Uppföljningsdialog för ökad måluppfyllelse KF:s Prioriterade Mål Uppföljningsrapport 2 En stad för alla 2013 10 11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Mål- och resultatstyrning
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Social hållbarhet -processägarskapet
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Anvisningar till Uppföljningsrapport Uppföljning av strategiska områden enl KF:s budget Organisationsutveckling Viktiga frågor Generell anvisning:
Anvisningar till Uppföljningsrapport Uppföljning av strategiska områden enl KF:s budget Organisationsutveckling Viktiga frågor Generell anvisning:
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Ramverk för patientmedverkan
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Analysseminarium – ÖK maj
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
– med fokus på uppdrag och mål
Analysera, justera och fastställa
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Skolutveckling tillsammans, Topp
Risk- och sårbarhetsanalyser
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Kvalitetsberättelse 2017.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Förstudie Friluftslivets år 2020
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Budget- och uppföljningsprocessen
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Uppföljningsprocessen i Göteborgs Stad
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Uppföljningsdialog för ökad måluppfyllelse KF:s Prioriterade Mål Uppföljningsrapport 2 En stad för alla 2013 10 11

Syfte Att rapportera enligt en ny budgetstruktur-Förändringsbudget Att verksamheterna skall få återkoppling på rapporteringen Att gemensamt pröva de slutsatser som rapporteringen har lett fram till – leda till bättre rapportering, bättre slutsatser Att ringa in åtgärder som leder till ökad måluppfyllelse

Planerings-, budget- och uppföljningsprocessen Långsiktigaplaneringsunderlag Budget- underlag Politisk budget-beredning/ Budget-beslut Plan för uppfölj-nings-arbetet Uppfölj-nings-rapport-ering Åtgärder m a a resultat och slutsatser Central nivå Stödjande Styrande Nuläges-analys Planering Budget/ Verksam-hetsplan Uppfölj-ning Rapport-ering Åtgärder m a a resultat och slutsatser Nämnd/styrelse 12 januari 2019

Uppföljning till KS/KF 2013 2019-01-12 Uppföljning till KS/KF 2013 UR 3 per oktober- fokus kärnverksamhet Preliminärt bokslut 2012 Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Strategiska dialoger Analys och bedömning UR 4 Årsredovisning 2012 Dialoger för ökad måluppfyllelse Ekonomisk lägesrapport vid behov UR 2 per augusti- fokus KF:s budget UR 1 per mars Plan för uppföljning 2014 Ekonomisk lägesrapport vid behov

Uppföljningstillfälle 1 Uppföljningsrapport 1 (UR 1) Innehåll vid respektive uppföljningstillfälle 2013 i KS/KF Uppföljningstillfälle 4 Årsredovisning samt Uppföljningsrapport 4 (UR 4) Uppföljningstillfälle 1 Uppföljningsrapport 1 (UR 1) Uppföljningstillfälle 2 Uppföljningsrapport 2 (UR 2) Uppföljningstillfälle 3 Uppföljningsrapport 3 (UR 3) Uppföljning av KF:s budget utifrån prioriterade mål och uppdrag Uppföljning av nämnders och bolag kärnverksamhet – utifrån grunduppdraget Uppföljning av KF:s budget utifrån prioriterade mål och uppdrag Uppföljning av nämnders och bolag kärnverksamhet – utifrån grunduppdraget Uppföljning och analys - övergripande ekonomi och personal Uppföljning och analys av stadens nämnder och bolag utifrån uppsiktsplikten Uppföljning och analys -övergripande ekonomi och personal Uppföljning och analys av stadens nämnder och bolag utifrån uppsiktsplikten Uppföljning och analys -övergripande ekonomi och personal Uppföljning och analys av stadens nämnder och bolag utifrån uppsiktsplikten Uppföljning och analys -övergripande ekonomi och personal Uppföljning och analys av stadens nämnder och bolag utifrån uppsiktsplikten Politisk analys från nämnd/styrelse till KS/KF Politisk analys från nämnd/styrelse till KS/KF

