Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att använda systematiskt arbetsmiljöarbete och AML kap 6 § 6a
Advertisements

Arbetsmiljö Vad är det?.
Skyddsombuds- utbildning
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
”Och när allt går vägen, när allting klickar, när ni löser problemen, och alla mår bra – då finns ingenting bättre.”
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Lotusmodellen.
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
”Och när allt går vägen, när allting klickar, när ni löser problemen och alla mår bra – då finns ingenting bättre.”
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde 1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö.
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Arbetsmiljön 2012 – svar från ST skyddsombud
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
PROBLEMATISERING KRING ARBETRELATERAD STRESS OCH KRÄNKNINGAR.
Frisk under risk - om förekomst och förebyggande av stressrelaterad psykisk ohälsa bland underläkare.
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Ledarutveckling över gränserna Elisabet Lang Sociala avdelningen, Aneby Michaela Lindh Socialförvaltningen, Vimmerby Pär Jansson Kultur- och fritidsförvaltningen,
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning Trailer (1 min)
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Trygg i Åre – Arbetsgivare mot droger
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Workshop Arbetsplatslärande.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Omställningen av hälso- och sjukvården
PRESENTATION AV OSS Jag heter… Och jag heter…
Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Verktyg för att jobba med OSA
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Detta är de parter som står bakom Suntarbetsliv
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Presentationens avskrift:

Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.

OSA = organisatorisk och social arbetsmiljö Organisatorisk arbetsmiljö Hur arbetet ordnas, styrs och kommuniceras. Hur beslut fattas i verksamheten. Social arbetsmiljö Hur vi samspelar och pratar med varandra. Organisatorisk och social arbetsmiljö förkortas ofta OSA. Organisatorisk arbetsmiljö handlar om hur arbetet ordnas, styrs och kommuniceras. Och även hur beslut fattas i verksamheten. Social arbetsmiljö handlar om hur vi samspelar och pratar med varandra.

OSA – krav och möjlighet Regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2015:4 Arbetsgivarens ansvar Att följa föreskrifterna skapar förutsättningar för en effektiv och frisk arbetsplats som uppfyller verksamhetsmålen. OSA regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2015:4. Det är arbetsgivarens ansvar att organisationen uppfyller föreskrifternas krav. Samtidigt är det viktigt att inte bara betrakta detta som krav från Arbetsmiljöverket. Det är också en framgångsfaktor att uppfylla dem eftersom föreskrifterna i praktiken visar vägen till hur man skapar en effektiv och frisk arbetsplats som uppfyller verksamhetsmålen.

Vinster av att jobba aktivt med OSA Engagemang och bättre arbetsresultat Bättre stämning och färre konflikter Attraktiv arbetsplats Lägre sjukfrånvaro Källa: https://www.suntarbetsliv.se/forskning/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo/11-vinster-av-att-jobba-med-osa/ Forskningen pekar på stora vinster av att jobba aktivt och förebyggande med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön:   Lägre sjukfrånvaro Både individ, organisation och samhälle vinner på förbättringar som minskar fysisk och psykisk ohälsa. Brister i OSA ökar risken för fysisk ohälsa, t.ex. hjärt- och kärlsjukdom, ryggproblem och annan värk. Det ökar också risken för psykisk ohälsa, t.ex. sömnstörningar, nedstämdhet, depression och utmattning. Engagemang och bättre arbetsresultat På en schysst arbetsplats tenderar medarbetarnas frivilliga engagemang och hjälpsamhet att öka. Den som trivs och mår bra fattar bättre beslut, presterar mer och gör helt enkelt ett bättre jobb. Då blir det också bättre för patienter, klienter, elever etc. Bättre stämning och färre konflikter Otydlighet, ohälsosam arbetsbelastning och kränkningar kan göra medarbetare nedstämda, lättirriterade och negativa vilket kan leda till samarbetssvårigheter. Attraktiv arbetsplats Den som trivs på arbetet blir gärna kvar. Det blir också lättare att rekrytera ny personal till en arbetsplats med lagom arbetsbelastning, schysst arbetsklimat och hälsofrämjande arbetstider. Källa: https://www.suntarbetsliv.se/forskning/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo/11-vinster-av-att-jobba-med-osa/

Ur AFS 2015:4 6 § Arbetsgivaren ska se till att chefer och arbetsledare har nedanstående kunskaper: Hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning Hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling Arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta dessa kunskaper i praktiken. Allmänna råd: Ett sätt för arbetsgivaren att tillföra kunskaper är att ge utbildning, gärna för chefer, arbetsledare och skyddsombud tillsammans. Det underlättar för chefer och arbetsledare när även skyddsombuden har motsvarande kunskaper […] Arbetsgivaren ska leva upp till Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Alla chefer och arbetsledare som har ett delegerat arbetsmiljöansvar ska enligt föreskrifterna veta hur man kan hantera och förebygga ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. Och de ska också ha förutsättningar att arbeta med de här frågorna. I föreskrifternas allmänna råd pekas på vikten av att chefer och skyddsombud utbildas tillsammans.

