Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk utvärdering som en del av det nya utvärderingssystemet, avgränsades till HU inom utbildning Processinriktad Utgått från lärosätenas egna mål, uppföljningar och utvecklingsarbete Utvärderingen ska försöka beskriva och värdera om lärosätets processer bidrar till att säkra arbetet med hållbar utveckling Remissrunda kring ett tidigare förslag på vägledning Upptaktsmöte
Bedömningen gjordes inom tre aspektområden med 9 bedömningsgrunder Samma områden som pilotutvärderingarna. Styrning och organisation - finns mål, uppföljning och utvecklingsarbete Miljö, resurser och område - säkerställande av kompetens (FO, Ped) och samverkan (Stud, Arb, interdisci) Utformning, genomförande och resultat ´ - Ex på utbildningar, ex på lokal uppföljning, ex på användande av forskning i utbildningen för HU (Uppföljning, åtgärder och återkoppling. Och perspektiven – integrerades i övriga)
Metod Bedömargruppen läste självvärderingar (totalt 47) Omdöme per aspektområdena och samlat omdöme Arbetsfördelning och bedömargruppsmöten för att diskutera och kalibrera bedömningarna Delning, sakfel och missförstånd
Två bedömningsnivåer ”Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning.” ”Lärosätets process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning är i behov av utveckling.”
Återkoppling till UKÄ Erfarenheter – vad tar vi med oss inför nästa tematiska utvärdering? Vad kan göras bättre? Vad fungerade bra?
Erfarenhetsutbyte Vad har vi på lärosätena lärt av utvärderingen om arbete med hållbar utveckling? Hur jobbar vi med hållbar utveckling lokalt på lärosätena? Vad kan/vill vi göra gemensamt? Vilka är de viktigaste frågorna att arbeta vidare med?