ATT MOTIVERA ANDRA TILL FÖRÄNDRING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Empowerment i teori och praktik?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Värdegrundsarbete slutförda medarbetarutbildningar
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
En plattform för samhällsekonomisk analys
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Formativt lärande.
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Steg för livet
Motiverande Samtal vid energitillsyn
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Erfarenhetsutbyte 25 november
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
9...
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Din säkerhet på sjukhus
Barnkonventionen.
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Textgenrer.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Tips för det praktiska ledarskapet
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Hjälp, vad skall jag göra…
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

ATT MOTIVERA ANDRA TILL FÖRÄNDRING med hjälp av metoden Motiverande Samtal Inspirationsdag Miljösamverkan Stockholms län 16 november 2018 Hans Wickström (psykolog / jägmästare) MeetMe AB Kronhusgatan 11, 411 05 Göteborg hans.wickstrom@kbtanalys.se - 0760-457500

Agenda Bemötande och motivation i tillsyn Om metoden Motiverande Samtal Forskning och erfarenheter Utbildning – kvalitetssäkring Vidmakthållande av färdigheter Frågor

Kan man lära sig att bemöta och motivera andra? Erfarenheter från forskning kring metoden Motiverande Samtal, tidigt 80-tal Samtalsmetod för gott bemötande, och effektiv rådgivning, motivera till beteendet X Evidensbaserad metod för beteendeförändring inom inom sjuk-, frisk- och hälsovård Prövats inom tillsynsområdet med lovande resultat Komplement till det inspektörer redan gör och kan Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

Forskning från tillsynsområdet 4 studier tillsyn 2009-idag (SNV: MeetMe AB, MICLab, SU, KI) 50 inspektörer har gått MI-utbildning 5-6 dagar, 1+1+1+1+1 dag 50 % teori/träning, 50% feedback) Miljö-, hälsoskydd-, livsmedels-, djurinspektörer Vad tyckte inspektörer? Lärde de sig metoden? Vad tyckte företagarna? Skillnad i utfall? Finns system för konkret feedback – intressant I forskning och utbildning – SPELA IN > KODA www.miclab.se

Tänk dig att du har ett viktigt dilemma i ditt liv Du har debatterat med dig själv länge, ingen vet något om dina funderingar. Du kanske får ångest när du tänker på det, eller skäms, känner skuld? Du kanske tänker att ingen kan hjälpa dig eller förstå dig. Du är osäker. Dilemmat dominerar dina tankar. Eftersom du inte kommer fram till något själv har du bestämt dig för att ta hjälp av någon för att kunna lösa ditt dilemma: En kamrat, en kollega eller ett proffs. Vilka är de viktigaste egenskaperna denna person ska ha? Vad skulle vara hjälpsamt? Vad vill du att hen gör? Vad får personen absolut inte göra, vad är oönskade egenskaper? Hans

Motiverande Samtal En definition: Samtal om förändring med det primära målet att stärka individers egen motivation till förändring (Miller och Rollnick, 2013) Några viktiga MI-färdigheter MI-1 till MI-6

MI-1 Viktigt att förmedla anda av SAMARBETE Bjuda in till dialog, nyfikenhet Förmedla jämlikhet att båda har kunskap om frågan Aktivt samarbete mellan två experter på, t.ex. lagar / sin verksamhet Utforskande mer än förmaning ALLTID VIKTIGT ATT LYSSNA PÅ DEN ANDRE FÖRST (=VAD DU TÄNKER/TYCKER ÄR VIKTIGT)

MI-2 Viktigt att lyssna EMPATISKT Aktivt försöka förstå företagaren Visa att man försöker förstå Förvissa sig om att man har förstått korrekt Empatiskt lyssnande är INTE att hålla med eller tycka om Stöd för att empati har samband med utfall i behandling. (Moyers & Miller (2012). Is Low Therapist Empathy Toxic?)

Kan man lära sig empatiskt lyssnande eller är det något man har eller inte har? JA, alla kan lära sig B) NEJ, inget man kan lära sig C) Inte alla men de flesta kan lära sig Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

Empatiskt lyssnande före och efter MI-utbildning (10 livsmedels- och hälsoskyddsinspektörer) Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

Måste en företagare följa lagen? JA, företagaren måste följa lagen B) NEJ, företagaren kan välja att inte följa lagen

Du måste! Kontra Ditt val? “Du har inget val, du måste göra som jag säger!” kontra “Som du vet är jag inte neutral i den här frågan, det är tydligt att vi inte är överens om vad som behöver göras. Men självklart är det bara du som kan ta beslutet om hur du kommer att göra till slut. Är det ok att vi pratar lite om olika alternativ och konsekvenser?” Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

MI-3 Viktigt att BETONA individens AUTONOMI Förmedla respekt för att människor vill bestämma över sådant som rör deras eget liv Betona känslan hos den andre av kontroll över och skyldighet att fatta beslut Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

Att ändra beteende, men hur svårt kan det va?!! X procent av patienterna följer läkarens ordination för medicineringen Y procent följer läkares ordination vad gäller ändrade livsstilsvanor 10% 25% 50% 75% 100% Vad tänker vi om detta? Aj aj aj, min fot… Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

Min onda fot… Varför tränade inte Hans? Vad kunde sjukgymnasten mer ha gjort för att påverka Hans träningsinsatser?

