Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008
Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Växjö 2009
Monica på jobbet Vem e hon? ... å va gör hon här? Växjö 2009
INFORMATIONSKOMPETENS Bildning…en resa Tradition och kulturarv Kommunikationskompetens Kritisk förmåga Skapande fantasi Kreativ förmåga Gustavsson och Liedman INFORMATIONSKOMPETENS Växjö 2009
… ha ett helikopterperspektiv INFORMATIONSKOMPETENS … ha ett helikopterperspektiv Att vara informationskompetens är bl a att ha: ett nyfiket och reflekterande förhållningssätt till omvärlden. förmåga till överblick över olika områden. redskapen och färdigheterna i att söka, hantera och presentera information (språket, infofärdighetsträning, hänga med i den tekniska utveckling av redskapen i informations- och kommunikationsteknik) driften och redskapen för att lära. Växjö 2009 Växjö 2009 6
Hur och med vilka metoder kan vi erbjuda undervisning och handledning i informationsfärdighet? Växjö 2009 Växjö 2009 11
" Man har ju inte lärt sig allt." "Det var roligt. Men det var svårt i början. Men det blev ju lättare senare. Och då kunde man hitta mycket snabbare. … Ja, jag lärde mig jätte mycket! Nu går det snabbt att leta upp saker. " "I sexan hade jag problem med att veta vilken bok som jag skulle leta i. Det var ju olika nummer eller bokstäver. Men det har blivit någorlunda bättre nu… Ja, när jag tog en bok, men där skall ju stå, och det stod rsh, det börjar ju på det… Ja, det har stor nytta! Där står ju mycket om gamla städer och krig och alltihop. Så dom skall man definitivt lära sig innan man lär sig datorer! " "Vi fick ju jobba med de där frågorna hur man sökte upp: Var hittar du recept på sockerkaka och en massa sånt. Och så fick vi leta upp det." … "För att vi skulle lära oss att hitta olika saker. Man lär sig ju inte bara att hitta recept. Man kan ju också hitta andra saker." " Man har ju inte lärt sig allt." Växjö 2009
Utvärdering av infokurs Roligt Lärt sig (söka info & använda datorer) Olika sökmöjligheter (inkl telefon) Nytta av Överför Växjö 2009
(Dewey, Bruner, Vygotskij mfl) Att motivera! Forskningen (Dewey, Bruner, Vygotskij mfl) Intervjusvar Relevans Nytta Känslor Motivation Nyfikenhet Fantasi Veta målet Koppla till tidigare förförståelse Samtala Något är roligt Man får själv välja Själv lära sig Ta reda på sånt man inte vet Om man är intresserad Kan bli intresserad Rörlighet Variation Arbeta tillsammans Söka och hitta Om man är duktig på området Hur lärarens undervisning är Växjö 2009 Växjö 2009 14
Att lära enligt eleverna: Ytinrikat lärande - att rabbla kunskap, ett kvantitativt synsätt Djupinriktat lärande - "lära sig ordentligt", ett kvalitativt synsätt Växjö 2009 Växjö 2009
"Högstadiet" "Då hade vi lite kemi, lite fysik lite geografi. Ja, det gick mer in i vartannat. Men nu är det mer. Nu delar vi upp det. Jag vet inte varför det är så. " Växjö 2009
Infokurs Växjö 2009
Eller … Christopher Columbus Växjö 2009 Växjö 2009
Växjö 2009
Upplevelse av misslyckande… Faktorer jag inte kan påverka Hos mig själv Eleverna vana vid Annan metodik Förberett mig dåligt Slarvat Dålig utvärdering Tidsbrist Inte anpassat Undervisnings- materialet Pedagog Affärsidkare Växjö 2009 Växjö 2009
Avsaknad av styrdokument undervisningsmaterial Utmaningar Bristande kunskaper Möjligheter Avsaknad av styrdokument och undervisningsmaterial Vad erbjuder vi? Agera som ledare Bristande samverkan Hur erbjuder vi? Synen på vår yrkesroll Hur hänger vi med? Hot om nedskärningar Växjö 2009 Växjö 2009
Monica Nilsson april 2008 Att hänga med … Växjö 2009 Växjö 2009
Hemsidan Ansiktet utåt Service Lockande reklampelare Tilltalande Lättläst Innehållsrik Aktuell Föränderlig Lockande Gamla ”nyheter” Minabibliotek.se Växjö 2009 Växjö 2009
Växjö 2009
Nya presentationstekniker Issuu.com – Björnekullaskolans skoltidning och Skolbiblioteksplanen Voki Delicious Go!Animate Växjö 2009 Växjö 2009
Hänga med… Feeds tillsammans med t ex Google Reader Växjö 2009
Till sist … och hur ska vi klä oss??? Växjö 2009
Källor: Christopher Columbus http://www.allaboutexplorers.com/explorers/columbus.html Delicious http://delicious.com/ Go!Animate http://goanimate.com/?utm_source=embed Google Reader http://www.google.com/reader/view/?hl=sv&tab=wy Issuu – Skoltidningen http://issuu.com/bjorne/docs/skoltidningen Kolla källan – Idélåda kring källkritik http://blogg.skolutveckling.se/kollakallan/ Lärarförbundets lilla handbok för skolbibliotekarier – Har din skola det skolbibliotek den förtjänar http://www.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/045D1B3BE1DCA6F5C1256EAD003BF789/$file/L%C3%A4rarbibliotekarie_2008.pdf Oxenmyr, Leif (2007). Skolbibliotekets verksamheter – en studie av hur skolbibliotekarier och lärarbibliotekarier prioriterar skolbibliotekets verksamheter utifrån social identitet. Magisteruppsats. Högskolan Borås. http://dspace.bib.hb.se:8080/dspace/bitstream/2320/2593/1/07-115.pdf Shutterborg http://shutterb.org/ Unesco http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001570/157020e.pdf USA skolbiblioteksstatistik 2008 http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/aasl/SLCreport2008.doc WebTools4U2use http://webtools4u2use.wikispaces.com/ Voki http://www.voki.com/create.php Åsneryd http://hem.passagen.se/villafalken/fake.htm Åstorps kommun. Björnekullaskolan http://www.astorp.se/barnutbildning/rektorsomraden/bjornekullaskolan.4.f6fd5410bb24103558000304.html Björnekullaskolan bokblogg http://bjornekullaskolan.edublogs.org/ Björnebloggen http://bjornekullaskolan-skolbiblioteket.blogspot.com/ Växjö 2009 Växjö 2009
Diskussion Fråga 1. Behövs någon undervisning i informationsfärdighet? Hur gör du? Alla i gruppen berättar om och hur de gör. Fråga 3. Svårigheter? Fråga 4. Positiva erfarenheter? Fråga 5. Positiva erfarenheter och exempel på samarbete. Fråga 6. Vilken service erbjuder vi våra användare? Växjö 2009