Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den 180418 14.00-15:00 Fika samt information från Marija Stiskalo, chef modersmål och studiehandledning 15.00-16.00 Skola - PMO (gemensamma riktlinjer och anteckningsmall specialpedagogakt) Förskola - Förskolans reviderade läroplan, alt TAKK.
Förslag på datum till höstens träffar 13/9 kl 8:30-10:00 10/10 kl 14:00-16:00 23/11 kl 8:30-10:30
Förslag till reviderad läroplan för förskolan… Skolverket har haft regeringens uppdrag att göra en översyn av förordningen om läroplan för förskolan för att förtydliga förskolans uppdrag. I förslaget har bl.a. begreppet undervisning och förskollärarens ansvar förtydligats. Med förslaget vill Skolverket att det ska bli ännu tydligare vad förskolan ska ge barnen och att läroplanen ska bidra till en hög och jämn kvalitet i Sveriges förskolor för alla barn oavsett var de är bosatta.
Skolverkets implementeringsplan Skolverket ska snarast redovisa ett förslag till genomförande och fortbildningsinsatser riktade till förskolechefer och förskolepersonal. Informationskampanj och insatserna planeras pågå under 2018 till 2020, med implementeringsfaserna KÄND-ACCEPTERAD-TILLÄMPAD!! Digitala konferenser kan genomföras på den egna förskolan och kommer att finnas på Skolverkets webbsida. Liksom utbud av filmer, poddar, artiklar och diskussionsfrågor.
Sammanfattning av revideringen Språket i texten har bearbetats utifrån reglerna för klarspråk och ökad läsbarhet. Strukturen och begreppsanvändningen har setts över för att mer likna övriga skolformers läroplaner. Texten har uppdaterats mot gällande lagstiftning. Innebär bland annat att begreppen utbildning och undervisning har förts in, i enlighet med 2010 års skollag. Genom att införa dessa begrepp även i läro-planen betonas att förskolan är en del av skol-väsendet. Förskollärarens ansvar i undervisningen har förtydligats och riktlinjerna i del 2 för förskolläraren har formulerats som ”Förskolläraren ska i undervisningen ansvara för att”. Uppdraget för var och en i arbetslaget har förtydligats i riktlinjerna i del 2 genom att från Arbetslaget till Alla som ingår i arbetslaget. Skrivningar om digital kompetens har uppdaterats i enlighet med den nationella it-strategin för skolväsendet och den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet.
Förskollärarens ansvar i undervisningen har förtydligats och riktlinjerna och formulerats som Förskolläraren ska i undervisningen ansvara för att… Uppdraget för var och en i arbetslaget har förtydligats, från Arbetslaget till Alla som ingår i arbetslaget. Skrivningar om digital kompetens har uppdaterats i enlighet med den nationella it-strategin för skol-väsendet och den nationella digitaliseringsstrategin.
Målformuleringen i läroplanens har ändrats från ”Förskolan ska sträva efter att varje barn” till ”Förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla”. Syftet med ändringen är att förtydliga förskolans ansvar och underlätta uppföljning och utvärdering av förskolans måluppfyllelse. Uppföljning, utvärdering och utveckling har förtydligats genom en översyn av skrivningar om dokumentation och måluppfyllelse. Skrivningarna om jämställdhet har harmoniserats med övriga skolformers läroplaner. Begreppet hållbar utveckling och skrivningar om barns integritet samt hälsosam livsstil har införts.
Användningen av begreppen hem, familj, föräldrar och vårdnadshavare har setts över. Formuleringar om att ”hjälpa de barn” och att ge särskilt stöd till barn som ”befinner sig i svårigheter” har ändrats för att bättre harmonisera med skollagens skrivningar. Begreppet ”omsorg” har införts på flera olika ställen i läroplanstexten för att tydliggöra att omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet. De nationella minoriteternas rätt till sina nationella minoritetsspråk har tydliggjorts. Rätt till svenskt teckenspråk för döva, barn med hörselnedsättning och barn som av andra skäl har behov av teckenspråk har tydliggjorts.
Övrigt av intresse Utbildningen i förskolan ska skapa möjligheter för barn med annat modersmål än svenska att utveckla både det svenska språket och modersmålet… Samverkan vid övergångar, särskilt uppmärksamma barn i behov av stöd i sin utveckling. Samverkan och utbyta kunskaper och erfarenheter samt information om innehållet i utbildningen. Står även om förskolechefens ansvar, men inget om specialpedagogens.