Helén Kastemyr Hälsovalsenheten Hälsoval Dalarna Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Införande av Hälsoval/Vårdval Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Lag om valfrihetssystem (LOV) Beslut i Riksdagen februari 2009 Infört i hela Sverige 2010-01-01 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Syfte Underlätta för vårdgivare att etablera sig i primärvården med offentlig finansiering Skapa konkurrens Öka patientens valfrihet Öka tillgängligheten 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Hälsoval/vårdval innebär: Vårdgivare får, efter godkännande av Landstinget, öppna vårdcentral med rätt till offentlig finansiering Landstinget fastställer: Uppdrag Ersättning Uppföljning Principer för listning Privata och offentliga vårdcentraler ska behandlas lika (konkurrensneutralitet) 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Bemanning kopplad till Hälsovalsenheten 2018 - Hälsovalschef 100% - Sekreterare/systemförvaltare 100%. - Ekonom (35 % - 60 %) - Redovisningsekonom (50 %) - Handläggare (uppföljning/ utveckling) 100% - Objektspecialist ca 60 % - Medicinsk rådgivare 20 % Övrigt - Fortbildningsansvarig läkare 20%, ssk/dsk, usk, sekr, sg, at 10% resp. - Assistent/sekreterare 50 % inom allmänläkarprojektet. - Ordförande i specialitetsgrupp 20 %. - Projekt – artrosflödet slutförts med projektledare på ca 20 % under vården. 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Nytt i Avtal Hälsoval 2018 Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Verksamhetsutvecklare Riskbruk- missbruk i avtalet Redovisa utvecklingsarbete Hälsofrämjande Fortsatt införande av Dietist 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Fortsatt utveckling Nya Nära Vården Psykisk hälsa Smärtprocessen Utveckla uppföljning, även fördjupade Nationella primärvårdindikatorer /kvalitetsbokslut 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Förslag Nytt i Avtal Hälsoval 2019 Ny vårdgaranti i PV – 3 dagar till medicinsk bedömning Samverkan vid utskrivning – fullt integrerad ersättning i avtalet Digital vård ? Rehabgarantin in i avtalet ? Hur ? Uppföljning Cancer – standardiserade vårdförlopp Arbetsterapeutens roll i PV 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Ersättningsmodellen Kapitation – 71 % - ACG – 75% - CNI – 25% Täckningsgrad – 25% Kvalitetsersättning – 4% – Telefon, riskbruk/missbruk, antibiotoka Besöksersättning Telefonkonsultation / 1177 Övriga - Tolk, ”födda utanför EU”, familjecentraler, verksamhetsutvecklare mfl 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Genomförande av uppföljning Frågeformulär och statistik som underlag Besök (2h) på alla 28 vårdcentralerna Sammanfattning och beslut Sammanfattande övergripande rapport 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Uppföljningsområden Influensavaccinerna Nationella riktlinjer (NR) för sjukdomsförebyggande metoder NR vård och omsorg vid demenssjukdom och multisjuka/sköra äldre NR för diabetessjukvård NR rörelseorganens sjukdomar 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Uppföljning fortsättning Kronisk smärta och rehabilitering NR depression och ångest NR hjärtsjukvård NR astma och KOL Mödrahälsovård och barnhälsovård Asyl och ensamkommande flyktingar Antibiotika och följsamhet till läkemedelsförskrivning 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Uppföljning fortsättning Avvikelsehantering Patientupplevd kvalitet Produktion Tillgänglighet Samverkan Kompetens Riskbruk och missbruk Akademisk vårdcentral Familjecentral 2019-04-10 Hälsovalsenheten
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten Tack! Helén Kastemyr Hälsovalsenheten