Hot och hat mot förtroendevalda Utbildning steg 4 Samtalstonen i det politiska samtalet Agneta Blom På uppdrag av SKL
Utbildning i fem steg Att vara förtroendevald Fakta: Vem drabbas och vem hotar? Roller och ansvar i att förebygga och omhänderta hot och hat Samtalstonen i det politiska samtalet Systematiskt arbete för att förebygga hat och hot
Men lite får väl en politiker ändå tåla. Förtroendevalda är offentliga personer vars beslut ska granskas. Ibland måste förtroendevalda göra obekväma val och fatta kontroversiella beslut. Många räknar därför med ett högre tonläge och rent av hot som en del av uppdraget “ Ja, lite måste väl en politiker ändå tåla”. Varför då…?
Typ av förövare Källa: Brå 2017:9 Och; Vad är nu detta?
Samtalstonen i politiken Ett etiskt förhållningssätt med respekt för varandra Förtroendevaldas retorik i debatten förflyttar gränsen för vad som är tillåtet En uppförandekod eller liknande kan vara ett hjälpmedel för att stödja de demokratiska processerna
Vilka erfarenheter har du från de arenor där du är aktiv? Fundera över några situationer i er vardag där det är viktigt att tänka på samtalstonen i politiken. Hur svårt det kan vara att hitta ”rätt läge”? Vilka erfarenheter har du från de arenor där du är aktiv?
Väl fungerande mötesrutiner främjar god samtalston i politiken Att diskutera Vilket ansvar har ordföranden? Hur kan varje ledamot bidra till en bra stämning? Skiljer sig debatten när inlägg görs i syfte att försöka påverka i sak eller enbart för att ge till känna en uppfattning? Kan procedurregler ibland bli en tvångströja som hämmar diskussionen? Går det att undvika? Mötestider Talarlista Talartider Repliker Ämnesrelevans Omröstningar Raster Bemötande Mötestider – Besluta om dem och HÅLL dem. Talarlista – Ha en sådan och gör det enkelt för alla att anmäla sig. Talartider – Besluta om hur länge var och en ska få tala åt gången. Repliker – Bestäm omfattning och längd på repliker och genmälen Ämnesrelevans – Var uppmärksam så att talarna inte börjar prata om annat än de frågor som direkt ingår i den aktuella punkten. Omröstningar – Formulera tydliga beslutsförslag och försäkra om att alla förstår vad som ska klubbas. Underlätta för votering. Raster – ta paus med rimliga mellanrum så alla ledamöter orkar. Bemötande – skarpt i sak inte mot person
Ta ögonkontakt och håll samtalet igång Detta är inte bara artighet. Det ingår i att vara medborgare och ansvarskännande samhällsmedlem. Det är också ett sätt att hålla kontakt med omgivningen, bryta ner sociala barriärer och förstå vem du ska och inte ska lita på. Om vi går in i en avståndstagandets kultur behöver du känna till vardagslivs psykologiska landskap. Citat ur Om Tyranni av Timothy Snyder (2017) Se upp för bubblor Du behöver inte uppfatta alla medmänniskor som älskvärda. Men överväg ändå att bemöta dem som du själv vill bli bemött.
Var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig. Den gyllene regeln Var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig.
Arbeta gärna vidare med hjälp av SKLs material - Samtalstonen i politiken http://media.skl.se/samtalstonen/
Att diskutera Identifiera situationer som ni varit med om då det varit mycket bra samtalston respektive där de varit problematiskt. I första hand situationer inom politiken, men det är möjligt att även relatera till andra sammanhang. Vad var det som var bra? Vad var problematiskt? Vad främjade den goda samtalstonen? Vad bidrog till dålig ton eller stämning? Vad skulle kunna göras för att förändra det som ledde till att det blev dåligt?