Arbetsmiljöläget 1989
Arbetsmiljökommissionen om läget 1990 Tidigare reformer inte fått arbetsmiljöaktörerna att samverka effektivt mot gamla och nya hälsorisker. Risker i jobbet fortsatte hanteras i den så kallade sido- vagnen, avskilt från verksamheterna och med alltför lite effekt på hur verksamheten och därigenom arbetsmiljön styrdes Och det var fler i arbetslivet som trodde att skyddsombuden ansvarade för arbetsmiljön än som trodde att arbetsgivaren gjorde det!!!
Arbetsmiljökommissionens slutsatser Arbetsmiljökommissionen kom fram till att det inte räckte med krav på vad arbetsgivare ska göra mot olika risker. Regler och tillsyn behövde också kräva hur arbetsgivare ska arbeta för att uppfylla arbetsmiljökraven. Därför föreslogs och infördes regler om hur arbetsgivares SAM ska bedrivas för att upptäcka och åtgärda hälsorisker i arbetet
”Lösningen” på problem med: - ineffektiv samverkan - låg verksamhetspåverkan - bristande metod/system/styrning kom att heta AFS 1992:2 ”Internkontroll”
Systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1
SAM §2 Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas i dessa föreskrifter arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.
Hur vet ni att ni har ett tillräckligt bra SAM-arbete? Svar: 2 § Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas i dessa föreskrifter arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Förväntat resultat
Uppfyllandet av föreskriften kan inte mätas som införandet av rutiner. Endast om arbetet enligt rutinerna leder till att ohälsa och olycksfall i förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås, driver arbetsgivaren ett tillräckligt systematiskt arbetsmiljöarbete. Det innebär att ”OOT” måste ingå i den årliga dialogen och uppföljningen av arbetsmiljöarbetet
5 § Det skall finnas en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsförhållandena i arbetsgivarens verksamhet skall vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet skall förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Det skall finnas rutiner som beskriver hur det systematiska arbetsmiljöarbetet skall gå till. Arbetsmiljöpolicyn och rutinerna skall dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten.
Redan gjort – ni får inte ens använda begreppet Men ska användas för ledning & styrning
Styrsignaler i arbetsmiljöpolicyn Norrbottens läns landsting accepterar inte kränkande särbehandling, trakasserier eller diskriminering i någon form. Ta till vara på friskfaktorer Identifiera risker Arbeta efterhjälpande Bedriva en arbetslivsinriktad rehabilitering Bryta ner över- gripande mål Samverka Aktivt bidra till god stämning, trivsel och arbetsmiljö Ha inflytande och ta ansvar för hur arbetet bedrivs, organiseras och utvecklas för att tillsammans bidra till en god fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö
SAM – ett styrsystem bland andra… Strategisk ledning och utveckling
Divisionsplan Närsjukvård Styrning Lagkrav Regionens SAM Vårt Nuläge! Handlingsplan Närsjukvårds- område X Divisionsplan Närsjukvård
”Sidovagnsförbudet” 3 § Det systematiska arbetsmiljöarbetet skall ingå som en naturlig del i den dagliga verksamheten. Det skall omfatta alla fysiska, psykologiska och sociala förhållanden som har betydelse för arbetsmiljön. .
Teamträffar Daglig verksamhet Lednings grupper Pulsmöten Uttrycket den dagliga verksamheten innebär att om en arbetsmiljöfråga blir aktuell bör den behandlas på samma sätt som frågor inom produktion, ekonomi och kvalitet. Den ska inte tas upp vid någon särskild sammankomst eller skjutas upp som om den vore mindre viktig Att samordna arbetsmiljöfrågorna med andra aktiviteter leder sannolikt även till minskad risk för motstridiga beslut i verksamheten. Lednings grupper
SAMarbete=SAMverkan 4 § Arbetsgivaren skall ge arbetstagarna, skyddsombuden och elevskyddsombuden möjlighet att medverka i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Relativ enkelt att förstå i det dagliga arbetet – men i den organiserade samverkan tenderar roller och samverkansgruppers uppgifter att vara oklara.
SAM-SAMVERKAN kring vadå?
5 § …….Det skall finnas rutiner som beskriver hur det systematiska arbetsmiljöarbetet skall gå till. För alla aktiviteter i arbetsmiljöarbetet ska det finnas rutiner som beskriver vad som ska göras hur det ska göras när det ska göras vem som ansvarar vilka som medverkar. En rutin kan också hänvisa till en blankett eller checklista.
SAM – rutiner många ska direkt överföra från det övergripande ledningssystemet
Vilka verksamhetsspecifika arbetsmiljörutiner har ni dokumenterade idag? Bikupa – Post-IT lappar
Fördelningskravet 6 § Arbetsgivaren skall fördela uppgifterna i verksamheten på ett sådant sätt att en eller flera chefer, arbetsledare eller andra arbetstagare får i uppgift att verka för att risker i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.
Till vem kan man fördela uppgifter.. Arbetsgivaren skall se till att de som får dessa uppgifter är tillräckligt många och har de befogenheter och resurser som behövs. Arbetsgivaren skall också se till att de har tillräckliga kunskaper om – regler som har betydelse för arbetsmiljön, – fysiska, psykologiska och sociala förhållanden som innebär risker för ohälsa och olycksfall, – åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall samt - arbetsförhållanden som främjar en tillfredsställande arbetsmiljö. Arbetsgivaren skall se till att de som får uppgifterna har tillräcklig kompetens för att bedriva ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete.
SAM – om kunskaper 7 § Arbetsgivaren skall se till att arbetstagarnas kunskaper om arbetet och riskerna i arbetet är tillräckliga för att ohälsa och olycksfall skall förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. När riskerna i arbetet är allvarliga skall det finnas skriftliga instruktioner för arbetet.
Arbetsmiljölagstiftningens enskilt viktigast paragraf Riskbedömning 8 § Arbetsgivaren skall regelbundet undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna för att någon kan komma att drabbas av ohälsa eller olycksfall i arbetet. När ändringar i verksamheten planeras, skall arbetsgivaren bedöma om ändringarna medför risker för ohälsa eller olycksfall som kan behöva åtgärdas. Riskbedömningen skall dokumenteras skriftligt. I riskbedömningen skall anges vilka risker som finns och om de är allvarliga eller inte.
Är risken allvarlig, ska det genomföras förändringar! 10 § Arbetsgivaren skall omedelbart eller så snart det är praktiskt möjligt genomföra de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Arbetsgivaren skall också vidta de åtgärder som i övrigt behövs för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. Åtgärder som inte genomförs omedelbart skall föras in i en skriftlig handlingsplan. I planen skall anges när åtgärderna skall vara genomförda och vem som skall se till att de genomförs. Genomförda åtgärder skall kontrolleras.
SAM 9§ Krav på utredning av arbetsskador 9 § Om någon arbetstagare råkar ut för ohälsa eller olycksfall i arbetet och om något allvarligt tillbud inträffar i arbetet, ska arbetsgivaren utreda orsakerna så att risker för ohälsa och olycksfall kan förebyggas i fortsättningen.
Årlig uppföljning av processen 11 § Arbetsgivaren skall varje år göra en uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Om det inte fungerat bra skall det förbättras. Uppföljningen skall dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten.