Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Granska läromedel.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Regiongemensam elevenkät 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Bodens ungdomsmottagning
Diagnos och delaktighet
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nästa steg regionkalmar.se.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
LikabehandlingsplAnen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter – om kunskap, attityder och beteende hos unga och om skolan som hälsofrämjande arena Tommy Eriksson, utredare Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten En folkhälsa som stärker samhällets utveckling Vårt uppdrag Vi bidrar till att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vi erbjuder kunskapsunderlag och metodstöd. Vi följer upp och utvärderar olika metoder och insatser. Vi fäster särskild stor vikt vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa. Vi bidrar till att uppnå en god och jämlik hälsa och därmed ett hållbart samhälle. 2019-01-11

Folkhälsomyndigheten har cirka 450 medarbetare. Solna och Östersund. Stort verksamhetsområde som rör folkhälsa, smittskydd, beredskap. Huvudsakligen utvecklar myndigheten utvecklar kunskapsunderlag och kunskapsstöd till kommuner, landsting och det civila samhället. Tre stora sakavdeldningar; - Epidemiologi och utvärdering - Kunskapsstöd - Mikrobiologi Här följer några exempel på kunskapssammanställningar som myndigheten tar fram. Kanske har ni sett? 2019-01-11

Enheten för sexuell hälsa och hivprevention Fyra uppdrag inom enheten: Samordning, uppföljning och kunskapsuppbyggnad inom Sexuell och Reproduktiv Hälsa och Rättigheter, SRHR Samordning, uppföljning och kunskapsuppbyggnad inom hiv/STI prevention En av åtta strategiska myndigheter inom ramen för ”En strategi för lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck”. Kunskapsuppbyggnad och uppföljning. Mäns våld mot kvinnor 2019-01-11

Ny bredare internationell definition av SRHR Guttmacher-Lancet commission on sexual and reproductive health and rights Publicerades den 9 maj 2018 Executive summary översätts av Folkhälsomyndigheten https://www.guttmacher.org/guttmacher-lancet-commission https://www.thelancet.com/commissions/sexual-and- reproductive-health-and-rights 2019-01-11

Skolan som hälsofrämjande arena En hälsofrämjande arena – bredd, långsiktighet och kontinuitet Stöd i styrdokumenten? ”Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.” ”Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta” ”Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa”. 2019-01-11

Skolan som hälsofrämjande arena ”Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.” ”Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.” ”Hur hälsan påverkas av kost, motion, sömn, sociala relationer och beroendeframkallande medel.” ”Virus, bakterier, smittspridning och infektioner samt förebyggande hälsovård” ”Människans pubertet, sexualitet och reproduktion. Frågor om identitet, relationer, kärlek och ansvar” 2019-01-11

Skolan som hälsofrämjande arena Elevhälsan i skollagen 2 kap 25 § ”För eleverna i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, sameskolan, specialskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska det finnas elevhälsa. Elevhälsan ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas.” Att klara skolan – en skyddsfaktor för hälsan framöver 2019-01-11

