Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
Informationssökning & Källkritik
Summering av brainstorm 2
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Björknässkolan Nacka kommun
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Modul 5 Att söka arbete.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Björnekullaskolan ÅSTORP BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Personligt brev.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Hur du hittar elevernas styrkor
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Växjö ÅSTORP. Växjö ÅSTORP Växjö 2009.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Källkritik 101.
Coaching.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Introduktion källkritik
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Välkommen till Kick off vt 2018.
Helhet och allsidighet
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Berätta kort vem du är och varför du är på besök idag?
CV 1.0 – vad är det och hur tusan gör man?.
Presentationens avskrift:

Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008

Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Växjö 2009

Monica på jobbet Vem e hon? ... å va gör hon här? Växjö 2009

INFORMATIONSKOMPETENS Bildning…en resa Tradition och kulturarv Kommunikationskompetens Kritisk förmåga Skapande fantasi Kreativ förmåga Gustavsson och Liedman INFORMATIONSKOMPETENS Växjö 2009

… ha ett helikopterperspektiv INFORMATIONSKOMPETENS … ha ett helikopterperspektiv Att vara informationskompetens är bl a att ha: ett nyfiket och reflekterande förhållningssätt till omvärlden. förmåga till överblick över olika områden. redskapen och färdigheterna i att söka, hantera och presentera information (språket, infofärdighetsträning, hänga med i den tekniska utveckling av redskapen i informations- och kommunikationsteknik) driften och redskapen för att lära. Växjö 2009 Växjö 2009 6

Hur och med vilka metoder kan vi erbjuda undervisning och handledning i informationsfärdighet? Växjö 2009 Växjö 2009 11

" Man har ju inte lärt sig allt." "Det var roligt. Men det var svårt i början. Men det blev ju lättare senare. Och då kunde man hitta mycket snabbare. … Ja, jag lärde mig jätte mycket! Nu går det snabbt att leta upp saker. " "I sexan hade jag problem med att veta vilken bok som jag skulle leta i. Det var ju olika nummer eller bokstäver. Men det har blivit någorlunda bättre nu… Ja, när jag tog en bok, men där skall ju stå, och det stod rsh, det börjar ju på det… Ja, det har stor nytta! Där står ju mycket om gamla städer och krig och alltihop. Så dom skall man definitivt lära sig innan man lär sig datorer! " "Vi fick ju jobba med de där frågorna hur man sökte upp: Var hittar du recept på sockerkaka och en massa sånt. Och så fick vi leta upp det." … "För att vi skulle lära oss att hitta olika saker. Man lär sig ju inte bara att hitta recept. Man kan ju också hitta andra saker." " Man har ju inte lärt sig allt." Växjö 2009

Utvärdering av infokurs Roligt Lärt sig (söka info & använda datorer) Olika sökmöjligheter (inkl telefon) Nytta av Överför Växjö 2009

(Dewey, Bruner, Vygotskij mfl) Att motivera! Forskningen (Dewey, Bruner, Vygotskij mfl) Intervjusvar Relevans Nytta Känslor Motivation Nyfikenhet Fantasi Veta målet Koppla till tidigare förförståelse Samtala Något är roligt Man får själv välja Själv lära sig Ta reda på sånt man inte vet Om man är intresserad Kan bli intresserad Rörlighet Variation Arbeta tillsammans Söka och hitta Om man är duktig på området Hur lärarens undervisning är Växjö 2009 Växjö 2009 14

Att lära enligt eleverna: Ytinrikat lärande - att rabbla kunskap, ett kvantitativt synsätt Djupinriktat lärande - "lära sig ordentligt", ett kvalitativt synsätt Växjö 2009 Växjö 2009

"Högstadiet" "Då hade vi lite kemi, lite fysik lite geografi. Ja, det gick mer in i vartannat. Men nu är det mer. Nu delar vi upp det. Jag vet inte varför det är så. " Växjö 2009

Infokurs Växjö 2009

Eller … Christopher Columbus Växjö 2009 Växjö 2009

Växjö 2009

Upplevelse av misslyckande… Faktorer jag inte kan påverka Hos mig själv Eleverna vana vid Annan metodik Förberett mig dåligt Slarvat Dålig utvärdering Tidsbrist Inte anpassat Undervisnings- materialet Pedagog Affärsidkare Växjö 2009 Växjö 2009

Avsaknad av styrdokument undervisningsmaterial Utmaningar Bristande kunskaper Möjligheter Avsaknad av styrdokument och undervisningsmaterial Vad erbjuder vi? Agera som ledare Bristande samverkan Hur erbjuder vi? Synen på vår yrkesroll Hur hänger vi med? Hot om nedskärningar Växjö 2009 Växjö 2009

Monica Nilsson april 2008 Att hänga med … Växjö 2009 Växjö 2009

Hemsidan Ansiktet utåt Service Lockande reklampelare Tilltalande Lättläst Innehållsrik Aktuell Föränderlig Lockande Gamla ”nyheter” Minabibliotek.se Växjö 2009 Växjö 2009

Växjö 2009

Nya presentationstekniker Issuu.com – Björnekullaskolans skoltidning och Skolbiblioteksplanen Voki Delicious Go!Animate Växjö 2009 Växjö 2009

Hänga med… Feeds tillsammans med t ex Google Reader Växjö 2009

Till sist … och hur ska vi klä oss??? Växjö 2009

Källor: Christopher Columbus http://www.allaboutexplorers.com/explorers/columbus.html Delicious http://delicious.com/ Go!Animate http://goanimate.com/?utm_source=embed Google Reader http://www.google.com/reader/view/?hl=sv&tab=wy Issuu – Skoltidningen http://issuu.com/bjorne/docs/skoltidningen Kolla källan – Idélåda kring källkritik http://blogg.skolutveckling.se/kollakallan/ Lärarförbundets lilla handbok för skolbibliotekarier – Har din skola det skolbibliotek den förtjänar http://www.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/045D1B3BE1DCA6F5C1256EAD003BF789/$file/L%C3%A4rarbibliotekarie_2008.pdf Oxenmyr, Leif (2007). Skolbibliotekets verksamheter – en studie av hur skolbibliotekarier och lärarbibliotekarier prioriterar skolbibliotekets verksamheter utifrån social identitet. Magisteruppsats. Högskolan Borås. http://dspace.bib.hb.se:8080/dspace/bitstream/2320/2593/1/07-115.pdf Shutterborg http://shutterb.org/ Unesco http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001570/157020e.pdf USA skolbiblioteksstatistik 2008 http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/aasl/SLCreport2008.doc WebTools4U2use http://webtools4u2use.wikispaces.com/ Voki http://www.voki.com/create.php Åsneryd http://hem.passagen.se/villafalken/fake.htm Åstorps kommun. Björnekullaskolan http://www.astorp.se/barnutbildning/rektorsomraden/bjornekullaskolan.4.f6fd5410bb24103558000304.html Björnekullaskolan bokblogg http://bjornekullaskolan.edublogs.org/ Björnebloggen http://bjornekullaskolan-skolbiblioteket.blogspot.com/ Växjö 2009 Växjö 2009

Diskussion Fråga 1. Behövs någon undervisning i informationsfärdighet? Hur gör du? Alla i gruppen berättar om och hur de gör. Fråga 3. Svårigheter? Fråga 4. Positiva erfarenheter? Fråga 5. Positiva erfarenheter och exempel på samarbete. Fråga 6. Vilken service erbjuder vi våra användare? Växjö 2009