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Lagändring 2011: Bosättningskommunen har huvudansvaret Akuthjälp: Vistelsekommunen
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Bosättningskommunen: där den enskilde är stadigvarande bosatt Saknar stadigvarande bostad: starkaste anknytning, den enskildes vilja
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Placeringskommun behåller ansvaret Folkbokföringskommun: under kriminalvård i anstalt och stöd och hjälp som aktualiseras inför frigivning
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Hot- och våldsutsatta
ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Lita på vad vi säger 2019-04-25 ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Lita på vad vi säger Kan ändra om sökanden lämnat fel uppgifter Om sökande borde förstått att det var fel?? Återkallelseförbehåll i skrivna beslutet Inte ok att plötsligt ändra villkoren för bistånd Gäller meddelade beslut
ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Förbiseendefel Kvittning INTE tillåtet! 2019-04-25 ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Förbiseendefel Kvittning INTE tillåtet! Några ”konstiga” kammarrättsdomar Privat äganderätt: kfm sköter utmätning
2019-04-25 ÅTERBETALNING De som är berättigade till bistånd ska inte behöva betala tillbaka även om de senare får annan försörjning.
ÅTERBETALNING SoL 9 kap Återbetalningsvillkoret med i beslutet 2019-04-25 ÅTERBETALNING SoL 9 kap Återbetalningsvillkoret med i beslutet a) Berättigad enligt 4 kap 1 §, eller b) beviljas enligt 4 kap 2 § Återbetalning begärs utan att det finns med i beslutet a) Lämnat felaktiga/ofullständiga uppgifter, eller b) borde förstått
Återbetalningsvillkoret med i beslutet 2019-04-25 ÅTERBETALNING SoL 9 kap Återbetalningsvillkoret med i beslutet a) Berättigad enligt 4 kap 1 §. Förskott på förmån eller ersättning (strejk; bankstrul e dyl) Tre krav på beslutet 1) Skriftligt, 2) motiverat och 3) delgivet (motiveringen är vad är det förskott på)
Återbetalningsvillkoret med i beslutet 2019-04-25 ÅTERBETALNING SoL 9 kap Återbetalningsvillkoret med i beslutet b) Beviljas enligt 4 kap 2 § Inte berättigad enligt 4 kap 1 §, bör ha avslagsbeslut på det Tre krav på beslutet 1) Skriftligt, 2) motiverat och 3) delgivet (motiveringen är att de inte är berättigade och därför valt denna ”lösning”)
Återbetalning begärs utan att det finns med i beslutet 2019-04-25 ÅTERBETALNING SoL 9 kap Återbetalning begärs utan att det finns med i beslutet a) Lämnat felaktiga/ofullständiga uppgifter, eller b) borde förstått
Sökanden betalar inte tillbaka frivilligt 2019-04-25 ÅTERBETALNING SoL 9 kap Sökanden betalar inte tillbaka frivilligt a) Formella villkoren vara uppfyllda b) Sökanden ska kunna betala tillbaka
ÅTERBETALNING SoL 9 kap Sökanden behöver inte överklaga Delegation 2019-04-25 ÅTERBETALNING SoL 9 kap Sökanden behöver inte överklaga Delegation Utreda betalningsmöjligheter Vi får inte tag på sökanden
EES-MEDBORGARE EU-länderna + Norge, Island och Liechtenstein Uppehållsrätt = likabehandling Hur kan vi bidra till den fria rörligheten?
3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl. Fyra kategorier + deras familjemedlemmar Arbetslösa som ”har en verklig möjlighet att få en anställning” Utlänningslagen 3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl.
Kumulativa eller alternativa villkor? Migrationsverkets webinformation Utlänningslagen 3 a kap 3 § UtlL 3a kap 3 § p4: Även frimärkssamlare, lomhörda och cyklister har uppehållsrätt om de kan försörja sig själva
EES-MEDBORGARE Anställningen upphör, ofrivilligt Behåller uppehållsrätt (minst sex månader) Förhållandet upphör, skilsmässa, dödsfall Behåller uppehållsrätt om förhållandet varat en tid och sökanden etablerat sig
EES-MEDBORGARE Permanent uppehållsrätt efter fem år Registeringsskyldighet i vissa fall
NORDISKA MEDBORGARE Likabehandling Socialstyrelsens Vägledning för socialtjänsten i arbetet med EU/EES-medborgare, sidan 30
TREDJELANDSMEDBORGARE Olika situationer olika regler: vistas tillfälligt; sökt asyl; väntar på besked om uppehållstillstånd; har uppehållstillstånd; vistas här olagligt ... Migrationsverket bestämmer om rättighet att vara här HFD-dom om ”papperslös”
2019-04-25 SLUTT
2019-04-25