Skolinspektionens kvalitetsgranskning Brister och utmaningar: Sex- och samlevnadsundervisningen kopplas inte till skolans värdegrundsarbete Lärarnas kompetens Ämnesintegrering – roller och ansvar Kontinuitet och progression Elevhälsans kompetens tas inte tillvara i arbetet Delaktighet Normer och hbtq-perspektiv Sex och samlevnad kopplas inte till skolans värdegrundsarbete Granskningen visar att endast ett fåtal av de besökta skolorna gör en tydlig koppling mellan sex och samlevnad och skolans övergripande värdegrundsarbete. Detta ser Skolinspektionen allvarligt på. Skolor som inte gör denna koppling missar de positiva effekter för en förbättrad skolmiljö som en god sex- och samlevnadsundervisning kopplat till värdegrundsfrågor kan bidra med. Om denna koppling inte görs riskerar skolor att missa åsikter som strider mot värdegrunden, vilket kan leda till kränkningar och diskriminering. De sexuella trakasserier och övergrepp i skolan som elever beskriver i upprop som #tystiklassen och #räckupphanden vittnar om detta. Sex- och samlevnadsundervisningen måste ta upp frågor kring grovt språkbruk, nedsättande ord, hederskultur, sexuella trakasserier, jämställdhet med mera för att elever ska kunna få kunskaper om normer och värden och utveckla ett förhållningssätt i enlighet med skolans värdegrund. Lärarna behöver stöd och verktyg Granskningen visar att det finns ett stort behov av kompetensutveckling när det gäller lärarnas arbete med sex- och samlevnadsfrågor, alltifrån sex och samlevnad som kunskapsområde, normer och HBTQ, hedersrelaterade frågor, sex- och samlevnadsundervisning för nyanlända elever till hantering av kontroversiella frågor som knyter an till sex- och samlevnadsområdet. Undervisningen är ämnesintegrerad Granskningen visar att sex- och samlevnadsundervisningen bedrivs ämnesintegrerad på de flesta skolorna. Trots förbättrad ämnesintegrering framkommer i intervjuer att många lärare känner osäkerhet kring hur detta kunskapsområde berör dem. En anledning till denna osäkerhet är att få skolor tar ett helhetsgrepp kring sex- och samlevnadsfrågor. På majoriteten av skolorna saknas ett systematiskt utvecklingsarbete av sex- och samlevnadsundervisningen och därmed saknas ofta en samsyn kring vem som undervisar om sex och samlevnad i olika ämnen. Undervisningen är ojämnt fördelad I flera skolor sker sex- och samlevnadsundervisningen oregelbundet. Undervisningen sker under ett begränsat antal lektioner eller förläggs till senare årskurser. I många intervjuer anger elever att de vill prata om sex och samlevnad tidigare och oftare än vad de har haft möjlighet till. För att eleverna ska kunna repetera och fördjupa sina kunskaper behöver undervisningen ske kontinuerligt under läsåren och återkomma under skolgången. Elevhälsans kompetens tas inte tillvara i arbetet På många skolor används elevhälsan inte i arbetet med sex- och samlevnadsundervisningen. En av fem rektorer anger i enkäten att elevhälsan inte används i planering av undervisningen, i genomförandet av lektioner eller som stöd i lärarnas kompetensförsörjning. Bara hälften av eleverna görs delaktiga Ett tydligt mönster i vår granskning är att elever på många skolor sällan involveras i planering, genomförande och utvärdering av sex- och samlevnadsundervisningen. En god sex- och samlevnadsundervisning kräver elevernas delaktighet. Annars finns en risk att undervisningen missar diskussioner som är särskilt viktiga för eleverna, såsom till exempel frågor kring hedersproblematik, homofobi, grovt språkbruk, sexuella trakasserier med mera. Stora brister i undervisningen om normer och HBTQ-frågor Granskningen visar också att det finns stora brister i undervisningen om normer och HBTQ. Det som ofta saknas är möjligheter för elever att reflektera kring hur normer påverkar och i många fall begränsar människors handlingsutrymme när det gäller sexualitet, identitet och relationer. Undervisningen behöver genomgående ha ett medvetet perspektiv där elever tillsammans med lärare synliggör och ifrågasätter olika sex- och samlevnadsnormer. 2019-01-11

Skolinspektionens kvalitetsgranskning Framgångsfaktorer: Systematiskt utvecklingsarbete – med koppling till skolans värdegrund Uppföljning och kompetensutveckling Eleverna får reellt inflytande Möjlighet att reflektera Elevhälsans uppdrag tydliggjort Granskningen visar att det finns skolor som lyckas väl i att bedriva en sex- och samlevnadsundervisning av god kvalitet som når alla elever. I dessa skolor bedrivs ett systematiskt utvecklingsarbete som innefattar tydliga mål för sex- och samlevnadsundervisningen, uppföljning och utvärdering av dessa mål samt utvecklingsarbete utifrån dessa resultat. Dessutom kopplar dessa skolor arbetet med sex och samlevnad till skolans värdegrundsarbete. Rektorerna följer regelbundet upp att lärarna har kompetens för att undervisa om sex och samlevnad och erbjuder relevant kompetensutveckling där det behövs. Lärarna ger eleverna ett reellt inflytande i sex- och samlevnadsundervisningens planering, genomförande och utvärdering. Lärarna ger eleverna regelbundet möjlighet att tillsammans med lärarna reflektera kring en rad olika normer som rör sex- och samlevnadsområdet. Även elevhälsans uppdrag är förankrat i personalgruppen. 2019-01-11

Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige En kunskapssammanställning från Folkhälsomyndigheten UngKAB15 – en studie om kunskap, attityder och beteende bland unga 16-29 år Du kan ladda ner rapporten kostnadsfritt på: www.folkhalsomyndigheten.se 2019-01-11

Det finns skillnader som går att påverka! Slutsatser Det finns skillnader, framförallt baserat på kön och könsidentitet, som påverkar sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter mellan grupper av unga. Tjejer och killar tar olika stort ansvar för preventivmedel, preventivmetoder och testning av sexuellt överförda infektioner. Tjejer och killar nås i olika utsträckning av förebyggande insatser så som exempelvis ungdomsmottagningarnas arbete. Personer som inte kategoriserar utifrån kön sig har genomgående hög andel ohälsa. Ojämlikhet och ojämställdhet försvårar ett framgångsrikt främjande och förebyggande arbete kring hivprevention och SRHR. ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. Ladda ner rapporten: www.folkhalsomyndigheten.se

