Mål 1 Öka andelen utbildade Arbeta för att antalet utbildningsplatser ökas framförallt på Vuxenutbildningen Ganska många deltar i utbildning, men är det rätt personer? Påverka vilka som tas in och på vilken utbildning – VOC lobba för nationellt att antagningen till vux förändras. Arbetsgivaren måste ha koll på vilka behov som finns i verksamheterna – utbildning har köpts upp av AF som i dagsläget inte leder till jobb, befattningen finns ej. Skolans yrkesvägledare viktiga behöver ha ingångar i verksamheterna för att studerande ska kunna få bra information. Tydlighet i vad utbildningen innebär och leder till så att de platser som finns kommer till rätt personer.
Mål 2 Öka kvaliteten på utbildningarna Behöriga lärare Kontinuitet när det gäller kärnämneslärare inom vård- och omsorgsprogrammet för att främja ämnesintegration Hur ser kvaliteten ut ? Vad vet vi om den – fakta eller föreställningar ? Brist på vårdlärare – kan delad tjänst erbjudas?
Mål 3 Höja kvaliteten i arbetslivet Heltidsprojekt Tydliggöra karriärvägar Breddad rekrytering och differentierade arbetsuppgifter Möjliggöra att gå kompetenshöjande utbildning . viktigt att det är tydligt vad medarbetare kan förvänta sig efter avslutad utb beträffande arbetsuppgifter och Lön/ersättning när man är klar samt villkoren för att gå utbildningen.
Mål 4 Den lokala samordningen av Vård- och omsorgscollege Mål 4 Den lokala samordningen av Vård- och omsorgscollege Karlskoga – Degerfors har säkerställts på längre sikt Varje ledamot i lokal styrgrupp har ersättare med god kunskap om VOC Lokal politisk förankring (programråd, infoforum till politikerna – ny mandat period) Informera till våra lokala politiker vad VOC står för
Medskick till regionala styrgrupp : Årets handledare Se över kriterier Utses av studerande Ky utbildningen till specialistundersköterska = karriärväg Varför är den inte inom VOC paraplyet, Vi pratar om karriärvägar men har inte kunskap om de utbildningar som erbjuds inom länet.