MI-4 Viktigt att de egna skälen till förändring kommer fram, det stärker motivationen De egna geunina skälen… Mer övertygad och förpliktigad till vad man hör sig själv säga Starkare om det uttalas Tala sig in I förändring… FÖRÄNDRINGSPRAT FÖRÄNDRING SAMBAND

Förändringstal=klappa Bibehållandetal=trumma Neutral=tyst Yttrande 1. Jag tycker vi borde göra en energikartläggning! 2. Det finns inga skäl att lägga ut pengar på en kartläggning 3. Min granne har gjort en energikartläggning 4. Vi kan inte göra mer än vi gjort 5. De stora företagen har säkert mycket att tjäna, men tveksamt för oss 6. Vi skulle behöva få ner våra elkostnader 7. Jag tycker vi alla ska bidra till ett hållbart samhälle 8. Det är för mycket pappersarbete men om det kan ge resultat så borde vi kanske prova Att känna igen förändrings- och bibehållandetal Om du hör förändringsprat, främja mer och starkare

MI-5 viktigt att undvika MI-oförenliga yttranden Ge råd ”utan tillåtelse”, komma med förslag, erbjuda lösningar, åtgärder Övertala, argumentera Konfrontera, invända, ifrågasätta Styra uppmana, befalla Döma, etikettera, moralisera MI-5 viktigt att undvika MI-oförenliga yttranden

MI-oförenligt resp MI-förenligt Konfrontera ”Ni måste agera, ni ligger klart över gränsvärdet, nu är det inget att fundera över” Övertala ”Era värden ligger över gränsvärdet, jag tycker ni ska tänka på åtgärder… Övertala med tillstånd ”Era värden ligger över gränsvärdet, jag tycker ni ska tänka på åtgärder. Hur ser ni på situationen själva? Hur tänker ni göra?”

MI-oförenliga yttranden per 20 min före och efter MI-utbildning (10 livsmedels- och hälsoskyddsinspektörer) Ref: Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

MI-6 Viktigt att utbyta information i dialog Hur information tas emot viktigare än att den levereras Ofta talar rådgivaren om vad den andre behöver göra och varför Hans

Att ändra beteende, men hur svårt kan det va?!! X procent av restauranger I Östra Skaraborg har ett godkänt sorteringssystem för återvinning? Före resp efter MI-utbildning Psykolog Hans Wickström, MeetMe AB

Godkänd avfallssortering (%) innan försök att påverka JA (gul) – NEJ (blå) Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

Godkänd avfallssortering (%) efter motiverande utan MI-utbildning JA (gul) – NEJ (blå) Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

Godkänd avfallssortering (%) efter motiverande med MI-utbildning JA (gul) – NEJ (blå) Vad tyckte restaurangägarna om bemötandet? Ref:. Naturvårdsverket (2017), Rapport: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende

MI, ett effektivt arbetssätt, inte bara en fråga om trevligt bemötande Inspektörer lärde sig metoden Restaurangerna sorterade mer efter att ha mött en MI-utbildad Ingen skillnad i upplevt bemötande, lika positiva före som efter utbildning

”Det vi lärt oss är tillämpbart i arbetet?” 1=inte alls , 6=det mesta Ref: 1) Herzing, Wickström, Forsberg, Jacobsson, Källmén (2017). (I Naturvårdsverket: Styrmedel för förbättrat miljöbeteende)

Andra erfarenheter från tillsynsområdet Implementering MI Miljösamverkan Östra Skaraborg Länsstyrelserna VG och Skåne (djurskydd) Coacher utbildas 5-6 dagar Hela personalen 2 dagar tränare + coacher Handledning kontinuerligt Incitament för energieffektivisering (Energimynd.) 2 dagar, 200 deltagare Ca 20 kommuner, länsstyrelser (0,5-2 dagar)

Tillämpbarhet och nytta Djurenheter Lst och Incitamentsprojektet 1=inte alls 6=det mesta

MI är enkelt att förstå svårare att bli skicklig i Inte underskatta tiden att lära sig 5 tillfällen över ett halvår jämfört med 1-2 dagar Fortsatt träning Feedback på egna prestationer (baserad på återkoppling av objektiv skattning)