Kunskap & information 2019-01-11

Huvudsaklig informationskälla Varifrån har du huvudsakligen fått information om relationer, sexualitet, preventivmedel och könssjukdomar? 49% ansåg att de fått tillräckliga kunskaper för att ta hand om sin sexuella hälsa Källa: Andel: Internet 70% Kompisar och vänner 60% Undervisning om jämställdhet, sexualitet, kön och relationer i skolan 55% Ungdomsmottagningen 47% 1177 Vårdguiden och UMO.se 44% TV/Radio 32% Partner 24% Mamma 22% Pappa 11% Annan mottagning inom HSO/Syskon 10% Elevhälsan 8% Totalt fick unga sin huvudsakliga information om relationer, sexualitet, preventivmedel och könssjukdomar på följande sätt: internet (70 procent), kompisar och vänner (60 procent), undervisning om jämställdhet, sexualitet, kön och relationer i skolan (55 procent), ungdomsmottagningen (47 procent) webbplatserna 1177 Vårdguiden och UMO (44 procent), tv, tidningar och radio (32 procent), partner (24 procent), mamma (22 procent) tryckt information (12 procent), pappa (11 procent), mottagningar inom hälso- och sjukvården (10 procent) syskon (10 procent) elevhälsan (8 procent), annat (3 procent) vårdnadshavare (1 procent). En högre andel killar (72 procent) än tjejer (66 procent) hämtade huvudsakligen information om sexualitet, preventivmedel och könssjukdomar från internet. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen 78 procent (KI: 66,1–86,7). När det gäller information på nätet var det en högre andel tjejer (52 procent) än killar (36 procent) som hämtade kvalitetssäkrad information från hälso- och sjukvården genom exempelvis 1177 Vårdguiden och UMO. Bland personer som inte vill kategorisera sig utifrån kan var andelen 50 procent (KI: 38–62,7). Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Vilken kunskap förmedlar skolan till unga? Sex och samlevnad kan man ha i flera olika ämnen i skolan. Hur mycket fick du lära dig… Hej En högre andel killar (45 procent) än tjejer (27 procent) att de fått tillräckliga kunskaper om genus, relationer och jämställdhet. Klamydia: Tjejer: 15% Killar: 7% Ej kategoriserade: 4% Mest belyst i undervisningen: Andel Hur man blir gravid 75% Kunskaper om kroppen 64% Kondomanvändning 62% Minst belyst i undervisningen: Andel Genus, relationer och jämställdhet 35% Hiv 31% Normer och HBT-perspektiv 25% En högre andel killar (4 procent) än tjejer (1 procent) ville inte använda kondom och angav att de blir irriterade om partnern föreslår det. De tre områden som ansågs blivit mest belysta i undervisningen och som gett tillräckliga kunskaper var: hur man blir gravid (75 procent), kunskaper om kroppen (64 procent), kunskap om kondomanvändning (62 procent). De tre områden som blivit minst belysta i undervisningen var: genus, relationer och jämställdhet (35 procent), hiv (31 procent) samt normer och HBT-perspektiv (25 procent). Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Gav skolan tillräcklig kunskap om sexuell hälsa? Har du, i skolan, fått de kunskaper du behöver för att ta hand om din egen sexuella hälsa? 49% ansåg att de fått tillräckliga kunskaper för att ta hand om sin sexuella hälsa Tjejer: 41% Killar: 58% Ej kategoriserade: 32% Totalt ansåg 49 procent att de fått tillräckliga kunskaper för att ta hand om sin sexuella hälsa, medan 44 procent ansåg att de fått för lite kunskaper. 7 procent uppgav att de inte fått någon undervisning alls. En högre andel killar (58 procent) än tjejer (41 procent) ansåg att skolan gett dem tillräckliga kunskaper. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön tyckte 32 procent (KI:19,9–43,2) att skolan gett dem tillräckliga kunskaper. Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Sexualitet Hej Sexuell identitet Totalt definierade unga sin sexuella identitet enligt följande17: heterosexuell (83 procent), brukar inte kategorisera mig sexuellt (5 procent), bisexuell (5 procent), vet ej (3 procent), homosexuell (2 procent), annat (1 procent). Frågan ställdes till alla i studien oavsett om de debuterat sexuellt med en partner eller inte. I tabell 2 redovisas svaren per ålder och kön. Lika stora andelar tjejer och killar (2 procent) betraktade sig som homosexuella. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen homosexuella 3 procent (KI: 0–6.1). En högre andel tjejer (7 procent) än killar (3 procent) betraktade sig som bisexuella. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen bisexuella 68 procent (KI: 10,7–30,3). 2019-01-11

