Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Policy för miljö och hållbar utveckling
Högskoleförberedelse
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Lärande utvärdering genom följeforskning
Hur kan vi förstå begreppet?
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Jämställhet och lika villkor medarbetare
Utrikesdepartementet Ett nytt policyramverk för utvecklingssamarbetet Maj 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
From Great To Excellent
Utvärdering av utbildning på forskarnivå www. uka
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning
Välkommen till studentdagen 2016
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
på personer i behov av hjälp
Prioriterade frågor för utbildningen
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Varför förbrukas inte alla resurser?
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk utvärdering som en del av det nya utvärderingssystemet, avgränsades till HU inom utbildning Processinriktad Utgått från lärosätenas egna mål, uppföljningar och utvecklingsarbete Utvärderingen ska försöka beskriva och värdera om lärosätets processer bidrar till att säkra arbetet med hållbar utveckling Remissrunda kring ett tidigare förslag på vägledning Upptaktsmöte

Bedömningen gjordes inom tre aspektområden med 9 bedömningsgrunder Samma områden som pilotutvärderingarna. Styrning och organisation - finns mål, uppföljning och utvecklingsarbete Miljö, resurser och område - säkerställande av kompetens (FO, Ped) och samverkan (Stud, Arb, interdisci) Utformning, genomförande och resultat ´ - Ex på utbildningar, ex på lokal uppföljning, ex på användande av forskning i utbildningen för HU (Uppföljning, åtgärder och återkoppling. Och perspektiven – integrerades i övriga)

Metod Bedömargruppen läste självvärderingar (totalt 47) Omdöme per aspektområdena och samlat omdöme Arbetsfördelning och bedömargruppsmöten för att diskutera och kalibrera bedömningarna Delning, sakfel och missförstånd

Två bedömningsnivåer ”Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning.” ”Lärosätets process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning är i behov av utveckling.”

Återkoppling till UKÄ Erfarenheter – vad tar vi med oss inför nästa tematiska utvärdering? Vad kan göras bättre? Vad fungerade bra?

Erfarenhetsutbyte Vad har vi på lärosätena lärt av utvärderingen om arbete med hållbar utveckling? Hur jobbar vi med hållbar utveckling lokalt på lärosätena? Vad kan/vill vi göra gemensamt? Vilka är de viktigaste frågorna att arbeta vidare med?