Prioriterade mål Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Tidigt förebyggande och rehabiliterande insatser ska öka när det gäller barn och unga samt vuxna med missbruksproblem Integrationen mätt utifrån integrationsstyrkortet strategiska områden ska öka Jämställdheten i stadens verksamheter ska öka Skillnaderna i hälsa mellan olika socioekonomiska grupper och delar av Göteborg ska minska Barns fysiska miljö ska bli bättre

Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Resultat och slutsatser Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Att förebygga sociala problem Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Resultat och slutsatser Målet är svårbedömt men målets inriktning uppmärksammar förutsättningarna för goda levnadsförhållande för barn, unga och vuxna Kunskapen om barns levnadsförhållanden fördjupas genom barnhälsoindex Samarbetet mellan förvaltningar, bolag, myndigheter och civilsamhället är väsentligt och upplevs ge resultat

Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Att förebygga sociala problem Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Åtgärder för ökad måluppfyllelse Fortsätt med tvärsektoriella samverkans-strukturer mellan förvaltningar, bolag, myndigheter och civilsamhället

Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Att förebygga sociala problem Tidigt förebyggande och rehabiliterande insatser ska öka när det gäller barn och unga samt vuxna med missbruksproblem Resultat och slutsatser Viss måluppfyllelse Målets inriktning stöder det förebyggande arbetet och Göteborg har ett bra utbud av insatser Unga vuxna med missbruksproblematik är svår grupp att nå och påverka Utmaning att behålla och utveckla det förebyggande arbetet  

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Att förebygga sociala problem Åtgärder för ökad måluppfyllelse Fortsätt att erbjuda generella insatser och riktade insatser utifrån brukarens behov (SDN, SRN)

En stad för alla – Mångfald, integration och nationella minoriteter Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Mångfald, integration och nationella minoriteter Integrationen mätt utifrån integrationsstyrkortet strategiska områden ska öka Resultat och slutsatser Den samlade måluppfyllelsen är svårbedömd. Positiva resultat ses för ökad sysselsättning och mångfald i stadens verksamheter. T ex att fler sfi- och komvux-studerande efter avslutade studier går till jobb. Andelen chefer med utländsk bakgrund har ökat 2012 och uppgår till 9,8%. Resultaten visar även att invånarna upplever minskad valmöjlighet i boendet. Byggnadsnämnden noterar att det finns små marknadsmässiga förutsättningar för bebyggelseutveckling i nordost. Kräver särskilda initiativ av staden men även nationellt. Flera åtgärder pågår som på sikt kan öka måluppfyllelsen t ex upphandling med sociala hänsyn.

Resultat och slutsatser Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Mångfald, integration och nationella minoriteter Resultat och slutsatser Framtiden fokuserar sitt processägarskap på ökad sysselsättning och barn och ungas tillgång till utbildning, med geografisk avgränsning till nordöstra stadsdelarna. Arbete med handlingsplan pågår. Viss samordning sker av uppdragen för integration och att utjämna göteborgarnas livschanser. Kan förstärkas ytterligare. Flera nämnder och styrelser ser svårigheter med att omsätta styrkortet och måtten till den egna verksamheter. En översyn är angelägen och som leder till ökad användning för nämnder och styrelser.

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Mångfald, integration och nationella minoriteter Åtgärder för ökad måluppfyllelse Förvaltnings- och bolagsnivån: Återkopplingsdialogen 2012 visade stor samsyn i att kraftsamla för ökad måluppfyllelse, men behov finns av tydligare kommungemensamma inriktningar. En gemensam målbild behöver tas fram som tydligare anger inriktningar på kort och lång sikt. Det lägger grunden för bedömning av hur insatserna ska mätas och följas upp. SLK föreslås ta initiativ till ett kommungemensamt arbete. Processägaruppdragen för integration och att utjämna göteborgarnas livschanser kan medverka i framtagande av en gemensam målbild. (Förvaltnings AB Framtiden och social resursförvaltning)

Jämställdheten i stadens verksamheter ska öka Resultat och slutsatser Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla - Jämställdhet Jämställdheten i stadens verksamheter ska öka Resultat och slutsatser Viss måluppfyllelse Jämställdhetsarbetet fortsätter med oförminskad styrka bland de verksamheter som arbetar med frågorna Viss spridning till nya enheter bland SDN-sektorer som arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering

