Särskilt begåvade och högpresterande elever Handlingsplan Särskilt begåvade och högpresterande elever
Mål med handlingsplanen Särskilt begåvade elever och högpresterande elever ska nå och uppleva att de når maximal utveckling genom att: - Öka kunskapen hos politiker, förvaltning, rektorer, pedagoger samt elevhälsan - Upprätta metoder och rutiner som uppmärksammar och tillvaratar särskilt begåvade elevers och högpresterande elevers intressen och behov
Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Kunskap och kompetens Implementera handlingsplanen Utse en nyckelperson på varje enhet, ex förstelärare Sep 2017 Skolchef , utvecklingsledare och rektor Undersöka, samordna och skapa möjliga forum för fortbildning för samtliga nivåer, t ex kvalitetsdialog Underlag: SKL:s handlingsplan Dec 2017 Skolchef och utvecklingsledare Göra pedagogerna uppmärksamma på hur de kan arbeta med särskilt begåvade elever och högpresterande elever Fortlöpande Elevhälsan
Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Kunskap och kompetens Initiera till kompetensutveckling för pedagoger i samarbete med rektor utifrån enhetens behov Juni 2018 Elevhälsan Ge pedagoger möjlighet till kompetensutveckling samt skapa olika forum på enheten för samtal. Underlag: Skolverkets studiepaket Rektor Övergripande samarbete Skapa kommunövergripande samarbetsområden som tillvaratar elevergruppens situation och möjligheter Skolchef, utvecklingsledare och rektor
Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Uppmärksamma* Delta i pedagogiska utredningar Fortlöpande Elevhälsan På enheten uppmärksamma* och synliggöra särskilt begåvade och högpresterande elever Elevhälsan, rektor och pedagoger Metoder och rutiner Inventera hur särskilt begåvade elever och högpresterande elever lyfts i elevhälsans arbete/dokument Dec 2017 Vid överlämningar beakta särskilt begåvade elever och högpresterande elever Juni 2018 Elevhälsan och pedagoger
Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Metoder och rutiner Samordna insatser och mötesplatser för särskilt begåvade elever och högpresterande elever inom/mellan skolor Juni 2018 Elevhälsan och rektor Möjliggöra/samordna särskilt mentorskap Fortlöpande Elevhälsan Organisera och anpassa undervisningen genom bland annat acceleration* och berikning* Rektor och pedagoger Uppföljning Följa upp handlingsplanen och skolans arbete och resultat Dec 2018 Skolchef, utvecklingsledare och rektor
Ordförklaringar *Uppmärksamma – ordet uppmärksamma används istället för identifiera, eftersom att vara särskilt begåvad eller högpresterande inte är en diagnos. *Acceleration – innebär att barnet eller eleven arbetar och får undervisning i en snabbare takt än sina jämnåriga kamrater, inom områden där hen är särskilt begåvad eller högpresterande *Berikning – innebär att barnet eller eleven får möjlighet till att fördjupa sig när det obligatoriska momentet redan behärskas. Det extra lärostoffet bör dock ha anknytning till elevens färdigheter och behov.