Sexuell identitet Betraktar du dig idag som: Hej 14% definierar sig som något annat än heterosexuell Hej Identiteter: Andel: Heterosexuell 83 Brukar inte kategorisera mig sexuellt 5 Bisexuell Vet ej 3 Homosexuell 2 Annat 1 Reflektion: Över tid kan man se att andelen unga som kategoriserar sig i de ”öppna” kategorierna ( exempelvis andelen bisexuella )fler. Jmfr studien Unga sex och internet av Svedin & Priebe/Allmänna barnhuset. Sexuell identitet Totalt definierade unga sin sexuella identitet enligt följande17: heterosexuell (83 procent), brukar inte kategorisera mig sexuellt (5 procent), bisexuell (5 procent), vet ej (3 procent), homosexuell (2 procent), annat (1 procent). Frågan ställdes till alla i studien oavsett om de debuterat sexuellt med en partner eller inte. Lika stora andelar tjejer och killar (2 procent) betraktade sig som homosexuella. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen homosexuella 3 procent (KI: 0–6.1). En högre andel tjejer (7 procent) än killar (3 procent) betraktade sig som bisexuella. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen bisexuella 68 procent (KI: 10,7–30,3). På grund av att decimaler ej är utskrivna blir summan inte 100% Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Hbtq och hälsa 2019-01-11

Ålder för sexdebut med en partner Hur gammal var du första gången du hade sex med någon annan? Medelåldern för sexuell debut var 16 år Tjejer: 16,1 Killar: 16,6 Ej kategoriserade: 15 Reflektion: Över tid kan man se att åldern för sexuell debut i Sverige har legat stabil på samma nivå de senaste 50 åren. Ålder för sexdebut Medelåldern och medianåldern för sexuell debut med en partner var 16 år. Tjejer debuterade i medeltal vid 16,1 års ålder och killar vid 16,6 år. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var medelåldern 15,7 år (KI: 15–16,4) och medianen 15 år. Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Det är viktigt att kunna prata om sex Vad av följande är viktigt för dig i en sexuell relation? 80% ansåg att det är viktigt att kunna prata om sex med sin partner. Tjejer: 84% Killar: 77% Ej kategoriserade: 80% Reflektion: Frågan ställdes utifrån antagandet att samtalet mellan två ( eller fler ) som har/ska ha sex är möjligheten och utgångspunkten för att förhandla om skydd, samt var/hur man vill ha sex. Att killar i lägre grad tycker att det är viktigt att kunna prata om sex är intressant att ta reda på mer om i framtida studier och undersökningar. Att kunna prata om sex Andelen var högre bland tjejer (84 procent) än killar (77 procent). Frågan ställdes till alla i studien oavsett om de debuterat sexuellt med en partner eller inte. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön tyckte 80 procent (KI: 70,6–88,8) att det var viktigt att kunna prata om sex med sin partner. Högst andel (28 procent) som uppger alternativet ingen åsikt/vet inte fanns bland de yngsta killarna i åldern 16–19 år Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Sex på ett sätt som jag själv ville Om du tänker på den senaste gången du hade sex, stämmer följande påståenden in på det tillfället? 90% hade sex på ett sätt som de själva ville vid senaste sextillfället Tjejer: 92% Killar: 89% Ej kategoriserade: 82% Reflektion: Även denna fråga syftade till att undersöka områden som egenmakt, självkänsla och kontroll. Obs här att killar i lägre grad hade sex på ett sätt om de själva ville. Hur ska vi tolka det? Hur vill killar ha sex? Finns det några stora gemensamma drag kring killars tankar kring sexualitet som vi behöver lära oss mer om? Resultatet är viktigt att studera vidare kanske i kvalitativa uppföljningar. Sex på ett sätt som jag själv ville 90 procent tyckte att de hade sex på ett sådant sätt som de själva ville vid senaste sextillfället. Andelen var högre bland tjejer (92 procent) än killar (89 procent). Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var motsvarande andel 82 procent (KI: 71,3–94). Högst andel (93 procent) fanns bland tjejer i åldern 25–29 år och lägst andel (87 procent) fanns bland killar i åldern 20–24 år. Sexuella Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Trygg och säker plats vid senaste sextillfället Jag hade sex på en trygg plats där jag kände mig säker.. 95% hade sex på en trygg plats där de kände sig säkra Tjejer: 96% Killar: 95% Ej kategoriserade: 85% Reflektion: Även denna fråga syftade till att undersöka områden som egenmakt, självkänsla och kontroll. Tendensen att killar i lägre grad ( ej signifikant) hade sex på en trygg och säker plats vid senaste sextillfället behöver underskönas vidare. Vad beror det på? Trygg och säker plats vid senaste sextillfället Totalt rapporterade 95 procent av alla att de vid senaste sextillfället hade sex på en trygg plats där de kände sig säkra. Andelen bland tjejer var 96 procent och bland killar 95 procent. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen som haft sex på en trygg och säker plats 85 procent (74,1–96,2). Högst andel (4 procent) som inte kände sig säkra och trygga vid senaste sextillfället fanns bland killar i åldern 20–24 år. Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Möjligt att föreslå och använda kondom eller annat preventivmedel vid senaste sex Jag kände att jag hade ….. 89% kunde föreslå kondom eller annat preventivmedel om de ville Tjejer: 90% Killar: 89% Ej kategoriserade: 70% Reflektion: Även denna fråga syftade till att undersöka områden som egenmakt, självkänsla och kontroll och nu i koppling till säkrare sex. Obs här att killar i lägre grad ( tendens ej signifikant skillnad) upplevde att de kunde föreslå kondom eller annat preventivmedel. Hur ska vi tolka det? Hur vill killar ha sex? Finns det några stora gemensamma drag kring killars tankar kring sexualitet som vi behöver lära oss mer om? Resultatet är viktigt att studera vidare kanske i kvalitativa uppföljningar. Möjlighet att föreslå kondom eller annat preventivmedel ( ej i rapporten) Totalt ansåg 89 procent att de kunde föreslå kondom eller annat preventivmedel om de ville, vid senaste sextillfället. Ungefär lika andelar bland tjejer (90 procent) som killar (89 procent) upplevde att de kunde föreslåskydd. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen 78 procent. f2 Ja Andel (95% KI) Ej kategoriserade efter kön 77.6 (64.4-90.9) Tjejer 89.7 (88.4-90.9) Killar 89.1 (87.5-90.6) Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Sex mot sin vilja Hej Tjejer: 54% Killar: 27% Ej kategoriserade: 53% Har det mot din vilja hänt dig… Hej Händelse: Andel: Att någon rört ens kön eller bröst 29% Att någon blottat sig 16% Vaginalt samlag 13% Oralsex/munsex 11% Onanerat åt någon 8% Analt samlag 5% Att någon har lagt ut nakenbilder på en 2% Att själv, men mot ens vilja, lagt ut nakenbilder En högre andel killar (4 procent) än tjejer (1 procent) ville inte använda kondom och angav att de blir irriterade om partnern föreslår det. 40% hade erfarenhet av sexuella handlingar mot sin vilja En högre andel killar (13 procent) än tjejer (9 procent) ansåg också att kondom inte behövdes om man kände partnern sedan tidigare. Tjejer: 54% Killar: 27% Ej kategoriserade: 53% Mer än dubbelt så hög andel tjejer (42 procent) jämfört med killar (16procent) har varit med om att någon berört deras kön eller bröst mot deras vilja. Bland tjejer hade 18 procent erfarenhet av vaginalt samlag mot sin vilja. En högre andel tjejer (3 procent) än killar (1 procent) hade erfarenhet av att någon, mot deras vilja, lagt ut nakenbilder av dem på nätet. Sex mot ens vilja Totalt svarade 40 procent att det någon gång hänt, att någon gjort en sexuell handling mot deras vilja. Andelen var högre bland tjejer (54 procent) än killar (27 procent). Bland personer som inte vill kategorisera sig utifrån kön var andelen 53 procent (KI: 41–65,8). De vanligaste sexuella handlingarna mot ens vilja var i följande ordning: att någon rört ens kön eller bröst (29 procent), att någon blottat sig (16 procent), vaginalt samlag (13 procent), oralsex/munsex (11 procent), onanerat åt någon (8 procent), analt samlag (5 procent), att någon har lagt ut nakenbilder på en (2 procent) samt att själv men mot ens vilja lagt ut nakenbilder (2procent). Tabell 5 visar andelarna uppdelat på kön. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön hade 40 procent (KI: 28,3–52,3) erfarenhet av beröring av kön eller bröst mot deras vilja, 17 procent (KI: 7,7–26,2) hade ha vaginalt samlag mot sin vilja och 5 procent (KI: 0,1–8,9) procent) hade ha Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Preventivmedel & preventivmetoder 2019-01-11

