Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Advertisements

Marlene Nordhage QR-KODER Det finns många möjligheter med att använda sig av QR-koder i förskola och skola. En QR-kod är en avskanningsbar kod som kan.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vad är musik? Namn på skolan.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Svenska som andraspråk 1
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Gymnasiearbete 100 p.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Jaha, ska alla bli programmerare nu?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
9...
Tankar om lärplattan i förskolan
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Systematisk uppföljning
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Diagnos och delaktighet
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Förstelärarnätverk 13/3 Program
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola

Förvaltning förskola och skola Jenny Tahvanainen Förvaltning förskola och skola Enheten för systematiskt kvalitetsarbete, ESKA 50% Verksamhetsutvecklare Pedagogiska stöd 50% Objektspecialist digitalisering i förskola Inspirationslådorna Programmering Naturvetenskap OSMO Quiver QR koder Kan låna lådan testa om detta passar denna grupp innan man beställer till verksamheten. Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

Programmering Programmeringslådan utgår ifrån en blue-bot, men förespråkar egen fantasi att använda sig av både analog- och digitalprogrammering. Varför programmering? Utgå från läroplansmålen Problemlösning tillsammans med sina kompisar Lär sig framåt, bakåt, höger och vänster Utforska tekniken tillsammans Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

Naturvetenskap – Easi-scoope Naturvetenskapslådan innehåller både analoga och digitala verktyg till att utforska naturen i sin omgivning. Bordercrossing utställningen som finns nu i Örebro. Det är en möjlighet att fortsätta arbetet i sin egen verksamhet, även om man inte har verktygen än. Bordercrossing – är mötet mellan levande ting och det digitala. Bordercrossing arbetar med digital teknik och naturvetenskap på nya och spännande sätt som utvecklar barnens kreativitet och förmåga till inlärning. Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

Naturvetenskap – Easi-scoope Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

OSMO Numbers: Matematiskt app där barnen parar ihop rätt antal brickor, antigen siffror eller tärningar, så det bildar den siffran som visar i lärplattan. Tangram: Pussel där barn med hjälp av matematiska former som triangel, kvadrat och rektangel pusslar ihop olika bilder som visar sig i lärplattan. Words: Alfabet där barnen bygger och stavar med hjälp av bokstavsbrickor. Finns olika språk vilket ger möjligheten att lyfta modersmål. Men Words saknar ÅÄÖ och uttalen läses upp med engelsk brytning. Förhoppning om en ändring. OSMO lådan är ett färdigt kit som innehåller tre olika varianter, Word, Tangram och Numbers. OSMO är roligt, lärorikt och väcker nyfikenheten och bjuder in barnen att lösa problem tillsammans. Användarvänligt, det integrerar med analoga verktyg som tillbehör till de tre pedagogiska apparna. Bilden visas i lärplattan och sedan ska personen använda analoga verktyg och hjärnan för att lösa de olika uppgifterna. Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

Quiver Quiver är en app med tillhörande teckningar. Det är 2D som kommer till liv och blir 3D. Finns både gratis material att skriva ut och betalmaterial. Så se upp där! Barnen färglägger, det behöver inte var innanför linjerna alla kan färglägga sin egen. Sedan kommer teckningen till liv i Quiverappen. Det finns begränsningar men finns en oändlig möjligheter om ni har ett öppet sinne. Exempel; öppet sinne till sagoberättelse, rollspel etc. Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

QR - koder Syftet med QR-koder är att skapa motivation och lust att lära. Delaktighet för att de själva tar del av QR koderna men också genom att skapa egna QR koder. Öka nyfikenheten och engagemang, Var finns det QR koder? Finns de här i rummet? QR kodsjakt… Arbetssätt: Språkstimulera genom ljudfiler samt samtal och dialog kring vad är det som händer. Samspel, samarbete och integration. Behöver inte ha ett språk för att få möjligheten till att uttrycka sig. Användningen av digital teknik och förståelse för denna genom QR koder. Se QR koder som ett komplement till resterande av verksamheten. Exempel på QR koder: Sagor Uppdrag ex hämta en lång och en kort… Rörelse ex Just dance Sånger ex på olika språk A-Ö ex Bokstavslandet Julkalendrar Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

Workshops Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se

Jenny Tahvanainen Förvaltningen förskola och skola Enheten för systematiskt kvalitetsarbete Verksamhetsutvecklare pedagogisk stöd/ Objektspecialist inom förskolan 019 - 21 15 90 jenny.tahvanainen@orebro.se Powerpointen kommer att finnas på pedagogorebro.se Jenny Tahvanainen jenny.tahvanainen@orebro.se