Medlemsvård – Hur gör vi?
Bakgrundsinfo Attention Täby med omnejd Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker Avknoppades ut Roslagen 2016 180 000 invånare i kommunerna 300 medlemmar – knapp fördubbling
Bakgrundsinfo Attention Jönköping med omnejd Hela Jönköpings län exkl Mullsjö-Habo Bildades för länge sen (-90-talet) 125 000 invånare i kommunen Ca 300 medlemmar
Medlemsvård – vad är det? Vård av medlemmar – kan se olika ut beroende på Geografiska skillnader? Storstad/Glesbygd - avstånd Diagnosskillnader? ADHD/ADD/ASD/Tourettes etc Tidsskillnader? Nydiagnosticerad eller ej Åldersskillnader? Barn/Ungdom/Unga vuxna Roll Egen diagnos, anhörig eller yrkesverksam
Medlemsvård – vad är det? Vad vill våra medlemmarna ha? Vi undersökte på två sätt Medlemsträffsundersökning där medlemmarna fick sätta upp post-it lappar med idéer samt Facebook-undersökning med fördefinierade svar där medlemmarna fick rösta.
Hur kan vi få reda på vad medlemmarna vill?
Hur kan vi får reda på vad våra medlemmar vill ha? Vad har ni gjort för att få fram information från era medlemmar om vad de förväntar sig? Har ni fått något resultat? Prata med närmsta grannen 5 minuter Vilka idéer kan ni dela med er av till övriga rummet?
Svar fr workshop - Vad har inte fungerat? Ny styrelse – ingen relation till medlemmarna GDPR Medlemsregistret Ej aktuella e-post dresser Kostsamt att skicka ”fysiska brev”
Svar fr workshop - Hur får vi det att fungera? Öppna styrelsemöten – engagerar fler och blir inte så hemligt Beslutande medlemsmöten Samarbete/samverkan med anhörigstöd/Autism och Asperger förbundet Life streama – landstinget har mycket upparbetat med mötesrum att låna ut
Svar fr workshop - Vad fungerar? Stabilitet bland medlemmar: Struktur, rutiner för hur arbetet i lokalföreningar bedrivs Öppet hus för alla varannan vecka, var tredje vecka 18:30-21:00 Vuxen grupp – egna diagnoser, marknadsföring via Facebook med möjlighet att anmäla sig via mail. Föräldracirkel med olika teman Lisebergsresa sponsrad från landstingets aktivitetsbidrag Lan/Julpyssel/Bowling Ha uthållighet – Pyssel&Prat Infobrev per fysiskt brev till medlemmar för att fråga hur de vill ha det
Medlemsvård – vad är det? Vad blev då resultatet? Medlemsträffen med fritext svar, brainstorming Tematräffar/Utbildning Nätverka Aktiviteter med barn Hjälpa de med egen diagnos
Medlemsvård – vad är det? Vad blev då resultatet från Facebook?
Vilka aktiviteter har vi för att möta detta? Medlemsträffar – öppna för alla, vid knutpunkter Cirklar och föreläsningar i samarbete med Anhörigstöden i Nöso och Studieförbundet Vuxenskolan Intressepolitisk grupp – kommunpolitiker mm Hjälp med lokaler/information/aktiva ”medlemsraggare” Alla olika aktiviteter är populära beror på marknadsföring och tydlighet i temat.
Hur kommunicerar vi med våra medlemmar? Medlemsbrev via mail Facebook Hemsida
Medlemsvård – Diskutera i grupp om 4 i ca 15 min 1. Vad ser ni för utmaningar inför framtiden? 2. Hur kan vi lösa dem? Välj ut frivilliga delar och berätta för oss andra
Tips från workshop Sprida information genom Intranät i Kommuner Landsting/Regioner Skolor Samarbete med anhörigstödet i kommunen (finns enligt lag i alla kommuner) och Studieförbunden som medarrangörer, utskick och flyers Kort konkret information samt ge tips Analysera tidigare erfarenheter - vad har fungerat hos oss samt vad har inte fungerat Tydlig enkel hemsida med info Vara stöd, informera, samordna stödet som finns Ge möjligheter att stödja andra
Tips från workshop, fortsättning Utse ansvariga för aktiviteter om de ska genomföras – annars tacka nej till att medverka Få grupper att bli ”självständiga” Ex 1:a terminen med ledare från förening eller anhörigstöd, andra terminer i lokaler som anordnas och sedan klara sig själva Tänk över när/hur styrelsemöten ska hållas ex Sista onsdagen i månaden Söndagar i kombination med medlemsträff Via Skype eller genom andra video/telefon medel Hitta ”roliga” uppgifter som passar ”rätt” person
Tips till Förbundet – workshops/utbildningar Hemsida för lokalföreningar – en välkommunicerande hemsida Hantering Underhåll Tillgänglighetsanpassning Sociala medier – effektiv kommunikation När ska vi kommunicera? Hur kan vi kommunicera? Vilka ska man prioritera?
Tack för oss!