Särskilt begåvade och högpresterande elever

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
2-årigt samverkansprojekt
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Utveckla din Praktiska IT
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Föräldraråd
Föräldraråd
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Tidiga insatser för barn i förskolan
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Läroplansträff fritidshem
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Samordningsförbundet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Särskilt begåvade och högpresterande elever Handlingsplan Särskilt begåvade och högpresterande elever

Mål med handlingsplanen Särskilt begåvade elever och högpresterande elever ska nå och uppleva att de når maximal utveckling genom att: - Öka kunskapen hos politiker, förvaltning, rektorer, pedagoger samt elevhälsan - Upprätta metoder och rutiner som uppmärksammar och tillvaratar särskilt begåvade elevers och högpresterande elevers intressen och behov

Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Kunskap och kompetens Implementera handlingsplanen Utse en nyckelperson på varje enhet, ex förstelärare Sep 2017 Skolchef , utvecklingsledare och rektor Undersöka, samordna och skapa möjliga forum för fortbildning för samtliga nivåer, t ex kvalitetsdialog Underlag: SKL:s handlingsplan Dec 2017 Skolchef och utvecklingsledare Göra pedagogerna uppmärksamma på hur de kan arbeta med särskilt begåvade elever och högpresterande elever Fortlöpande Elevhälsan

Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Kunskap och kompetens Initiera till kompetensutveckling för pedagoger i samarbete med rektor utifrån enhetens behov Juni 2018 Elevhälsan Ge pedagoger möjlighet till kompetensutveckling samt skapa olika forum på enheten för samtal. Underlag: Skolverkets studiepaket Rektor Övergripande samarbete Skapa kommunövergripande samarbetsområden som tillvaratar elevergruppens situation och möjligheter Skolchef, utvecklingsledare och rektor

Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Uppmärksamma* Delta i pedagogiska utredningar Fortlöpande Elevhälsan På enheten uppmärksamma* och synliggöra särskilt begåvade och högpresterande elever Elevhälsan, rektor och pedagoger Metoder och rutiner Inventera hur särskilt begåvade elever och högpresterande elever lyfts i elevhälsans arbete/dokument Dec 2017 Vid överlämningar beakta särskilt begåvade elever och högpresterande elever Juni 2018 Elevhälsan och pedagoger

Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Metoder och rutiner Samordna insatser och mötesplatser för särskilt begåvade elever och högpresterande elever inom/mellan skolor Juni 2018 Elevhälsan och rektor Möjliggöra/samordna särskilt mentorskap Fortlöpande Elevhälsan Organisera och anpassa undervisningen genom bland annat acceleration* och berikning* Rektor och pedagoger Uppföljning Följa upp handlingsplanen och skolans arbete och resultat Dec 2018 Skolchef, utvecklingsledare och rektor

Ordförklaringar *Uppmärksamma – ordet uppmärksamma används istället för identifiera, eftersom att vara särskilt begåvad eller högpresterande inte är en diagnos. *Acceleration – innebär att barnet eller eleven arbetar och får undervisning i en snabbare takt än sina jämnåriga kamrater, inom områden där hen är särskilt begåvad eller högpresterande *Berikning – innebär att barnet eller eleven får möjlighet till att fördjupa sig när det obligatoriska momentet redan behärskas. Det extra lärostoffet bör dock ha anknytning till elevens färdigheter och behov.