Resultat En stad för alla – Jämställdhet Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Jämställdhet Resultat Efter arbetsrutiner lagts om och utbud breddats: Kvinnors och flickors deltagande ökat i olika verksamheter Tillgängligheten förbättrats för att nå de som normalt inte brukar besöka verksamheter Mer medvetna satsningar på en jämnare fördelning av resurser utifrån kön Jämställdhetsarbetet fortsätter med oförminskad styrka bland de verksamheter som arbetar med frågorna Viss spridning till nya enheter bland SDN-sektorer som arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla - Jämställdhet Åtgärder för ökad måluppfyllelse Politisk nivå, nämnder och styrelser: Fortsätt efterfråga resultat Efterfråga konsekvensbeskrivningar utifrån kön av god kvalité i tjänsteutlåtanden och beslutsunderlag Förvaltningsnivå: I samverkan ta fram stödmaterial för konsekvensbeskrivningar i ärenden – SLK samordnande Utvärdering samt analys av insatser som gjorts (HÅJ, processhandledare- och ledarskapsutbildningar, etc.), samt framåtblickande analys vilket stöd, nya insatser och strategier som kan bidra till högre måluppfyllelse - SLK Kvalitativa mätetal vidareutvecklas och en kvantitativ systematisk uppföljning genomförs i större utsträckning för att mäta resultat – samtliga förvaltningar och bolag som arbetar med jämställdhet utifrån ett verksamhetsperspektiv

En stad för alla - Folkhälsa Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla - Folkhälsa Skillnaderna i hälsa mellan olika socioekonomiska grupper och delar av Göteborg ska minska Resultat och slutsatser Första året för detta prioriterade mål Måluppfyllelse varierar – finns positiva tendenser Resultat av insatser som nämnder och styrelser rapporterar nu är ett resultat av det folkhälsoarbete som bedrivits i staden under flera år, som fått en alltmer strukturinriktad karaktär

En stad för alla – Folkhälsa Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Folkhälsa Skillnaderna i hälsa mellan olika socioekonomiska grupper och delar av Göteborg ska minska Resultat och slutsatser Förbättringar av folkhälsan hos en befolkning är en långsiktig process. Mätbara resultat dröjer. Resultat av insatser som görs när barnen är små t.ex. föräldrastöd kan oftast inte mätas förrän i vuxen ålder medan t.ex. förebyggande barntandvård ger snabba mätbara resultat efter några år Ex. Östra Göteborg

En stad för alla - Folkhälsa Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla - Folkhälsa Skillnaderna i hälsa mellan olika socioekonomiska grupper och delar av Göteborg ska minska Åtgärder för ökad måluppfyllelse Ett långsiktigt och strategiskt arbete krävs för att kunna minska skillnader i hälsa. En djupare analys av de strukturella faktorer som har betydelse för skillnaderna i hälsa hos befolkningen är viktig att göra vilket innebär att: Varje stadsdel behöver göra en noggrann analys av vad som krävs för att uppnå minskad segregation, minskad otrygghet, minskat utanförskap och minskad arbetslöshet. Riktade satsningar i de områden där man har sämre socioekonomiska förutsättningar – alla SDN

Barns fysiska miljö ska bli bättre Resultat och slutsatser Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla - Folkhälsa Barns fysiska miljö ska bli bättre Resultat och slutsatser Svårt att bedöma måluppfyllelse i form av kvantitativa mått för effekten utifrån rapporteringen Förvaltningarna lyfter olika typer av insatser där man i sin verksamhet direkt eller indirekt också verkar i målets anda Ex. Gamlestadens spontanidrottsplats, Angereds stadspark, Angered Arena Både trafikkontoret och stadsdelarna ser också behov att utveckla trafiksäkerhetsarbetet kring barnens miljö. Barns utsatthet för luftföroreningar och buller från trafiken vid förskolor och skolor är ett annat angeläget område för ökat samarbete Angered centrum pågår ombyggnad av stadsparken. I planeringsarbetet har ungdomar från GUTS och Ungdomsrådet varit delaktiga med idéer och synpunkter. I samverkan med Angered Arena har ungdomar varit fokusgrupp för både innehåll och till viss del den fysiska miljöns gestaltning

