The director of education and Research-Based Education Exploring the Tensions Between Policy and What Directors actually Report International journal of research and education (IJRE) Vol 2. nr 4. 2017 Skolchefsinstitutet oktober 2018
Introduktion Vetenskaplighet allt viktigare - Evidens Forskning har liten påverkan på skolan Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ( 2010:800) Implementationsstrategier Lagkrav internationellt ganska ovanligt En del litteratur kommit Skolchefsinstitutet oktober 2018
Huvudmannens ansvar Alla kommuner har skolchef - inget lagkrav Studier av skolchefer och skolchefers koppling till vetenskap och beprövad erfarenhet sällsynta Bidrag till ett inte så utforskat område - borde ha internationellt intresse Skolchefsinstitutet oktober 2018
Syfte och frågor …how municipal director’s of education consider their conditions to meet the legal requirement that education in primary and secondary schools must be based on scientific knowledge… Tre frågeställningar: 1. What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? 2. What skills do directors of education have to lead research-based educational activities? 3. Are there any consequences for the directors of education if educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Metod Kvantitativ studie analyseras genom ett ramfaktorteoretiskt tänkande Enkät (e-post) till landets skolchefer (290 kommuner) Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Table 3. Responsibility for ensuring that education is research-based (relative ranking) (n=129). 1. Rektors ansvar 2. Skolchefens ansvar 3. Allas ansvar 4. Skolstyrelsens ansvar 5. Lärarens ansvar Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 3. Are there any consequences for directors if the educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Question 3. Are there any consequences for directors if the educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
Förväntningarna skiljer sig åt Majoriteten av skolchefer uppger att de ska garantera att utbildningen vilar på vetenskap. De har inte behövt ändra sitt arbetssätt p.g.a. lagen. Hur ska det tolkas? a. De uppfyller kravet b. De förstår inte kravet c. De bryr sig inte om kravet Utifrån ett kulturellt perspektiv behöver de inte göra något. De anser att de uppfyller kravet och har gjort så länge. Följaktligen behöver inget ändras (Skolchefen är tillsammans med rektorerna de som har störts ansvar för lagkravet genomförande. Lärare har minst ansvar.) Skolchefsinstitutet oktober 2018
Skolchefer betraktas sig själva som skickliga 88 % av skolcheferna är klara över vad lagkravet innebär 84 % tar del av forskning Skolchefer har inte ändrat sitt sätt att arbeta Skolchefsinstitutet oktober 2018
Skolchefer är inte personligt ansvariga 59 % är inte oroliga för att bli ”accountable” 13 % är oroliga för att bli avskedade om det inte uppfyller lagkravet (inga sådana fall finns i Sverige, såvitt jag vet) Skolchefsinstitutet oktober 2018
Skolchefen och ramfaktorn skolans kultur Skolchefen är huvudmannens representant (en del i styrkedjan, ett rationalistiskt synsätt) Kulturella ramar är byggda på skolans kunskapssyn och personalens kompetens Skolchefen (saknar vanligen vetenskaplig skolning) är innesluten i de kulturella ramar som gäller i verksamheten (förstår kraven utifrån dessa ) Skolchefen överskattar sin förmåga att leda en vetenskapligt baserad organisation? Fortsätter att arbeta som tidigare. Skolchefsinstitutet oktober 2018
Sammanfattande avslutning En ganska förvirrad bild av hur skolchefer ser på kravet att skolan ska baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Skolchefsinstitutet oktober 2018