Tänkbara respektive använda preventivmetoder och preventivmedel Kan du tänka dig att använda någon av följande preventivmetoder? Använde du/ni något av följande skydd eller preventivmedel vid senaste sextillfället? Tänkbara: Andel: Kondom 88% P-piller 47% Minipiller 39% ”Säkra perioder”/ spiral 38% P-stav 31% P-ring 23% P-plåster 21% Vagianal-kondom 16% Pessar 13% Använda: Andel: Hormonell metod 50% Kondom under hela samlaget 25% Avbrutet samlag 8% Inget skydd men det hade behövts / kondom som sattes på strax före utlösning /kopparspiral 4% ”Säkra perioder” / osäker eller vet inte 3% Akut-p-piller 1% Vagianal-kondom / pessar 0,1% Hej Reflektion: Resultaten i UngKAB15 visar på stora skillnader mellan ungas avsikt och handling när det gäller preventivmedel och preventivmetoder. Särskilt vad gäller kondom. Tänkbara preventivmetoder och preventivmedel Vid en rangordning av tänkbara preventivmedel och preventivmetoder kom kondom på första plats (88 procent) följt av p-piller (47 procent), minipiller (39 procent), så kallade ”säkra perioder”(38 procent), spiral (38 procent), p-stav (31 procent), p-ring (23 procent), p-plåster (21 procent), vagianal-kondom även kallat femidom (16 procent) och som sista alternativ pessar (13 procent). Högst andel (80 procent) som kunde tänka sig att använda p-piller fanns bland tjejer i åldern 16–19 år, och högst andel (95 procent) som kunde tänka sig att använda kondom fanns bland killar i åldern 16–19 år. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön angav 39 procent (KI: 58–61,7) att de kunde tänka sig att använda p-piller och 90 procent (KI: 82,8–97,4) att de kunde tänka sig att använda kondom. Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Attityd till kondom Hej När du har sex med en ny partner som vill använda kondom vid samlag, hur reagerar du då? Hej 69% ansåg att en sexpartner som föreslår kondom är ansvarfull och omtänksam 10% ansåg att en partner som föreslår kondom utgår från att någon av dem har en STI Tjejer: 73% Killar: 68% Ej kategoriserade: 65% Reflektion: Kondomanvändning är komplext. De flesta unga tycker kondom är bra och viktigt. Betydligt fler tjejer än killar tycker att en partner som föreslår kondom är ansvarsfull och omtänksam. Ungefär lika andelar tjejer och killa tror att en partner som föreslår kondom utgår från att någon av dem har en STI. Utifrån svaren i den orangea bubblan blir frågan: Hur kan fler unga män förstå att om det föreslår kondom är omtänksam? Utifrån den blå bubblan blir reflektionen: Hur kan unga som har detta sätt att se på kondomanvändning att hitta ett annat sätt att tolka den som föreslår kondom? Attityd till kondom - attityden är intressant eftersom kondom är situationsbaserat De svarande angav följande attityd och inställning till kondom: En sexpartner som föreslår kondom är ansvarfull och omtänksam (69 procent), Det är bra eftersom man inte behöver oroa sig efteråt (51 procent), Använder gärna kondom själv och tycker därför det är bra om en partner föreslår det (46 procent). Frågan ställdes till alla i studien oavsett om de debuterat sexuellt med en partner eller inte. En högre andel tjejer (73 procent) än killar (66 procent) tyckte att en partner som föreslår kondom är ansvarfull och omtänksam. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var motsvarande andel 68 procent (56,6–78,5). Lika stor andel tjejer och killar (10 procent) ansåg att en partner som föreslår kondom utgår från att någon av dem har en sexuellt överförd infektion. En högre andel 51 killar (4 procent) än tjejer (1 procent) ville inte använda kondom och angav att de blir irriterade om partnern föreslår det. En högre andel killar (13 procent) än tjejer (9 procent) ansåg också att kondom inte behövdes om man kände partnern sedan tidigare. Hur användes Tjejer: 10% Killar: 9% Ej kategoriserade: 10% Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Hiv/STI och testning 2019-01-11

