Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga."— Presentationens avskrift:

1

2

3 RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man
Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga Rättvisa: lika för alla??

4 EKONOMISKT BISTÅND De som gör så gott de kan
men ändå inte har möjlighet till en skälig levnadsnivå har rätt till bistånd om det inte går att lösa på annat sätt ”Biståndsparagrafen”: SoL 4 kap 1 §

5 Göra å gott man kan exempelvis:
Göra vad man kan för att få annan inkomst Måste man sprida ut jobbsökandet över tid? Planera sin ekonomi Räkna med pengar tre månader efter de tagit slut?

6 Lösa på annat sätt Yttersta (?) skyddsnät exempelvis:
Bo kvar hos föräldrar Ta studielån

7 ”Extra-tillägget-dom” i HFD
Inte finnas annan lösning HFD: uppmuntra till konsumtion inte till sparande Socialtjänstlagens intentioner??

8 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §

9 EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 §
SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt

10 EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 §
SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm

11 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR”

12 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift

13 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa

14 övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en
EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå

15 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl

16 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå

17 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §
Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå Nödvändigt, nivå

18 EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ
Är internet nödvändigt för att idag ha en skälig levnadsnivå? Ja, och det ingår inte i riksnormen. Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) ansåg att sökanden skulle redovisat vad handikappersättningen använts till

19 EKONOMISKT BISTÅND ”Inte möjligt bortse från inkomster ...”???
Studiemedel kan, enligt HFD och Socialstyrelsen, undantas Vad säger lagen om särskilda bestämmelser för olika grupper? Proportionalitetsprincipen

20 EKONOMISKT BISTÅND ”Inte möjligt bortse från inkomster ...”???
Hemmaboende barns/ungdoms inkomst ”Jobbstimulans-lön” Försäkringsersättningar för ekonomiska förluster Stipendier och fonder avsedda för visst ändamål

21 klart att vi kan bli ännu bättre
LEX SARAH, RAPPORT Ingen ofelbar, klart att vi kan bli ännu bättre

22 PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Kammarrättsresonemang för avslag: Göra så gott man kan, inte kunna lösas på annat sätt, möjligt att reducera riksnormen, noga bevaka att planeringen följs.

23 PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Högsta förvaltningsdomstolen, HFD (hette då Regeringsrätten) Särbehandling, möjligt att reducera riksnormen, SoL bygger på frivillighet.

24 PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Behov och förmåga ska utredas innan bistånd kan beviljas, kan krävas besök Reducera riksnormen om det uppenbarligen används till annat

25 PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK
Skicka SKUR-kostnader direkt till betalningsmottagare??? Avslag på matpengar? Drogtest som en del i planering

26 DOKUMENTATION Lagstadgat med föreskrifter och allmänna råd
Tillsyn, rättssäkerhet Utvärdering, verksamhetsutveckling

27 DOKUMENTATION Handläggning
Ansökan, beslutsunderlag, bedömning, slutliga beslut, beslutsfattare, datum, lagparagraf(-er)

28 DOKUMENTATION Nämna Lex Sarah-rapportering Kommunicering av uppgifter
Sökandes medgivande till att vi kontaktar annan Förhandsbedömning Övriga medverkande exv tolk, biträde, ombud Överklagandehantering

29 ÖVERKLAGNINGAR Förvaltningslagen har många konkreta bestämmelser
Bara göra rättidsbedömning, avvisa eller skicka vidare med övriga handlingar i ärendet Får inte finnas misstankar om att vi försöker stoppa överklagningar från att nå förvaltningsrätten

30 ÖVERKLAGNINGAR Överklagningstid, ”olika” tre veckor
Vårt beslut att bil inte är nödvändig för att sökanden ska ha en skälig levnadsnivå är överklagbart Förvaltningsrätten är vår överinstans (Reformatio in pejus/melius, yrkandets roll)

31 EES-MEDBORGARE EU-länderna + Norge, Island och Liechtenstein
Uppehållsrätt = likabehandling Hur kan vi bidra till den fria rörligheten?

32 3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl.
Fyra kategorier + deras familjemedlemmar Arbetslösa som ”har en verklig möjlighet att få en anställning” Utlänningslagen 3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl.

33

34

35

36

37

38

39 Kumulativa eller alternativa villkor?
Migrationsverkets webinformation Utlänningslagen 3 a kap 3 § UtlL 3a kap 3 § p4: Även frimärkssamlare, lomhörda och cyklister har uppehållsrätt om de kan försörja sig själva 

40 EES-MEDBORGARE Anställningen upphör, ofrivilligt
Behåller uppehållsrätt (minst sex månader) Förhållandet upphör, skilsmässa, dödsfall Behåller uppehållsrätt om förhållandet varat en tid och sökanden etablerat sig

41 EES-MEDBORGARE Permanent uppehållsrätt efter fem år
Registeringsskyldighet i vissa fall

42 TREDJELANDSMEDBORGARE
Olika situationer olika regler: vistas tillfälligt; sökt asyl; väntar på besked om uppehållstillstånd; har uppehållstillstånd; vistas här olagligt ... HFD-dom om ”papperslös”

43 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Viktigt med samma synsätt om vi är utflyttnings- eller om vi är inflyttningskommun Flyttförbudet upphörde 1847 Påverkar flytten möjligheten till ”självförsörjning”? Nödvändigt med flytt för att ha en skälig levnadsnivå?

44 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Lagändring 2011: Bosättningskommunen har huvudansvaret Akuthjälp: Vistelsekommunen

45 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Bosättningskommunen: där den enskilde är stadigvarande bosatt Saknar stadigvarande bostad: starkaste anknytning, den enskildes vilja

46 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Placeringskommun behåller ansvaret Folkbokföringskommun: under kriminalvård i anstalt och stöd och hjälp som aktualiseras inför frigivning

47 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER
Hot- och våldsutsatta

48

49 SLUTT

50


Ladda ner ppt "RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga."

Liknande presentationer


Google-annonser