Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Advertisements

Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
GAFE – steg 1 introduktion Mer information finns på: Iktsamordningenlund.wordpress.com.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011.
Chefens kommunikationsuppdrag Utveckling av internkommunikation
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Teckensnitt i mallen: Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
En rundtur i Lärum Vårdnadshavare inom grundskolan
Insändare Vad kan vi om insändare?
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
XX kommun Kommunikationsplan.
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Att ansluta sig till en avdelning.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
IT-stöd i undervisningen – Inventering av digitala resurser på webben
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Unga och media ur ett genusperspektiv
Att diskutera och argumentera!
Stadens krisberedskap
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Information till alla regionens medarbetare
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Upplysningen 1700.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Välkommen som förtroendevald i TJ
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Riksrevisionen Årlig Revision
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Typiska kännetecken för instruktioner
Göteborgs Stads intranät Start 17 december
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
KriskommunikationSPLAN
8 tips för dig som redaktör
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Diagnos och delaktighet
Rapportera framsteg eller status
Textgenrer.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Aktiv och attraktiv lokalförening!
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Tips för det praktiska ledarskapet
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Vad gör vi med nyheter? 2018-12-09

Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter, kalendarium) Nyhet på Lnu.se Nyhetstips (Meltwater) Pressmeddelande / Pressinbjudan (Meltwater) Sociala medier, facebook, twitter med flera Pressträff Vad vill vi uppnå, effekter?

Hur sprider vi en nyhet? Och vem gör vad ? Skriva en nyhet. Det kan alla göra, kommunikatörer, forskare, externa eller andra involverade. Beslut om att skicka ut en nyhet. Kolla med pressansvarig. Publicera nyhet på medarbetare och Lnu.se. Behörighet och Sunt förnuft. Skicka presstips. (mejl) Kolla med pressansvarig. Skicka från Meltwater. Skicka pressinbjudan eller pressmeddelande. Pressansvarig genom Meltwater. Distribuera utskicket nationellt, regionalt, lokalt, välj relevanta mottagare. Ev även internationellt utskick. Kedja för spridning - Meltwater – Lnu.se – Expertsvar – Sociala medier – ev Alpha Galileo.

Utformning pressmeddelande Datum Pressmeddelande Rubrik. Kort, koncis, intressant Ingress. Förklarande och sammanfattande. Viktigaste först Aldrig längre än en A4, med luft! Gärna citat. Ett par tre stycken lagom. Markeras med pratminus. Mobil till tillgängliga kontaktpersoner ev mejl. Gärna länkar till artiklar, filer och bilder med mera. Gärna en engelsk språkversion Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

Layout för pressmeddelande Använd word-mallarna ”Mall för pressreleaser – LNU” för samtliga pressutskick på svenska. Ska du skriva på engelska är det dokumentet ”Mall för pressreleaser – LNU – Engelska” som gäller. Mallarna finns i BOX-mappen Lathundar i mappen KOM-avdelningen. Länk till exempel http://lnu.se/1.123628/hundra-kronor-extra-for-att-uppna-klimatmal

Utformning av pressinbjudan Att tänka på - När? Var? Varför? Vem? Syfte? Vem är bjuden? Vilka kommer att närvara? Kontaktperson? Kanal? Ev pressträff: Ta fram material inför eller för medskick efteråt. Måste vara med i pressinbjudan Tid Plats Syfte Kontaktpersoner

Pressinbjudan övrigt Föreläsningar Seminarium Temadagar Konferenser Med mera…..

Kontaktinformation för pressfrågor Annika Sand, telefon 076-830 01 05, annika.sand@lnu.se Sektionscheferna och kommunikationschefen är naturligtvis också ofta engagerade i, och initierar pressfrågor. E-post: press@lnu.se

Alla våra kanaler Lnu.se Medarbetare Expertsvar (forskning) Alpha Galileo (internationellt forskning) Twitter Facebook