Erfarenhet av testning Har du någon gång testat eller undersökt dig för någon eller några av följande infektioner? 53% hade testat sig för en STI, hiv eller hepatit Tjejer: 67% Killar: 40% Reflektion/kommentar: Andelen killar som testat sig är för lågt! Tidigare studier indikerar att killar testat sig i mindre utsträckning. Det finns ingen rimlig förklaring till att vi kan vara nöjda med detta. Vad görs för att komma till rätta med detta? Erfarenhet av testning – stor skillnad Totalt hade 53 procent någon gång testat sig20 för en sexuellt överförd infektion, hiv eller hepatit. För alla sexuellt överförda infektioner, hiv och hepatit gällde att en högre andel tjejer (67 procent) än killar (40 procent) någon gång hade testat sig. Vi hade testat oss och visste att ingen av oss hade en könssjukdom, hiv eller hepatit 11,1 (9,9-12,2) Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Var testade man sig vid senaste testtillfället? Var testade du dig senaste gången?. Hej Vårdcentral: Killar: 30% Tjejer: 15% x Mottagning: Andel: Ungdomsmottagning 46% Vårdcentral eller husläkare 20% Barnmorskemottagning 13% Beställde test via internet / venereolog, gynekolog, eller sex- och samlevnadsmottagning/ infektionsklinik 7% En högre andel killar (4 procent) än tjejer (1 procent) ville inte använda kondom och angav att de blir irriterade om partnern föreslår det. Test via internet: Killar: 10% Tjejer: 6% Reflektion: Förutom att andelen killar är mycket låg när det gäller testning. Kan man också fundera på de platser unga testat sig på i relation till kompetens och kunnande om sexualitetstfrågor och möjlighet till vägledande samtal. Dubbelt så många killar som tjejer testande sig senaste gången på en vårdcentral. Var testade man sig vid senaste testtillfället? – stor skillnad De sex vanligaste platserna där de svarande senast testade sig för en sexuellt överförd infektion, hiv eller hepatit var ungdomsmottagning (46 procent), vårdcentral eller husläkare (20 procent), barnmorskemottagning (13 procent), beställde test via internet (7 procent), venereolog, gynekolog, eller sex- och samlevnadsmottagning (7 procent) och infektionsklinik (7 procent). Dubbelt så hög andel killar (30 procent) som tjejer (15 procent) testade sig på en vårdcentral eller hos en husläkare Av dem som testade sig, vilket var betydligt fler tjejer än killar, va det ungefär lika andelar tjejer (46% som killar 45%) testade sig på ungdomsmottagningen. Det vi vet från tidigare studier är att killar i mycket högre utsträckning kommer via partnerspårning och inte som tjejer som testas i samband med preventivmedelsamtal ody. Av de som någon gång testat sig hade ungefär lika stora andelar tjejer (46 procent) och killar (45 procent) varit på en ungdomsmottagning vid det senaste testtillfället. Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Därför testar sig inte unga för sexuellt överförda infektioner eller hiv? Varför har du inte testat dig? Hej Orsak: Andel Jag har inte tänkt på det 50% Jag har inte haft oskyddat sex 46% Vet inte var jag kan testa mig 7% Rädd att bli igenkänd av personalen eller andra besökare 4% Litar inte på tystnadsplikten 3% Öppettiderna passar inte mig/Svårt att ta mig till en mottagning 2% Blev nekad ett test trots att jag ville 1% En högre andel killar (4 procent) än tjejer (1 procent) ville inte använda kondom och angav att de blir irriterade om partnern föreslår det. Jag har inte tänkt på det: Tjejer 45% Killar 52% Varför testar sig inte unga för sexuellt överförda infektioner eller hiv? ( obs att det kan tolkas som att alla Stiger är med I syfte att utforska eventuella hinder kring testning ställdes ett antal frågor till dem som debuterat sexuellt men som inte testat sig. Frågan ställdes till alla som angett att de inte testat sig för någon sexuellt överförd infektion, eller hiv. De vanligaste orsakerna till varför de svarande inte testat sig var: Jag har inte tänkt på det (50 procent), Jag har inte haft oskyddat sex (46 procent), Vet inte var jag kan testa mig (7 procent), Rädd att bli igenkänd av personalen eller andra besökare (4 procent), Litar inte på tystnadsplikten (3 procent), Öppettiderna passar inte mig (2 procent), Svårt att ta mig till en mottagning (2 procent) eller Blev nekad ett test trots att jag ville (1 procent). En högre andel killar (52 procent) än tjejer (45 procent) svarade att anledningen till att de inte testat sig var att de inte tänkt på det. Resultaten visade också att 6 procent av tjejerna och 8 procent av killarna inte visste var de kunde testa sig. Av de som någon gång testat sig hade ungefär lika stora andelar tjejer (46 procent) och killar (45 procent) varit på en ungdomsmottagning vid det senaste testtillfället. Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

