Lite bättre hela tiden 16 mars 2018 Krister Björkegren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Ett avstamp för landstingets vilja att flytta fokus från ekonomi till kvalitet och patientsäkerhet och att skapa en förbättringskultur.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND På gång inom äldreområdet! Linda Macke.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kontakt: Lina Svarén tel:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Månadsrapport oktober 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Ny vision Samtal om framtiden
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
9...
Patientsäkerhet Patientsäkerhet, Socialstyrelsen Övergripande gemensamma mått Region Jönköpings län.
Säker läkemedelshantering, april 2010, Britta Svensson
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
vårdnära administration
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Förändring för kvalitet och förnyelse
GAVA Vrinnevisjukhuset i Norrköping
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Nästa steg regionkalmar.se.
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Det går bra nu. Men sen kommer….
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Lite bättre hela tiden 16 mars 2018 Krister Björkegren

Målbild Hälsa och vård i världsklass

Effektiva och säkra flöden Hållbart medarbetarskap och ledarskap Hälsa och vård i världsklass TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Effektiva och säkra flöden Enkelt och smidigt Utveckling och ständiga förbättringar Rätt från mig Hållbart medarbetarskap och ledarskap Professionalitet Kompetens Lärande Rätt vård i rätt tid Jämlik vård och hälsa Utvecklad e-hälsa Säker, kunskaps-baserad vård Forskning och utbildning Innovation Person-centrering Gott bemötande Trygghet Ett sjukvårdssystem - sidledsansvar Tillit och förtroende, Hållbar ekonomi och miljö

Omvärld Hur ser det ut inom Hälso- och sjukvården i Sverige?

Behoven i kommuner och landsting ökar snabbare än arbetskraften Invånare 20–64 år Demografiska behov Procent 1,8 1,6 1,4 1,2 1,0 0,8 0,6 0,4 0,2 0,0 -0,2 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 År Källa: SKL.

Sveriges viktigaste jobb -SKL Rekryteringsprognos   Antal anställda 2016 2026 Ökning pga demografi Pensioneringar 2017-2026 Demografi+ pensioneringar Grund- scenario 1 182 000 1 376 200 194 200 313 600 508 000 I vår prognos ingår behovsökning pga demografi samt hur många som förväntas gå i pension under perioden fram till 2026. (inklusive privata utförare) Behovsökningen ligger på knappt 200 000 personer – ngt fler än i vår tidigare prognos Pensioneringarna på 300 000 personer- ngt färre än i vår tidigare prognos (347 000) Totalt ett rekryteringsbehov på runt 500 000 Men det finns alltid osäkerhet i långsiktiga prognoser. Vårt grundscenario är en ren framskrivning med demografin- allt annat lika

Årlig förändring av antal personer i arbetsför ålder samt förändring av antal anställda i välfärdstjänsterna (utifrån demografiska behov) 2017-2026 I den här bilden visar de svarta staplarna ökningen av de i arbetsför ålder per år fram till 2026, i snitt 34 000 per år. Idag jobbar ¼ av de sysselsatta på hela arbetsmarknaden i välfärdstjänsterna. Behovsökningen av anställda (utifrån demografiska behov) blir knappt ca 20 000 personer per år (blå stapel) Det är lite mer än hälften av ökningen av de i arbetsför ålder. Om välfärdstjänsterna effektiviseras med -0,5 % per år minskar andelen till 1/3 (ljusblå stapel) Om utvecklingen går åt andra hållet och välfärdstjänsterna ökar med 0,5 % utöver de demografiska behoven- så ökar andelen till 2/3 (rosa stapel) K, LT/R vägval får stor påverkan på den kommande arbetskraftsbristensstorlek

Effektivisering 12 miljarder kronor 90 mkr 8

Säker vård (vården i siffror)

Trycksårsmätning 19,6 17,3 15,2 15,2 14,1 14,1 12,4 12,1 10,7 4,5 Resultat är de preliminära (innehåller inte NiF och inte andel trycksår som uppstått på våra sjukhus)

Vårdrelaterade infektioner

Genombrottsprojekt mot vårdrelaterade infektioner (VRI) - antalet fall av lung-inflammationer har minskat på Kirurgiska kliniken på Vrinnevisjukhuset – Checklistan vi tog fram innehåller flera viktiga omvårdnadsåtgärder, säger Amra Drocic, specialistsjuksköterska vid kirurgiska kliniken, Vrinnevisjukhuset. I Genombrott VRI kan verksamheter i Region Östergötland driva eller testa förbättringsarbeten mot vårdrelaterade infektioner. Två sjuksköterskor, tre undersköterskor och en STRAMA-ansvarig läkare på kirurgiska kliniken ingick i projektgruppen. Problemet de ville arbeta med var att många patienter drabbades av lunginflammation kopplat till att de vårdades på kliniken. – Vi började med att identifiera riskgrupperna, genom att studera registren där kliniken registrerar VRI-fall. Statistiken visade tydligt att lunginflammationer (pneumonier) var vanliga hos två grupper. Dels hos patienter som hade genomgått stora bukoperationer och dels hos multisjuka patienter, säger Amra Drocic. Med kunskap om riskgrupperna utarbetade gruppen en checklista för viktiga omvårdnadsmoment som kan förebygga vårdrelaterad lunginflammation. All vårdpersonal - sjuksköterskor, undersköterskor, fysioterapeuter och läkare - och patienten själv, är ansvarig och delaktig när det gäller checklistan som står vid patientens bord. – Checklistan innehåller omvårdnadsåtgärder som vi egentligen redan har. Det är bara att implementera dem. Det finns olika omvårdnadsåtgärder som kan motverka vårdrelaterade lunginflammationer, till exempel genom att höja patientens huvudända i sängen till 30 till 45 grader, kontinuerlig munvård, adekvat smärtlindring och bra andningsgymnastik, säger Amra Drocic. – De här är omvårdnadsåtgärder som man inte ska glömma och som ska göras direkt. "En förbättring" Patienterna har också ett eget ansvar för sin vård och för att checklistan kan genomföras. Ett år efter projektets slut ser kliniken klart positiva resultat av de nya rutinerna.VRI är vårdskada som går att förhindra. – Vår förändring med checklistan har blivit en förbättring på kliniken och vi har sett en minskning av vårdrelaterade infektioner på kliniken, säger Amra Drocic.

Resultat inom hälso- och sjukvård Framgångsfaktorer: Långsiktig strategi med fokus på kvalitet och ständiga förbättringar Forskning och utbildning Engagerade ledare och att vi satsar på ledarskap Kompetens och satsningar på medarbetarna Mäta, följa resultat och förbättra Att ledare efterfrågar resultaten Kultur av engagemang och samverkan Daglig styrning Stabil organisation

God vård är:

Patientmedverkan

Tack!