Kommunikationsavdelningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Ett arbete med att etablera
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
i kommuner, landsting/regioner
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Ramverk för patientmedverkan
Landstingsstyrelsens förvaltning
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Regionstyrelsen
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Ramverk för patientmedverkan
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Utvärdera stödfunktioner till chefer
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Samordnare samsjuklighet
Vad innebär detta för vår kommun?
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Vad betyder Social Kompetens
Digitalt först med användaren i fokus
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Utredningen Lätt att hitta – Lätt att låna
Stabsläge RäddSam F RCB: Namn Namn.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Kommunikationsavdelningen Tillhör organisatoriskt sett Regionstaben. Övergripande uppdrag: att genom kommunikationsmetoder stötta verksamheterna i deras arbete med att nå sina mål Alla verksamhetsområden har en kontaktperson på kommunikationsavdelningen: utgör ingång till avdelningens övriga specialistkompetenser ska samtidigt bygga en fördjupad kunskap om respektive verksamhetsområde

Flera professioner för att täcka in behov/utföra uppdrag 1 kommunikationschef 4 kommunikationsstrateger – med olika specialistinriktningar 2 kommunikatörer 2 journalister 1 grafisk formgivare 2 webbutvecklare 1 projektledare inom digitalisering/e-hälsa

Exempel på uppdrag och kompetenser Varumärke – strategi, utveckling, innehåll, tillämpning, implementering, grafiskt uttryck, bildspråk, etc. Mediearbete – omvärldsbevakning, utbildning, rådgivning, pressaktiviteter, rutiner och lathundar, kontakt för och till medier, medierätt, etc. e-hälsa – utveckling, regionalt redaktörskap för 1177 Vårdguiden (1177.se), implementering och support av e-tjänsterna på 1177.se (tidigare Mina vårdkontakter) etc. Internt – utbildningar i allt från ledarskap till webbpublicering, värdegrundsarbete, Insidan, Lean, handläggning och utredning, kontaktpersoner, rådgivning kring lättläst, upphovsrätt, offentlighetsprincip, projektledning, analysera kommunikationsbehov, planera åtgärder och aktiviteter, genomföra kommunikationsinsatser, utvärdera och följa upp, etc. Patienter och medborgare – regionjh.se, sociala medier, patientinformation, styrelse och fullmäktige, analys följt av rådgivning/planering/genomförande av kampanjer/evenemang, projektledning, etc. Produktionsstöd – upphandlingar och avtal inom kommunikation, beställarstöd, rådgivning kring kanaler, text, form, illustrationer, grafisk profil, projektledning, etc. Journalistiskt – innehåll och produktion av länstaltidningen, artiklar och reportage för egna webbar och sociala medier, vissa filmuppdrag, vissa fotouppdrag, etc. Kriskommunikation – krisledning, mediekontakter, regional samverkan, utbildningar, checklistor, planer, styrdokument, rådgivning, etc.

Uppdragsbeskrivning för kontaktperson Kontaktpersonen ska tillföra verksamhetsnytta genom att stödja respektive områdes- och enhetschefers verksamhetsutveckling med hjälp av kommunikation och information. Uppdraget innefattar att kontaktpersonen: är sakkunnig/kompetensstöd i kommunikationsfrågor, arbetar rådgivande och stödjande, utgör förbindelse med och förmedlar önskemål om tjänster till rätt expertfunktion inom kommunikationsavdelningen, initiera utveckling och förbättringar kring kommunikation och information, är beställarstöd för externa kommunikationstjänster. Regiondirektören har beslutat om en ny organisation från och med 2016-01-01. En viktig utgångspunkt i den nya organisationen är att enhets- och områdeschefer ska få bättre stöd och förutsättningar för att planera, styra och utveckla sina verksamheter. Inom Regionstaben bildas verksamhetsstödsteam för stöd till chefer i ekonomi och personalfrågor. De avdelningar där resurserna inte räcker till att fördela ut i verksamhetsstöds- team utser kontaktpersoner istället. Kommunikationsavdelningen är en sådan avdelning.

Arbetsformer och relationer Varje område har en kontaktperson (varje kontaktperson har två-tre områden). Kontaktpersonen ska samarbeta med områdets verksamhetsstödsteam samt kontaktpersoner från andra avdelningar. Stödet innebär inte bara att vara sakkunnig till sitt område, utan även att lära känna verksamheten och förstå dess behov. Kontaktpersonen ska därför delta i områdesledningsmöten och andra relevanta möten, för att få kunskap om vad som är på gång inom verksamheten och för att få rätt kanal för att ge stöd. Arbetssättet ska vara både att arbeta på initiativ av cheferna, men också aktivt uppsökande för att ge stöd.

Avgränsning Rollen som kontaktperson innebär inte att överta kommunikationsansvaret och de uppgifter som hör till det från cheferna. Ansvaret för kommunikation ligger även fortsättningsvis i linjen. Kontaktpersonen har denna roll som en del av sina arbetsuppgifter – och kommer alltså inte alltid vara den som genomför olika uppdrag. Fördelning av uppdrag sker inom kommunikationsavdelningen. Kommunikationschefen är den som ytterst har ansvar för detta.