och kränkande behandling Diskriminering och kränkande behandling 2019-01-11

Diskriminering och kränkning Har du under de senaste 12 månaderna blivit behandlad/bemött på ett sätt så att du känt dig diskriminerad eller kränkt? 22% upplevde att de blivit behandlade eller bemötta på ett sätt så att de känt sig diskriminerade eller kränkta Tjejer 29% Killar 15% Ej kategoriserade 51% Självupplevd diskriminering eller kränkning 22 procent upplevde att de under de senaste 12 månaderna upplevt att de blivit behandlade eller bemötta på ett sätt så att de känt sig diskriminerade eller kränkta. Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var andelen 51 procent (KI: 39,4–63,4). En högre andel tjejer (29 procent) än killar (15 procent) uppgav att de upplevt någon form av diskriminering. Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Vanligaste orsak till diskriminering utifrån könsidentitet Hade den diskriminerande eller kränkande behandlingen samband med något av följande? (Här redovisas de tre vanligast förekommande diskrimineringsgrunderna) Hej Tjejer: Kön 51% Ålder 29% Etnicitet 15% Killar: Etnicitet 33% Ålder 20% Kön 18% Ej kategoriserade: Kön 65% Sexuell läggning 58% Könsidentitet 52% Bland tjejer var den vanligaste orsaken till kränkning och självupplevd diskriminering kön (51 procent) medan det för killar var etnisk tillhörighet (33 procent). Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var den vanligaste orsaken till kränkning och självupplevd diskriminering kön 65 procent (KI: 49,4–80,6), följt av sexuell läggning (58 procent) (KI: 41,8–74,8) och därefter könsidentitet/könsuttryck (52 procent) (KI: 36–69,2). Totalen: Den vanligaste orsaken till självupplevd diskriminering eller kränkning, utifrån diskrimineringsgrunderna, var i följande ordning: kön (41 procent), ålder (26 procent), etnicitet (21 procent), sexuell läggning (10 procent), funktionsnedsättning (9 procent), religion (8 procent), könsidentitet/könsuttryck (7 procent) och annat14 (28 procent). Det vanligaste alternativet under kategorin ”annat” var utseende och vikt (n=64). Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Var blev du diskriminerad eller kränkt? Arena: Andel: Skolan, på arbetsplatsen 56% På allmän plats 29% Internet och sociala medier 20% I hemmet av familj och/eller släkt 16% Nattklubb, restaurang 15% Allmänna kommunikationer 12% Hälso- och sjukvård 8% I annans bostad/i bostadsområdet 7% Polis 5% Föreningsliv, idrottsrörelser 3% Socialtjänst, HVB-hem/ Trossamfund 2% Hej Hej Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Relationer, socialt stöd, psykisk ohälsa 2019-01-11

