The director of education and Research-Based Education

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
V AD BLIR TILL HJÄLP - EN STUDIE OM HJÄLPANDE FAKTORER I SJUKHUSKURATORNS PATIENTARBETE.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulf P Andersson GMV
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Lösningsfokuserat arbetssätt
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
EES-skolans ledningsgrupp
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Motivation is the direction and intensity of effort
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
 Det här bordet är gult.  Det där huset är vitt.  De här pennorna är mina.  De där flickorna går på Nicolai.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Shannon dekomposition
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
”Projects are about People”
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Forskningsprocessen idealt
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
PNA i framtiden: Vad kan jag förvänta mig och vad kan förväntas av mig
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Kvalitetskriterier & Forskningsetik Anders Gustafsson & Linn Olsson
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Strategic Sustainable Development
Role of Divorce, Family Law and Commercial Attorneys.
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
Collaboration platform, AllAgeHub
Report Tracking survey 2018 Sweden Attitudes towards professional education (upper secondary / high school level) WorldSkills Sweden Pontus Slättman.
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
Reporting of indicators i Sweden step by step
Presentationens avskrift:

The director of education and Research-Based Education Exploring the Tensions Between Policy and What Directors actually Report International journal of research and education (IJRE) Vol 2. nr 4. 2017 Skolchefsinstitutet oktober 2018

Introduktion Vetenskaplighet allt viktigare - Evidens Forskning har liten påverkan på skolan   Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ( 2010:800)  Implementationsstrategier   Lagkrav internationellt ganska ovanligt En del litteratur kommit Skolchefsinstitutet oktober 2018

Huvudmannens ansvar Alla kommuner har skolchef - inget lagkrav Studier av skolchefer och skolchefers koppling till vetenskap och beprövad erfarenhet sällsynta Bidrag till ett inte så utforskat område - borde ha internationellt intresse Skolchefsinstitutet oktober 2018

Syfte och frågor …how municipal director’s of education consider their conditions to meet the legal requirement that education in primary and secondary schools must be based on scientific knowledge…   Tre frågeställningar: 1. What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? 2. What skills do directors of education have to lead research-based educational activities? 3. Are there any consequences for the directors of education if educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Metod Kvantitativ studie analyseras genom ett ramfaktorteoretiskt tänkande Enkät (e-post) till landets skolchefer (290 kommuner) Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Table 3. Responsibility for ensuring that education is research-based (relative ranking) (n=129). 1. Rektors ansvar 2. Skolchefens ansvar 3. Allas ansvar 4. Skolstyrelsens ansvar 5. Lärarens ansvar Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 3. Are there any consequences for directors if the educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Question 3. Are there any consequences for directors if the educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018

Förväntningarna skiljer sig åt Majoriteten av skolchefer uppger att de ska garantera att utbildningen vilar på vetenskap. De har inte behövt ändra sitt arbetssätt p.g.a. lagen. Hur ska det tolkas? a. De uppfyller kravet b. De förstår inte kravet c. De bryr sig inte om kravet Utifrån ett kulturellt perspektiv behöver de inte göra något. De anser att de uppfyller kravet och har gjort så länge. Följaktligen behöver inget ändras (Skolchefen är tillsammans med rektorerna de som har störts ansvar för lagkravet genomförande. Lärare har minst ansvar.) Skolchefsinstitutet oktober 2018

Skolchefer betraktas sig själva som skickliga 88 % av skolcheferna är klara över vad lagkravet innebär 84 % tar del av forskning Skolchefer har inte ändrat sitt sätt att arbeta Skolchefsinstitutet oktober 2018

Skolchefer är inte personligt ansvariga 59 % är inte oroliga för att bli ”accountable” 13 % är oroliga för att bli avskedade om det inte uppfyller lagkravet (inga sådana fall finns i Sverige, såvitt jag vet) Skolchefsinstitutet oktober 2018

Skolchefen och ramfaktorn skolans kultur Skolchefen är huvudmannens representant (en del i styrkedjan, ett rationalistiskt synsätt) Kulturella ramar är byggda på skolans kunskapssyn och personalens kompetens Skolchefen (saknar vanligen vetenskaplig skolning) är innesluten i de kulturella ramar som gäller i verksamheten (förstår kraven utifrån dessa ) Skolchefen överskattar sin förmåga att leda en vetenskapligt baserad organisation? Fortsätter att arbeta som tidigare. Skolchefsinstitutet oktober 2018

Sammanfattande avslutning En ganska förvirrad bild av hur skolchefer ser på kravet att skolan ska baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Skolchefsinstitutet oktober 2018