Barns fysiska miljö ska bli bättre Åtgärder för ökad måluppfyllelse Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Folkhälsa Barns fysiska miljö ska bli bättre Åtgärder för ökad måluppfyllelse Behov av att fortsätta utveckla arbetet för att få fler att delta i den fysiska planeringen inom staden. (förvaltningar och bolag) Barnkonsekvensanalysen (BKA) som verktyg, behöver utvecklas och användas i större omfattning. (berörda förvaltningar och bolag) Behov finns av att berörda förvaltningar och bolag fastställer vem som skall initiera och driva BKA i aktuell planeringsprocess Samverkan mellan stadsdelar och berörda parter behöver fortsatt utvecklas. (berörda förvaltningar och bolag) Det gäller Behovet av att utveckla och få möjligt att delta i den fysiska planeringen inom staden. Barnkonsekvensanalysen (BKA) som verktyg behöver utvecklas och användas i större omfattning Samverkan mellan stadsdelar och berörda parter behöver fortsatt utvecklas

Barns fysiska miljö ska bli bättre Åtgärder för ökad måluppfyllelse Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla – Folkhälsa Barns fysiska miljö ska bli bättre Åtgärder för ökad måluppfyllelse Behov av att fortsätta utveckla arbetet för att få fler att delta i den fysiska planeringen inom staden. (förvaltningar och bolag) Barnkonsekvensanalysen (BKA) som verktyg, behöver utvecklas och användas i större omfattning. (berörda förvaltningar och bolag) Behov finns av att berörda förvaltningar och bolag fastställer vem som skall initiera och driva BKA i aktuell planeringsprocess Samverkan mellan stadsdelar och berörda parter behöver fortsatt utvecklas. (berörda förvaltningar och bolag) Det gäller Behovet av att utveckla och få möjligt att delta i den fysiska planeringen inom staden. Barnkonsekvensanalysen (BKA) som verktyg behöver utvecklas och användas i större omfattning Samverkan mellan stadsdelar och berörda parter behöver fortsatt utvecklas

Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla Efter genomgång av slutsatser och förslag till åtgärder för ökad måluppfyllelse: Att ta ställning till på hemmaplan IFRÅGASÄTT: Ger slutsatserna en rättvisande och komplett bild? (beror det på SLK:s tolkning av materialet eller på innehållet i rapporteringen?) Leder föreslagna åtgärder till ökad måluppfyllelse? Är förslagen på ansvariga för olika insatser riktig? Vilka samarbeten skulle stärka insatserna? KOMPLETTERA: Vad pågår som påverkar förslag till insatser för ökad måluppfyllelse? Pågår det arbete alternativt planeras för insatser som inte är beaktade? Behöver vi göra något mer? FÖRBERED: Hur kan vi realisera insatserna på hemmaplan? Kan vi stärka redan pågående insatser eller bör vi ta initiativ till nya? Återkoppling till nämnderna Bedöm behov av ytterligare uppföljningsdiskussion Det gäller Behovet av att utveckla och få möjligt att delta i den fysiska planeringen inom staden. Barnkonsekvensanalysen (BKA) som verktyg behöver utvecklas och användas i större omfattning Samverkan mellan stadsdelar och berörda parter behöver fortsatt utvecklas

Uppföljningsrapport 2 2013 Områden i KF:s budget En stad för alla Vilka gemensamma utvecklingsinitiativ för ökad måluppfyllelse behöver vi ta? Förslag till förbättringar av arbetsformen – vad blev bra, vad behöver utvecklas? Det gäller Behovet av att utveckla och få möjligt att delta i den fysiska planeringen inom staden. Barnkonsekvensanalysen (BKA) som verktyg behöver utvecklas och användas i större omfattning Samverkan mellan stadsdelar och berörda parter behöver fortsatt utvecklas