Vanliga frågor hos chefer Hur ser mitt ansvar ut i att verksamheten lever upp till OSA-föreskrifterna? Vad ska jag göra och när vet jag att jag gjort tillräckligt? Hur kan jag utvärdera och följa upp det vi gör inom OSA? Hur samverkar jag med medarbetare och skyddsombud i OSA-frågorna? Var och hur ska jag börja?

Suntarbetsliv Förening som drivs av de fackliga organisationerna i samverkan med SKL och Sobona Uppgift: Bidra till friska arbetsplatser inom kommun- och regionsektorn Forskningsbaserat Partsgemensamt Kostnadsfritt www.suntarbetsliv.se Suntarbetsliv är en förening som är till för alla i kommun- och regionsektorn. Alla stöd och verktyg är forskningsbaserade och kostnadsfria. Innehållet är kvalitetssäkrat och förankrat hos de centrala parterna.

OSA-utbildningen från Suntarbetsliv ger chefer och skyddsombud en gemensam bas. Anpassad för kommun- och regionsektorn.

Sätt på ljudet och klicka igång filmen! Om filmen inte startar kan du visa den på OSA-utbildningens startsida istället: https://osautbildningen.suntarbetsliv.se

OSA-utbildningen för kommun- och regionsektorn Syfte: Öka kompetensen hos chefer och skyddsombud och samtidigt inspirera till att arbeta med OSA i vardagen. Omfattning: Halvdag Deltagare: Chefer och skyddsombud tillsammans Syftet med utbildningen är att öka kompetensen hos chefer och skyddsombud och samtidigt inspirera till att arbeta med och utveckla den organisatoriska och sociala arbetsmiljön – löpande i vardagen. Den genomförs under en halvdag i grupp i egen regi. Den är utformad för att chefer och skyddsombud ska gå tillsammans. På så sätt gynnas samverkan och samarbete.

För att starta deltagarnas tankeprocess får de möjlighet att förbereda sig genom att före utbildningsdagen se en kort film och reflektera på egen hand över OSA på den egna arbetsplatsen. Detta gynnar både dialogen och lärandet vid det kommande utbildningstillfället. Utbildningsdagen genomförs i grupp under en halv dag med utbildningsledare från den egna organisationen. Fokus ligger på dialog och erfarenhetsutbyte med stöd av teori. Efter utbildningen får deltagarna tips om konkreta verktyg för att jobba vidare med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön tillsammans med medarbetarna på den egna arbetsplatsen.

Innehåll Vad OSA är och hur det hänger ihop med SAM (systematiskt arbetsmiljöarbete) Roller och ansvar inom OSA Arbetsbelastning Kränkande särbehandling Arbetstidens förläggning Utbildningen varvar teori och praktik med dialog och utgår från ett lärande som kan knytas till arbetsplatsen. Detta gås igenom: Vad OSA är och hur det hänger ihop med det systematiska arbetsmiljöarbetet Roller och ansvar inom OSA klargörs Hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning Hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling Hur man förlägger arbetstider

Utbildningsledare Egna internt utsedda I samverkan – arbetsgivar- och arbetstagarsidan. T.ex. HR och huvud-skyddsombud. Stödmaterial för planering och genomförande Utbildningsledare hämtas från den egna organisationen. Fördelen med det är att dialogen och frågorna hålls verksamhetsnära och relevanta för deltagarna. Utbildningsledarna kan också göra anpassningar och anknyta till organisationens policys, rutiner och erfarenheter. Rekommendationen är att precis som att chefer och skyddsombud går utbildningen och får en grund för samverkan, så jobbar även utbildningsledarna i par. Det skulle t.ex. kunna vara ett team från HR-avdelningen och huvudskyddsombuden. Det finns stödmaterial som underlättar för planering och genomförande.

Fördelar Kostnadseffektivt Flexibelt Partsgemensamt material Fokus på samverkan Mellan chef och skyddsombud Mellan chef och medarbetare Sammanfattning: Kostnadseffektivt och flexibelt. Kostnadsfritt grundmaterial som kan anpassas för organisationen och egna styrdokument. Effektivt att genomföra med egna utbildningsledare som kan säkra kvalitet och anpassningar. Partsgemensamt material som är förankrat centralt hos arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna. Chefer och skyddsombud tillsammans som sedan kan jobba vidare på arbetsplatsen som ett team. Understödjer praktisk verksamhetsnära samverkan