Nöjd med sig själv Jag är i stort sett nöjd med mig själv. 65% ansåg att de i stort sett var nöjda med sig själva Tjejer: 58% Killar: 71% Ej kategoriserade: 41% Nöjd med sig själv 65 procent ansåg att de i stort sett var nöjda med sig själva. Andelen var högre bland killar (71 procent) än tjejer (58 procent). Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var motsvarande andel 41 procent Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Nära relationer 84% hade någon de kunde prata med om sina innersta Har du någon du kan prata med om dina innersta känslor? 84% hade någon de kunde prata med om sina innersta känslor Tjejer: 88% Killar: 81% Ej kategoriserade: 78% Reflektion: Vi vet från tidigare studier att en förtrolig samtalsrelation är en skyddsfaktor för hälsa. Nära relationer 84 procent ansåg att de hade någon de kunde prata med om sina innersta känslor. Andelen var högre bland tjejer (88 procent) än killar (81 procent). Bland personer som inte ville kategorisera sig utifrån kön var motsvarande andel 78 procent (KI: 67,7–87,7). Källa: ”Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige”. www.folkhalsomyndigheten.se

Några utvecklingsområden nationellt, regionalt, lokalt Jämliket Jämställdhet Antidiskriminering Normmedvetenhet Intersektionellt perspektiv Motverka stereotypa könsmönster Lyssna till unga mäns behov Lyssna på unga mäns behov kring sexualitet Avsikt vs handling: Hur kan vi stärka unga i deras handlingsstrategier kring sexuell hälsa? Hur skapar vi bra förutsättningar för dem att kunna göra väl avvägda val? Utvecklingsområden För att nå målen om jämlika och jämställda förutsättningar för unga behövs nya perspektiv på det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Skolan, elevhälsan, ungdomsmottagningarna, hälso- och sjukvården, socialtjänsten samt barn- och ungdomspsykiatrin behöver i större utsträckning ha ett normkritiskt och intersektionellt perspektiv på arbetet. Undervisningsmetoder, kunskapsområden och bemötandefrågor behöver genomlysas, så att diskriminering och kränkningar inte förekommer. Alla unga behöver ha tillgång till information, kunskap, vägledande samtal, testning och vård oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Alla som arbetar med unga behöver ha kunskap och en medvetenhet om den utbredda erfarenheten av sexuella övergrepp, sexuellt tvång och våld bland unga. Det behövs också ökade kunskaper om negativa stereotypa maskulinitetsnormer, heteronormen och andra maktstrukturer kring kön och sexualitet. Sådan kunskap kan utveckla metoder, insatser och verksamheter och förebygga att tjejer, personer som inte vill kategorisera sig utifrån kön, transpersoner samt homo- eller bisexuella inte ska diskrimineras eller hamna i utsatta positioner, våld och ohälsa. Att i större utsträckning se ungas sexuella hälsa utifrån normer och makt kan stärka ungas personliga och kroppsliga integritet och sexuella hälsa, samt främja ungas hälsa i stort. Att diskriminering och ohälsa hör samman behöver uppmärksammas och åtgärdas. Resultaten i UngKAB15 visar att 14 procent av alla unga betraktar sig som något av följande: bisexuell, brukar inte kategorisera mig sexuellt, homosexuell eller som något annat än vad alternativen i enkäten beskrev. Mångfalden av sexuella identiteter, samt gruppen unga som inte vill kategorisera sig utifrån kön och gruppen transpersoner, ställer krav på samhället att ha god kunskap kring HBTQ-frågor. Heteronormativa antaganden om ungas livssituation behöver genomlysas ur normkritiska och intersektionella perspektiv. Frågor om mänskliga rättigheter och icke-diskriminering behöver vara centrala i utformningen av verksamheter, metoder och projekt som vänder sig till unga.

Bildspel och samtalshandledning Se bildspelet och ladda ner samtalshandledning på Folkhälsomyndighetens hemsida – ett sätt att ta sig an resultaten från UngKAB15 i arbetsgruppen! 2019-01-11

Kontaktuppgift: tommy.eriksson@folkhalsomyndigheten.se Hej Hej Tack! Kontaktuppgift: tommy.eriksson@folkhalsomyndigheten.se